@even44
Det varer neppe lenge før det også dukker opp en "“Cuba-tråd” her på forumet. Før jo heller, hadde jeg nær sagt.
Men siden du først har nevnt Cuba, kan jeg foregripe temaet litt:
Eksilcubanerne, og ikke minst deres etterkommere, hater det cubanske regimet aller mest. Derfor tar de stort sett godt imot de cubanerne som på den ene eller andre måten har kommet seg over stredet til Florida.
Men mange, mange flere ønsker å komme etter eller alternativt til Mexico, Surinam, Costa Rica, Fransk Guyana m.fl. Jeg vet fordi jeg har jamnlig kontakt med cubanere i Cuba (etter å ha besøkt landet flere ganger).
Nå er situasjonen den at det er naken, synlig sult i landet; barn med oppsvulma mager og voksne som leiter etter mat i søpla gatelangs. Verst er det i områdene som ligger lengst unna hovedstaden.
Derfor ønsker jeg, sammen med det store, store flertallet av cubanere at regimet faller før jo heller. Det er ingen ting annet enn et forstokka, kynisk og “geriatrisk” gubbevelde.
For halvannen uke siden beslutta Trump (og Rubio) at USA skulle tillate en viss import av olje fra Venezuela til Cuba (til privat og kommersiell bruk). Det kan kanskje lindre litt, men hjelper ikke i den store elendigheten.
Alt i alt; jeg holder meg for nesen og håper at Cubas stolte, men utarma befolkning snarest kan bli kvitt åket under dagens regime. Det er like jævlig som Batista-regimet (1933 - 44 og 1952 - 1959) .