Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

@Krafer og @solskimm fikk rett i det de skrev tidligere i dag altså. Da er man stuck med et Iran som definitivt kommer til å sette alt inn på å få atomvåpen og fortsette å mishandle sitt folk.

Brent gikk fra $100 til $85 i løpet av minutter, men er nå litt opp igjen. Noen som kan rekke opp hånda og si at de kjøpte bear olje derivater i dag? :sweat_smile:

Men her er det nye som han også visstnok fortalte CBS-reporteren: The president reportedly told CBS News that the Strait of Hormuz — one of the world’s most critical energy chokepoints, carrying roughly a fifth of global oil shipments — is open but that the White House is still “thinking about taking it over.” - Det er jo bare helt :exploding_head: (og kanskje det som fikk oljeprisen til å stige igjen også)

4 Likes

Haha spørs om et par iranere med kinadroner i fjæresteinene er enig i at krigen er straks over.

Måtte gå ut av X isted etter jeg såg alle amerikanere som gnåla om det var åpent og båtene bare skrudde av AIS så Iran ikke såg de…. Gud bedre… kan kaste stein fra fjæra satt på spissen :joy:

6 Likes

Fra BBC:

Trump on how long the war could last, the Strait of Hormuz and Iran’s new supreme leaderpublished at 20:59

20:59

Donald Trump has given a phone interview to CBS News, the BBC’s US media partner, in which he has signalled the war could end sooner than the administration has previously indicated.

The US president is due to give a press conference in around ninety minutes where we may here or more. While we wait, here are his comments to CBS in full.

On the progress of the war : “I think the war is very complete, pretty much. They have no navy, no communications, they’ve got no air force. Their missiles are down to a scatter. Their drones are being blown up all over the place, including their manufacturing of drones. If you look, they have nothing left. There’s nothing left in a military sense.”

On original timeline for operation : “We’re very far ahead of schedule… I don’t know, it depends. Wrapping up is all in my mind, nobody else’s.”

On Iranian missiles : “They’ve shot everything they have to shoot, and they better not try anything cute or it’s going to be the end of that country… If they do anything bad, that would [be] the end of Iran and you’d never hear the name again.”

On the Strait of Hormuz : US is “thinking about taking it over” and could do “a lot”.

On if he has a preferred new Iranian leader in mind : “I don’t want to say anything about that but yeah, I do.”

On the new supreme leader Mojtaba Khamenei : “I have no message for him. None, whatsoever.”

Pris-spiken i olje kollapser:

Ned 30 dollar siden i dag tidlig er ganske drøyt.

1 Like

Nå er den på 80-tallet igjen, så da er full TACO det markedet tror på.

Men assa, denne her oppsummerer jo ganske greit hvordan det er for verden å forholde seg til mannen:

Er det lurt å annonsere at du trekker deg mens du holder på? Nei
Er det lurt å si at du vil “stjele oljen” hvis du ønsker support blant Iranenere? Nei
Er det lurt å åpne for boots on the ground hvis du ikke mener det når du vil senke oljeprisen? Nei

8 Likes

Venezuela-TACO

Til han har sittet sine fire år. Han skal ikke ta gjenvalg.

1 Like

Til han får fredsprisen.

Trump hadde en timelang samtale med Putin om Iran tidligere i dag. Er jo ikke så vanskelig å se tegningen :hot_face:

https://www.reuters.com/world/kremlin-putin-phone-call-with-trump-shares-proposals-end-iran-war-quickly-2026-03-09/

Og dette er SAMME dag som det kommer fram at Russland foret Iran med intel om posisjonene til amerikanske installasjoner og styrker :exploding_head:

Trump i gang med pressenkonferansen og han rambler om “no cash bail” og hvordan demokratene ikke klappet over at han hentet ut Maduro …og andre ikke-relaterte ting.

“the Iranian people are quite nasty” klarer han å si uten å refere til styret på noen som helst måte

Nå snakker han om transkjønnede i idretten igjen :roll_eyes:

“There are no elections as corrupt as the elections in the US”

…dette blir off topic, men det er faen meg hans skyld.

Der er han ferdig og sier faktisk ingen ting om Iran (med forbehold om at han sa et eller annet helt i starten som jeg ikke fikk med meg)

12 Likes

« Trump: We will not rest until Iran is totally defeated»

Det snur fort gitt……

4 Likes

Sa han det i starten av talen nå?

Tviler på at Israel er enig i at krigen kan avsluttes nå…

3 Likes

Ser ut som det var i talen ja siden mange nå lurer på wtf som skjer siden han sa det han gjorde til cbs litt før talen :joy:

Talen var vel etter børs var stengt….

Spolte tilbake her nå. Helt kort er det første han sier “It’s going to be a short term excursion… short term, short term!”

Og så (offtopic) “[Om demokratene] We can’t let them ever be in i position where they can lead this country again”

Trump says U.S. will “not relent until the enemy is totally and decisively defeated”

President Trump said the U.S. will “not relent” until the “enemy” in Iran is completely defeated, hours after he told CBS News the war is “very complete, pretty much.” Mr. Trump made the comments in his speech to the House GOP conference.

The president said the U.S. is “counting down the minutes” until Iran’s leadership is obliterated.

“And we’ll not relent until the enemy is totally and decisively defeated,” he said, to applause. “And remember, Iran did so many bad things.”

1 Like

Det blir som vanlig en fri definisjon fra Mr Trump…

1 Like

Jeg tror vi er forvirret over at NRK sendte noe greier hvor Trump rablet i vei om korrupte valg og menn i kvinneidrett (republikansk arrangement) rundt kl 22.30, jeg trodde i alle fall at det var den varslede pressekonferansen. Men nå ser jeg at han er på igjen, med en annen «bakgrunn» og snakker om Iran. Jeg skjønte ingenting her tidligere

2 Likes

Neida, man blir like forvirret uansett rekkefølge eller hvilket år ting er fra :joy:

2 Likes

Ligger det an til fredags-taco?

Forhandleren Trump kunne vel gjort en relativt enkelt forslag til Putin. Usa ut av Iran. Russland ut av Ukraina. Burde være en no brainer. Tyne Putin litt.

3 Likes