Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

“Now nobody has an idea of who the new leader of the country is” sier han 12+ timer etter at prestene har valgt en ny leder. Og det er rett etter dette han sier at “we are not going to relent until the enemy is decisively defeated”. Da tenker jeg at han vil være fornøyd med å drepe en prest eller to. For han virkelig ropte ut helt på starten i GOP-talen “It’s going to be a short term excursion… short term, short term!”

Og “Its going to be ended soon, but if it starts up again they’ll be hit even harder” er hva han avslutter med før spørsmålene i denne seansen. Vanskelig å tolke det på noen annen måte enn at han er villig til å gi seg uten regimeendring.

6 Likes

Klassisk: kast masse baller opp i lufta og gå vekk mens folk ser på ballene. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Trump holds news conference to answer questions about Iran

https://www.youtube.com/live/wD30gZvnzW0?si=5S8smcFTCs7lQ-gi

Pluss kast masse spagetti på veggen.

1 Like

Det hadde speilet det de gjorde med Venezuela. Dvs tar kontroll over oljen.

Jada…

1 Like

En talsmann for Revolusjonsgarden i Iran karakteriserer Trumps kommentarer om Iran som tøv – og sier i en uttalelse at det er de som bestemmer når krigen er over, ifølge statlige medier.

6 Likes

Dessverre for Iran er dette “the Trump show” så lenge det amerikanske militæret klarer å kontrollere bukta om de vil. Så spørsmålet er om Trump setter inn de nødvendige ressursene der eller ikke. Da kan ikke Iran bestemme noe som helst, annet enn at de kan true. På den annen side er det risikabelt å påstå at man garanterer fri passasje. Det er mye lettere å angripe enn å beskytte et så stort område helt. Iran kan jo gjøre som de gjorde ved starten av krigen, å senke sin egen oljetanker og så si at ingen får komme igjennom bukten, påstå at de kan senke alle skip igjen osv. Kommer USA til å beskytte iranske skip? :stuck_out_tongue: Tror ikke det.

Jeg har seilt gjennom der et par ganger, og selv uten noen militær erfaring så sliter jeg med å se hvordan de skal kunne beskytte tankere gjennom der mot alt fra droner til missiler.
Beskytte egne avanserte militære fartøy er en ting, men gi full beskyttelse til massiv oljetankere? Skeptisk.

10 Likes

Hvis USA ikke klarer det, så er det et stort tap av ansikt mtp. hvor sterke de egentlig er. Da er også f.eks. hangarskipene deres ikke mulige å beskytte. Kina følger nøye med :slight_smile:

Her er skipet Iran senket som var del av egen shadow fleet.

2 Likes

De kommer aldri til å seile inn et hangarskip dit. Det er altfor smalt, og en enorm risiko.

Alternativer er vel destroyere maks + dekning fra jagerfly.

4 Likes

Fredens præsident :face_with_monocle:
Hvad lignede det også at Nobel ikke bare gav ham den og de næste 4 års priser….

4 Likes

Er ikke det jeg sier :slight_smile: Der har de mulighet til å ha AA på land, fly i nærheten inkl. luft herredømme og skip i stredet. Klarer de ikke da å beskytte trafikken vil de ikke kunne beskytte sine hangarskip andre steder heller. :slight_smile:

Den artikkelen ble skrevet før talene i går kveld. Men den handler jo mest om Cuba ja

Er som jeg sier en ting å beskytte sine egen militære skip, noe helt annet å samtidig dekke 20-30 oljetankere gjennom det stredet der.

Det er nok med en kinadrone så tar man ut en tanker.

2 Likes

Ja jeg så det godt

En annen pikant detalj fra den siste talen hans i går var at han truet eksplisitt med å ta ut sivil infrastruktur som elektrisitetsproduksjon “dersom de er nødt” - akkurat som Putin.

Blir flott for Iranske sivile dette

5 Likes

Får bare vente og se :slight_smile: Har de ingen løsning så vil krigen vare og vare. Får annektere hele kysten i Iran da.

Forøvrig har Trump fått input fra djevelen selv…

4 Likes

Hans store idol fra Rusland

2 Likes

Putin ønsker seg opphevelse av sanksjoner og at USA lar regimet i Iran overleve, og vips samme dag er begge ønsker oppfylt

4 Likes

God morgen Norge

Sidste nyt fra TOUSItv – Inside Iran

:rotating_light: BREAKING: New IRGC Supreme Leader TARGETED - Mojtaba Khamenei MISSING

Spændende om det er dette Trump tænker på :thinking: :thinking:
Måske et muligt scenarie !
Breakdown of the US landing operation plan in Iran to secure Hormuz

Iran warns of strikes on oil facilities in Middle East after Israel pounds its energy sites

Holy Moly – hvis dette holder, kan Israel se frem til en del info fra inside Iran :partying_face:
Iranian general accused of death of Khamenei and linked to Mossad, reportedly fled to Israel

Brit Hume: This is becoming EXCEEDINGLY politically sensitive

Advarsel: Løgne og IA generet forsider kan forekomme

Dansken

4 Likes