Klassisk: kast masse baller opp i lufta og gå vekk mens folk ser på ballene. 
Trump holds news conference to answer questions about Iran
https://www.youtube.com/live/wD30gZvnzW0?si=5S8smcFTCs7lQ-gi
Pluss kast masse spagetti på veggen.
Det hadde speilet det de gjorde med Venezuela. Dvs tar kontroll over oljen.
Jada…
En talsmann for Revolusjonsgarden i Iran karakteriserer Trumps kommentarer om Iran som tøv – og sier i en uttalelse at det er de som bestemmer når krigen er over, ifølge statlige medier.
Dessverre for Iran er dette “the Trump show” så lenge det amerikanske militæret klarer å kontrollere bukta om de vil. Så spørsmålet er om Trump setter inn de nødvendige ressursene der eller ikke. Da kan ikke Iran bestemme noe som helst, annet enn at de kan true. På den annen side er det risikabelt å påstå at man garanterer fri passasje. Det er mye lettere å angripe enn å beskytte et så stort område helt. Iran kan jo gjøre som de gjorde ved starten av krigen, å senke sin egen oljetanker og så si at ingen får komme igjennom bukten, påstå at de kan senke alle skip igjen osv. Kommer USA til å beskytte iranske skip?
Tror ikke det.
Jeg har seilt gjennom der et par ganger, og selv uten noen militær erfaring så sliter jeg med å se hvordan de skal kunne beskytte tankere gjennom der mot alt fra droner til missiler.
Beskytte egne avanserte militære fartøy er en ting, men gi full beskyttelse til massiv oljetankere? Skeptisk.
Hvis USA ikke klarer det, så er det et stort tap av ansikt mtp. hvor sterke de egentlig er. Da er også f.eks. hangarskipene deres ikke mulige å beskytte. Kina følger nøye med 
Her er skipet Iran senket som var del av egen shadow fleet.
De kommer aldri til å seile inn et hangarskip dit. Det er altfor smalt, og en enorm risiko.
Alternativer er vel destroyere maks + dekning fra jagerfly.
Fredens præsident 
Hvad lignede det også at Nobel ikke bare gav ham den og de næste 4 års priser….
Er ikke det jeg sier
Der har de mulighet til å ha AA på land, fly i nærheten inkl. luft herredømme og skip i stredet. Klarer de ikke da å beskytte trafikken vil de ikke kunne beskytte sine hangarskip andre steder heller. 
Den artikkelen ble skrevet før talene i går kveld. Men den handler jo mest om Cuba ja
Er som jeg sier en ting å beskytte sine egen militære skip, noe helt annet å samtidig dekke 20-30 oljetankere gjennom det stredet der.
Det er nok med en kinadrone så tar man ut en tanker.
Ja jeg så det godt
En annen pikant detalj fra den siste talen hans i går var at han truet eksplisitt med å ta ut sivil infrastruktur som elektrisitetsproduksjon “dersom de er nødt” - akkurat som Putin.
Blir flott for Iranske sivile dette
Får bare vente og se
Har de ingen løsning så vil krigen vare og vare. Får annektere hele kysten i Iran da.
Forøvrig har Trump fått input fra djevelen selv…
Hans store idol fra Rusland
Putin ønsker seg opphevelse av sanksjoner og at USA lar regimet i Iran overleve, og vips samme dag er begge ønsker oppfylt
God morgen Norge
Sidste nyt fra TOUSItv – Inside Iran
BREAKING: New IRGC Supreme Leader TARGETED - Mojtaba Khamenei MISSING
Spændende om det er dette Trump tænker på

Måske et muligt scenarie !
Breakdown of the US landing operation plan in Iran to secure Hormuz
Iran warns of strikes on oil facilities in Middle East after Israel pounds its energy sites
Holy Moly – hvis dette holder, kan Israel se frem til en del info fra inside Iran 
Iranian general accused of death of Khamenei and linked to Mossad, reportedly fled to Israel
Brit Hume: This is becoming EXCEEDINGLY politically sensitive
Advarsel: Løgne og IA generet forsider kan forekomme
Dansken
Dessuten er det stor forskjell på motivasjonen til disse 2 landene, over tid, der kommer Iran best ut. Samt lederne til USA er ikke villige til å risikere mange egne liv, kontra Iran. USA Klarer aldri å sikre den passasjen slik det er nå, da må de ned på bakken og holde stand.

