Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Dessuten er det stor forskjell på motivasjonen til disse 2 landene, over tid, der kommer Iran best ut. Samt lederne til USA er ikke villige til å risikere mange egne liv, kontra Iran. USA Klarer aldri å sikre den passasjen slik det er nå, da må de ned på bakken og holde stand.

5 Likes

Jeg anser det som mer sannsynlig de får fjernet hele regimet og får inn et nytt litt mer normalt styre enn at de skal på noen som helst måte greie å holde stredet åpent for trafikk.

3 Likes

Nå med den nye avtalen med OpenAI får de sende en haug med utestede fullt autonome ChatGPT-droner langs hele kysten :stuck_out_tongue: Jeg hadde aldri turt å gå i nærheten av det :stuck_out_tongue:

Ukraina/Russland krigen er vel et ganske godt eksempel å se til hva som kan skje om det bli dronekrig i stredet mot skipstrafikken.
Sitte i en hule og peise ut droner mot skip.

1 Like

Jeg antar USA jobber med å ta ut hele forsyningskjeden til droneproduksjonen. Spørsmålet blir jo da:

• Hvor store lagre har Iran?
  • Hvor desentralisert er disse?
  • Hvor sårbar er produksjonen?
  • Hvor sårbar er forsyningskjeden?
  • Hvor god etterretning har USA?

Jeg vil tro USA/Israel kan gjøre mye, men å få has på alt? Det blir vel vanskelig.

1 Like

Jeg snakket om vanlige kinadroner som har blitt brukt med stor success i Ukraina. De større droner som de produserer selv skal vel de greie drepe produksjonen av.

En stk kinadrone tar lett ut en oljetanker…

De har ikke så lang rekkevidde, typisk 20-30 km max, kan slås ut av støysendere og kan ta med seg begrenset med payload. Jeg er faktisk skeptisk til at du kan få satt fyr på en oljetanker med dem. På det smaleste, så er det vel stredet ca 50km bredt, men det kan vel være skipene må gå nærmere Iran enn det.

Typisk, så må du bruke større droner, type Shahed (eller muligens litt mindre) for å satt fyr på skip antar jeg.

Mer om det her

Poenget ditt står btw:

Many ships are now anchored outside awaiting instructions while charterers and insurers reassess the risks.

Mao, inntil forsikringsselskapene sier kjør, så er det ingen som drar gjennom. :stuck_out_tongue:

Det er vel betydlig smalere enn 50km på det smaleste. Tror det er rundt 30km, men i tilleg må de holde seg til ganske smale skipsleier pga dybden.
Jeg har seilt gjennom der, og det er ikke strie avstand til land visuelt.

Ang kinadroner så slår de ut Tanks med pansret stål. Det har ikke oljetankere.

Kanskje ikke så lett å få fyr i oljen med RPG typ ammo, men vil tro det ikke er noe de fleste vil teste ut etter et par tre forsøk?

4 Likes

So far, there have been no reports of mines laid by Iran. Analysts believe this restraint reflects a strategic calculation. Iran also depends on Hormuz for its own exports, particularly oil and fertiliser products. A full physical blockade would risk collapsing its own economy. At the same time, US forces have avoided striking the Kharg Island oil export terminals that handle around 90% of Iranian crude shipments. Both sides appear to recognise an implicit economic red line. Preventing Iranian exports risks pushing the global oil price even higher.

Interessant, så Iran har ikke gått all-out her og satser nok på en diplomatisk løsning.

1 Like

Gode poenger. Vet ikke hvorfor jeg hadde glemte at endel droner har samme type krigshode som du har i RPG-er. Tenkte mest på varianten de har med vanlig sprengstoff.

Selv oljen er nok ikke så lett å få fyr på, men det er jo rimelig varmt der, så vil anta det er endel gasser på toppen av tanker osv som nok er mye mer lettantennelig. Ser det er vanlig å bruke Inert Gas Systems for å redusere tilgjengelig oksygen, men etter at det er gått hull på en tank, så hjelper det ikke så mye…

1 Like

Dette er og fra en av talene siste 2 dager, helt utrolig at noen uttalelser fra denne fyren kan få oljeprisen ned 30$ og markeder gå fra rødt til grønt. :exploding_head:

1 Like

US Navy eller andre for å beskytte skip i Hormuz? Me think not.

Iranian Lithium UUV

A little while ago, I wrote about UUVs and how they will become a major threat to any large navy.

I want you to read the article. I’d also like to point out that Iran already has at least one of these models: the Azhdar. It reaches 18-25 knots, with… pic.twitter.com/6ejtLZjm88

— Patricia Marins (@pati_marins64) March 10, 2026
2 Likes

Perserne har nå litt galgenhumor i det minste.

Iran released a videopic.twitter.com/LjpwOEtQaM

— Kim Dotcom (@KimDotcom) March 10, 2026
2 Likes

Litt mer info om den her

Vi har vel sett ganske mye av at Ukraina, uten en marine har dyttet Russlands marine ut av Svartehavet. Det blir vanskeligere for Iran, fordi de har mistet luftherredømme, men de har vel endel mer våpen som Azhdar. Spørsmålet er hvor mye de har og hvor mye som har blitt tatt ut av luftangrep.

Med tanke på at USA klarte å ta ut lederen av Iran, så vil jeg tro de har drevet med rimelig mye etterretning for å vite hvor de skal slå til.

2 Likes

Disse UUV-ene er vel ikke veldig vanskelig å flytte rundt på. Kan like gjerne være plasser om bord på sivile skip med utenlandsk flagg under iransk kontroll.

Vil Trump ta sjansen på å miste ett eller flere krigsskip i en slik operasjon? Me think not. Det vil være det ultimate politiske selvmordet imo.

Sidnote: Blir dette en kortvarig krig? Me think not.

BREAKING: Iran’s Parliament Speaker just killed the ceasefire.

Mohammad Bagher Ghalibaf, March 10: “We are certainly not seeking a ceasefire. We believe the aggressor must be struck in the mouth. We will break this cycle of war, negotiation, ceasefire, war.”

This arrives the… pic.twitter.com/Rzt1ROm1tm

— Shanaka Anslem Perera ⚡ (@shanaka86) March 10, 2026
2 Likes

TACO strategien hjelper jo ikke om den andre parten ikke slutter med sine angrep, og nå ser det jo litt låst ut

https://www.bloomberg.com/news/live-blog/2026-03-10/iran-war-trump-oil-markets-latest-news-updates

3 Likes

Hvem går først tom for forsvarsvåpen? På kort sikt tenker jeg landene i midtøsten, som har amerikanske baser, pluss Israel ligger dårlig an. På lang sikt vil USA alltid vinne det kappløpet, men før vi er der har mye olje forsvunnet.

Merker meg denne fra en veldig interessant betraktning/analyse rundt kostnadene ved å forsvare seg som følger under sitatet:
“The IRGC does not need Mojtaba Khamenei to be alive. It needs him to be invocable. Wave 33 proves the doctrine does not serve the leader. The leader serves the doctrine.”

JUST IN: The IRGC just changed the economics of this war with a single sentence.

Brigadier General Majid Mousavi, commander of the IRGC Aerospace Force, announced after Wave 33 of Operation True Promise 4: “From now on, no missile with a warhead weighing less than one ton will… pic.twitter.com/9JW84nrSj3

3 Likes

Den tweeten går ut i fra at USA/Israel må slå ut disse i luften, noe som ikke nødvendigvis er sant. Allerede for noen dager siden, så var det snakk om at USA/Israel tok ut anleggene hvor de store missilene ble lagret. Enten ved å ta ut inn/utgangene, eller ved å bombe dem sønder og sammen.

The Kheibar Shekan is Iran’s premier medium-range ballistic missile. Solid fuel. Road-mobile. Launch-ready in under 30 minutes from a truck

Det er 30 minutter hvor du har noen med fly over hodet ditt som da ikke må finne og skyte i stykker missilet og launcheren på bakken. Det kan gjøres med relativt billige missiler fyrt av fra fly eller droner (type Bayraktar)

Ikke akkurat verdens beste kilde, men

https://www.the-sun.com/news/16062274/iran-missile-launchers-wild-card-experts-warn/?utm_source=chatgpt.com

Savill added that at the current rate of attrition, Iran will not be able to launch ballistic missiles from mobile launchers by the end of this week.

Ser kilden er Matthew Savill, director of military sciences at RUSI. Som vel er en av de bedre kildene.

Kilden til de tallene for 6-10. mars er artikkelen over og hinter vel til at Iran er i ferd med å gå tørre.

Kilden til @Floppen sier at Iran har fått ordre om å fyre i vei missiler, kanskje uten å holde noe tilbake? At det nå holder på å ebbe ut er vel et hint om at ballistisk missile trusselen er i ferd med å ebbe ut. Da sitter de igjen med trusselen mot shipping og evt droner mot nabolandene. Sistnevnte får de hjelp til fra Ukraina som har type 93%+ nedskyting, men hvor Shahed-dronene ikke må kjøre 50km+ over åpent hav som burde gjøre dem lettere å identifisere og skyte ned.

2 Likes

War is the mother of invention!

Ellers så tolker jeg det dit hen at Iran er på autopilot, kamikaze er det som gjelder for prestestyret. Igjen basert på artikkelen under sitatet, som beskriver hvordan dagens doktrine kom på plass.

“The machine runs without a pilot. The pilot is dead. And the constitution says only the pilot could have turned it off.”

Iran is not on a suicide mission. It is on autopilot. And nobody in Tehran can reach the controls.

In 2003, Major General Mohammad Ali Jafari watched the United States decapitate Saddam Hussein’s centralised command structure in three weeks. He spent the next four years at the… https://t.co/rT8dX5vPNT pic.twitter.com/zXNNJAKQk8

1 Like

Er borgerkrigen rett rundt hjørnet?

“The Assembly of Arab Tribes of Iranian Khuzestan, representing Bani Kaab, Bani Tamim, and Bani Lam, issued a formal declaration on 9 March calling for the complete overthrow of the Islamic Republic, a secular democratic government, equal citizenship for all ethnicities, preservation of Iran’s territorial integrity, and fair distribution of oil revenues to Khuzestan residents. They explicitly endorsed exiled Crown Prince Reza Pahlavi as the unifying national figure for transition.”

BREAKING: The Mosaic Doctrine was designed to survive decapitation from above. It was not designed to survive fracture from below. And the fracture just appeared in the one province that matters more than the other thirty combined.

The Assembly of Arab Tribes of Iranian… pic.twitter.com/qo5IvcYhj0

3 Likes