Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Boltern aka haukenes hauk om hvordan USA burde ha gjort dette.

Buttern kaller – med rette – Trump adm. for “amateur hour”.

OG: Hvilken verden er det vi lever i når 129% kokobahia “gazpacho police” MTG sier ting som får henne til å fremstå som et mer eller mindre normalt menneske? WTFF?

2 Likes

Tipper Trumpen frykter Kaitlan i CNN. Hun er sylskarp og Trump bare latterliggjør seg selv hvis han shamer henne

3 Likes

Innsiktsfullt

2 Likes

1/5 av global oil supply

Hormuz er 38 km bredt på det trangeste.

Av de 38 km er selvfølgelig ikke alt seilbart farvann.

Faktisk snakker vi 3 km bred “kanal” inn; 3 km “kanal” ut, og 3km separasjonssone mellom de to. 9 km altså. Hvor vanskelig er 9 km å blokkere? Hvor vanskelig er det å holde åpent? Tipper vi får svaret ganske snart. Dette kommer fort til å bli ugly.

Dagens låt: Robert Tepper – No easy way out

2 Likes

Trump sier flere land er på tur med styrker. Blir spennende å se hvilke land det er snakk om.

Det handler ikke om å sperre. Det handler om å kunne ta ut et tankskip i uka. Da blir ikke risikoen akseptabel og det blir ikke brukt.

Hvis man ser til Ukraina, så klarer de å avskjære 92%. Her trenger USA altså 100% 24/7.

8 Likes

Mente ikke fysisk sperre, altså. Hvis jeg var uklar. Som jeg åpenbart er for tiden?

Mente “hvor mye skal til før skip slutter å seile gjennom der”. Og det er ikke så mye, viser det seg. Holder jo bare at forsikringsselskapene ikke vil forsikre.

Poenget er bare at 9 km er så trangt at det er ganske lett å lage føkk. Faktisk fryktelig lett.

Bolivia, Mongolia, Nepal, Chad, Burkina Faso og andre maritime stormakter antar jeg?

1 Like

Sveits?

Problemet er ikke å beskytte skipene på det trangeste. Problemet er at Iran har null problemer med å nå hele det avmerkede området med Shahed-droner:

Du har så tilleggsproblemet at i selve stredet, så vil UUV-er og USV-er utgjøre en tilleggstrussel.

6 Likes

Det er selvfølgelig et utmerket godt poeng. Som bare gjør hele situasjonen enda mer au.

For hva er rekkevidden på Shahed-dronene? Den er vel sånn at du basicly kan launche dem helt fint fra utsiden av det kartet det har lenka til i din post. Kan jo fort være at de kan launches from omtrent hvor som helst fra iransk territorium og nå frem til gulfen. Fakk ass, dette er så amerikansk tabbe i ludo som det går.

Så man har altså IRGC som fortsatt er seksifra antall folk og vil kjempe til døden (hvis vi nå antar at politi, militær og alle andre gir seg) og nødvendigheten av ta kontroll over omtrent hele det iranske territoriet for å få åpna gulfen igjen i et worst case scenario.

Nei, nei, nei.

Stupid is what stupid does ass.

Eneste som mangler nå er at barnebarnet til John Steinbeck hiver seg rundt og skriver en bok som heter “Om Horemenn og Hormuz”

6 Likes

Artilleri fra fjellene tenker jeg også er en stor trussel, selv om det kanskje er lettere å pasifisere på kort sikt, men vanskelig å eliminere.

Nå Traff Iran igjen Abu Dhabi, og det brenner ved olje- og gassfeltet Shah.

litt info om Shah:
Felt: Shah
Type: Offshore, primært gass
Olje/kondensat: 10 000 – 50 000 fat per dag
Gassproduksjon: 30 – 34 millioner kubikkmeter per dag
Kommentar: Stor gassprodusent, olje/kondensat marginal

1 Like

Artilleri vil bli tatt ut, ser ikke på det som et problem.

Hvis USA skal vinne noe her, så må de kjøre blokkade av Iran. Ikke vanskelig, men det vil heller ikke komme noe olje noe steds fra.

’On the edge of a strategic disaster’ in the Strait of Hormuz: 4-star General

6 minutter.

Ryktene skal ha det til at Trump ikke skjønte at dette ville bli et problem. “Kan vi ikke bare åpne stredet lizm?” skal det stabile geniet ha spurt noen litt mer oppegående enn seg selv for noen dager siden. Hvordan spille 4D chess når man ikke skjønner hvordan sjakkbrikkene beveger seg en gang?

5 Likes

Det er jo ikke sånn at det er lame duck artilleri. Ikke vanskelig å identifisere hvor de skyter fra, men å enkelt eliminere kapasiteten ser jeg ikke helt.

I Ukraina, så bruker de veldig mye mindre artilleri nå en tidigere i krigen, for du er synlig og for nær fienden og blir slått ut. Endringen er overvåkingsdroner som ser deg 24/7.

1 Like

https://www.youtube.com/shorts/oZmwlgqYaOE

Når jeg så denne tenkte jeg umiddelbart på å poste den på meme-tråden, men så innså jeg at den passer bedre her, for veldig mange vil tenke “hva var det som var så gøy med dette??”

5 Likes

Skjønner hvorfor du ville poste den i mene tråden. Er det en faktisk video? Iraner på amerikansk tv?

Abbas Araghchi, utenriksminister

1 Like

Er delte meninger blant generalene om hvordan det går i Iran…

CNN og msnbc har jo sine vinklinger som er å idiotforklare alt trump-administrasjonen gjør. (Som jo tv2 og nrk gjengir)
Mens Fox news er i motsatt ende…

Tenker det kan ha verdi å se hva begge rapporterer for å få et litt mer nyansert bilde.

At administrasjonen ikke var og er klar over hva Hormuz-stredet er og at det ville bli en faktor tror jeg ingenting på.
Og om det blir en faktor midlertidig i noen måneder, tenker jeg det er en pris det absolutt er verdt å betale om endgamet blir et veltet terrorregime og et frigjort Iran…

Iranere har fortsatt troa og frykter mer enn bombene at bombingen skal stoppe før jobben mot Irgc er fullført nok til at de kan stå opp mot og fullføre jobben med å velte regimet.
Så man får bare fortsette å håpe på det.

7 Likes