Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Iran - Småprat

Er delte meninger blant generalene om hvordan det går i Iran…

CNN og msnbc har jo sine vinklinger som er å idiotforklare alt trump-administrasjonen gjør. (Som jo tv2 og nrk gjengir)
Mens Fox news er i motsatt ende…

Tenker det kan ha verdi å se hva begge rapporterer for å få et litt mer nyansert bilde.

At administrasjonen ikke var og er klar over hva Hormuz-stredet er og at det ville bli en faktor tror jeg ingenting på.
Og om det blir en faktor midlertidig i noen måneder, tenker jeg det er en pris det absolutt er verdt å betale om endgamet blir et veltet terrorregime og et frigjort Iran…

Iranere har fortsatt troa og frykter mer enn bombene at bombingen skal stoppe før jobben mot Irgc er fullført nok til at de kan stå opp mot og fullføre jobben med å velte regimet.
Så man får bare fortsette å håpe på det.

7 Likes

Naiviteten lenge leve.

Eneste man vil klare å oppnå er å ha byttet ut den på toppen som var motstander mot å gå hele veien (atomvåpen) til en som etter sigende er enda mer ytterliggående. Som leder av et regime som har fått bevist en gang for alle at eneste mulige beskyttelse er å kopiere Nord-Korea.

Trump & co gikk inn i krigen med null plan, utover at de er militært sett fullstendig overlegne. Antakelig forhastet av et Israel som stod klar til å trykke på angrepsknappen.

Iranere har ikke annet valg enn å ha troen.

PS; anbefaler å sette av tid til denne

5 Likes

“No plan survives first contact with the enemy”

Von Moltke

Dementia Don/MAGA-logikk:

Da er det ingen grunn til å lage en plan for angrepet på Iran…

6 Likes

Skråsikkerheten lenge leve :+1::+1::wink:

3 Likes

Finnes ikke et scenario hvor USA kan vinne. Så enkelt. Fotsoldater på bakken må til og der er Iran fryktinngytende. Vil bli et blodbad uten like. Tiden er soleklart på Irans side.

3 Likes

Ja er nok bare et tidsspørsmål før usa trekker seg ut og sier de har oppnådd nok. Uansett hvor mye Netanyahu maser

3 Likes

Tousi intervjuet på fox news:

2 Likes

Trump reiser ikke til Kina, utsetter hele greien. Tenker han må være hjemme, for i den perioden øker USA sin aktivitet i området og viktige avgjørelser må bli tatt fortløpende. Men om det kommer tropper på bakken, siden han avlyser ?

En usannsynlig tanke kanskje, men hvis USA frykter at Kina skal ta Taiwan nå mens så mye slagkraft er i Midt-Østen er det jo kanskje dumt å ha presidenten på besøk i Kina samtidig???
:cold_face:

3 Likes

Uten en avtale vil ikke misilene og dronene fra Iran bare fortsette?

En en dritkjip bakromsdeal med Kina og Russland er kanskje nødvendig for å stoppe dette uten å miste masken fullstendig.

Et klart svakhetstegn fra regimet er at de har skrudd av internett i Iran. De mangler legimitet og kjører på maks undertrykkelse for å holde seg ved makten.

Jeg må si jeg ikke har veldig troen på at noe skjer. Det skal nok måneder med bombing av Islamic Revolutionary Guard Corps - Wikipedia før den slår noe særlig sprekker.

2 Likes

Bakkestyrker i kombinasjon med moderne dronekrigføring, og ikke minst blokade av Iran, så, er regimet rimelig ferdih på relativt kort tid.

Det største problemet USA har er Trumps latterlige aversjon mot Zelenskij og Ukraina.
“Quid pro Quo”, og Ukraina hadde sørget for å renske Iran enkelt.

Når det er sagt, så oppfører en del europeiske statsledere seg like barnslig som Trump nå.
Og det lover ikke bra for fremtiden. Noe som gjør det enda viktigere å få veltet regimet i Iran.
russland må kveles, og den mest effektive måten å gjøte det på, er bortsett fra å forsyne Ukraina med store mengder relevante våpen, å sørge for at støttespillerene til russland bukker under.

2 Likes

Den er ballsy. Iran er et enormt land, med svært utfordrende topografi. Og Iran har betydelige styrker (oppimot 1 mill) å sette inn. Hvor det garantert ikke står på offerviljen.

Til hvilken pris? Kalles ansvarlighet.

3 Likes

Bakkestyrker kan man bare glemme. Moderne dronekrigføring? Der har USA åpenbart lite å stille opp med. Og det aller mest patetiske er jo at iranske tankere seiler fritt til Kina fortsatt, mens det er de vestlige som de facto er blokkert:

For now, Washington is “fine” with some Iranian as well as Indian and Chinese ships getting through the Strait of Hormuz, US Treasury Secretary Scott Bessent said in a CNBC interview Monday.

Så Trump er altså så desperat etter å holde oljeprisen nede at han tillater regimet han kriger mot fortsatte inntekter, samt hans største fiende Kina hva de trenger. Det er jo så clusterfucked som det går an

14 Likes

Ai ai for en artig krig

4 Likes

Og hvis Trump gir seg så vil det for hele verden fremstå som at Iran presset ham til det. Og regimet i Iran vil for alltid kunne true med å stenge Hormuz igjen. Det blir i grunnen at de blir gitt nettopp det avskrekkingsvåpenet Trump gikk til krig for å forhindre.

6 Likes

Slik situasjonen er nå, kan man ikke annet enn å leve i håpet. Det farligste man kunne gjort nå, ville vært å latt Iran vinne med sin strategi å stenge for oljeeksporten.
Men tror ikke du også at Trump egentlig har overvurdert muligheten for en rask og effektiv kollaps av det Iranske regimet?

Man har alltid visst at det ville bli strategien. En eventuell neste gang og de er sikkert enda bedre forberedt. Learning by doing.

3 Likes

Spiller ingen rolle hva vi mener om angrepet. Gjort er gjort.
Hva er beste vei ut av uføret?
Hvis USA trekker seg ut, hvordan hindre at Iran får nukes? (Da tror jeg Israel ligger tynt an)
Vil Hormuz åpnes igjen?

Jeg ser ingen annen vei ut av dette uføret enn at jobben med å kaste presteregimet må fullføres.
Hvordan - enten med bakkestyrker eller ved å sulte dem ut. Med katastrofale følger for sivile.

Tror dette blir verre før det blir bedre, med store konsekvenser for verdensøkonomien.
2008 repeat?

7 Likes

Jupp. Dette er så lite overraskende at det nesten ikke kvalifiserer som FAFO en gang. Dette var FATWAH = Fuck around; this will absolutely happen.

Pearl Harbor og Barbarossa fremstår som veloverveide beslutinger sammenlignet med dette.

Jeg sliter (believe it or not) med å finne en passende historisk parallell.

Tror det nærmeste jeg kommer er da Cortez og hans conquistadorer beleiret Tenochtitlan og tenkte det var lurt å bygge seg en trebuchet / valslynge for å angripe byen. Problemet var bare at de ikke hadde med seg noen som kunne bygge redskapet. Det forhindret dem imidlertid ikke fra å prøve. De tenkte vel som Jeremy Clarkson: “How hard can it be?”. Etter en del arbeid og strev hadde de noe som så ut som en ferdig trebuchet, ladet den og skjøt. Prosjektilet (les: steinen) gikk imidlertid ikke i retning av bymuren, men flakset derimot rett opp, og kom følgelig også rett ned igjen og knuste trebuchet’en.

Både aztekerne og spanske kilder refererer visstnok til hendelsen, i følge min kilde som er Reddit eller noe tilsvarende. Husker ikke hvor jeg har lest historien. Men det hele kunne så avgjort vært utført at Trump adm. også.

4 Likes