Jupp. Dette er så lite overraskende at det nesten ikke kvalifiserer som FAFO en gang. Dette var FATWAH = Fuck around; this will absolutely happen.
Pearl Harbor og Barbarossa fremstår som veloverveide beslutinger sammenlignet med dette.
Jeg sliter (believe it or not) med å finne en passende historisk parallell.
Tror det nærmeste jeg kommer er da Cortez og hans conquistadorer beleiret Tenochtitlan og tenkte det var lurt å bygge seg en trebuchet / valslynge for å angripe byen. Problemet var bare at de ikke hadde med seg noen som kunne bygge redskapet. Det forhindret dem imidlertid ikke fra å prøve. De tenkte vel som Jeremy Clarkson: “How hard can it be?”. Etter en del arbeid og strev hadde de noe som så ut som en ferdig trebuchet, ladet den og skjøt. Prosjektilet (les: steinen) gikk imidlertid ikke i retning av bymuren, men flakset derimot rett opp, og kom følgelig også rett ned igjen og knuste trebuchet’en.
Både aztekerne og spanske kilder refererer visstnok til hendelsen, i følge min kilde som er Reddit eller noe tilsvarende. Husker ikke hvor jeg har lest historien. Men det hele kunne så avgjort vært utført at Trump adm. også.