Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Hvis det skjer, så er det bare å si ha det bra til Ukraina

1 Like

Ja, da er hansken kastet.

Og hvilket signal sender man til India og Pakistan…?

2 Likes

Ja. USA har et problem her.
Ta ut Fordow er nå absolutt nødvendig, men jeg er ikke overbevist om at GBU-57 vil være nok.
Og uansett så bygger Iran nå Fordow versjon 2.0 som helt sikret mot GBU-57 type våpen.

USA selv sier taktiske atomvåpen ikke er utelukket, og da har vi det virkelig gående (hvis så skulle skje).

Det er vanskelig å se for seg annen løsning en full regimebytte, noe jeg tror har vært Israel sin plan hele tiden. Hvor lett/vanskelig det blir vet jeg ikke, men vil tro Iran rekker lage kvalme først uansett.

3 Likes

…men det står altså i den artikkelen at:

"Trump is not considering using a tactical nuclear weapon on Fordow and the possibility was not presented by defense secretary Pete Hegseth and the chairman of the joint chiefs of staff Gen Dan Caine in meetings in the White House situation room, two people familiar with the matter said.

[…]

dropping GBU-57s would likely set back Iran’s ability to obtain weapons-grade uranium for up to a few years, but not end the programme completely."

De må enten droppe flere bunker-busters etter hverandre i et stadig dypere hull, eller gå inn med mannskap og sprenge dritten innenfra.

2 Likes

Med all motstanden Trump nå føler fra MAGA-gjengen, så kanskje han er ser velkomment på et forhåpentligvis positivt resultat fra dagens møte mellom europeiske utenriksministre og den iranske utenriksministeren? - At det blir hans off-ramp for ikke å få slengt TACO-etter seg fra haukene i partiet

3 Likes

Og her fra en mann som bekymrer seg for internasjonal lov:

:clown_face: :clown_face: :clown_face:
PS @polygon Jeg fikk ikke opp hele artikkelen på mobilen, så jeg postet bare det klippet som var postet på en annen site. Men tror dessverre at det er liten men reell sjanse for WWIII basert på denne krigen.

3 Likes

Begge nasjonene prøver seg nå på etnisk rensing, Israel på Gaza og Russland i UKR, så de bør vel egentlig sitte stille i båten begge to…

8 Likes

Du “glemmer” en part, palestinerne/Hamas vil etnisk rense vekk israelerne.

8 Likes

Det er forskjell på å ønske noe å gjøre noe. Hamas vil gjerne det, men Israel gjør det. Jeg vil gjerne vinne i lotto, men jeg gjør det ikke.

Man kan ønske i den ene hånden og dr*te i den andre, så ser man hvor man har mest.

5 Likes

Israel agerar på uppdrag av Hamas.
Ryzzland startet kriget før at ledelsen der synes krig er moro + at de selve tjener store penger på det og samtidlig kan sterke sin Maktbas.

3 Likes

Når folk bruker etnisk rensning om det som skjer på Gaza er det bare å bevege seg videre. Da har ikke ord lengre noen betydning og videre diskusjon er umulig.

3 Likes

Så også når det blankt avvises som om slike vinklinger ikke kan ha rot i virkeligheten overhodet. Det er en grunn til at over 350 rabbinere fikk trykket en annonse i New York Times tilbake i februar som blant annet inneholdt følgende budskap: “Trump has called for the removal of all Palestinians from Gaza. Jewish people say no to ethnic cleansing!””

5 Likes

Rabbinerne skal vel ikke kjenne på skylda, men lobbyvirksomheten har jo en lang rekke med mellomledd og interessenter. Kjøper ikke det forsøket på renvasking av imaget.

Etnisk rensning betyr ikke at man, som i tilfellet Gaza, tar livet av 2, 2 millioner mennesker. Men at man gjør det umulig for palestinerne å leve på dette inngjerdede området, som når nøden er blitt stor nok, trolig vil bli overtatt av israelske bosettere.
Det samme skjer på Vestbredden, der det ikke er Hamas, men Fatah som styrer.

11 Likes

Jeg har aldri pleid å ta Fox News seriøst, men med tanke på at ‘annen hver’ minister/rådgiver er en tidligere Fox ansatt kan det jo være at de har god tilgang på kilder nå. Håper selvfølgelig at det bare er ‘though talk’. Video i posten på BlueSky

2 Likes

image

Israelske dataanalytikere anslår ifølge CNN at Iran har avfyrt rundt 700 ballistiske missiler mot Israel de siste 14 månedene og har fra 300 til 1300 missiler med middels rekkevidde igjen.

Men anslagene over Irans beholdning er svært usikre. Israel har de siste dagene angrepet utskytingsrampene, noe som ytterligere kan redusere Irans evne til å slå tilbake.

Det er ett regnestykke. Og jeg tror Israel er rimelig gode på slike ting.

5 Likes

10 Likes

Men hva står det ? Er det det sanne som det står i Bibelen,styggdommen som legger øde ? Ref Matteus 24. For jeg regnet med at det ikke står atomvåpen i de gamle skriftene.Og en ting til,om dette eskalerer så start og prep .Les profetien til den 90 årige damen i fra Valdres ,helt utrolig detaljert profeti som har gått 99% i oppfyllelse ,vil ikke legge den ut her.

2 Likes