Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Trump er vel ganske kategorisk på å ikke la seg binde når han blir stilt spørsmål. Han har vel også heller ikke avskrevet å bruke militær makt for å ta Grønland / Panama-kanalen osv… Så det er kanskje bare snakk.

Trump – for meg – virker egentlig som den amerikanske presidenten på lenge (siden Reagan that is) som faktisk er mest bekymret for atomkrig (tenk på den der Zelensky-season i Oval lizm). Kanskje fordi han mentalt sett befinner seg i 1980-årene fortsatt?

Nei, Bibi skulle gi Trump en Home Run, og Trump har vært game så lenge han trodde han fikk det, helt til han nå innser hvilket balltre Bibi mener han skal bruke.

Btw, hvis man ser til historien så er det jo alltid mislykkede businessmenn som går nuclear da. Selv om datagrunnlaget må sies å være litt tynt.

@Andor jeg tenker vi skal til GT jeg, nærmere bestemt Jesaja 21 :5-9. Altså Babylons fall, som satte jødene fri. Ironisk nok var det med perserkongen Kyrus’ hjelp. Bob Dylan har laga ei låt om det hele: All Along The Watchtower.

3 Likes

Det er fordi det ikke har vært oppe til diskusjon, så da har det heller ikke blitt utelukket.

Det er som vitsen om paven som var på besøk i Jerusalem og ble spurt om han hadde tenkt seg på gogo bar. Paven svarte: er det gogo barer i Jerusalem? Dagen etterpå står det å lese i avisen: paven spør etter gogo bar i Jerusalem.

USA har som atom policy å aldri bruke atomvåpen først. Rett og slett for å unngå å bli nuket selv fordi noen tror USA kommer til å prøve seg på en first strike.

3 Likes

Det er mye “policy” som har blitt forkastet av Trump allerede da. Han lar ikke akkurat historien diktere seg i særlig grad, for å si det pent.

Men ja, USA og verden med ham har blitt mye verre en jeg har kunnet forestille meg siden februar, men å bruke atomvåpen tror jeg faktisk han skjønner er en dårlig boks å åpne.

2 Likes

Nei men et prestestyre som er desperat kan finne på dette for og påkalle den 12 imam .

1 Like

Det der er en sensasjonshungrig journalist i Nettavisen som koker suppe, mener jeg

10 Likes

Fordow ligger bare 100meter under fjell. 1stk MOP kan penetrere 60 meter fjell. Men MOPen må ikke sprene i annlegget målet med den er å sprekke fjellet nok til at det kollapser.

Men usa har bare bygget 20stk.

1 Like

Rent teoretisk går det vel fint an å lage bomber med uran som ikke er max anriket. Problemet er vel mer å da få atomstridshodet til å passe på en rakett / i en leverbar bombe.

Edit: Leste artikkelen nå. Ser jeg bare skrev det som står, sry.

1 Like

Om fjellet er solid så kollapser det ikke om det sprekker.

2-3 MOPs så tror jeg nok et er kjipt å være inni annlegget.

Kjipt eller ikke kjipt for de som opplever dette er vel ikke greia her. Skadeomfang er det som betyr noe.

1 Like

Det er strengt tatt ikke verre enn å kollapse alle utganger, og kutte strøm og kommunikasjonskabler.

Så sitter vi kun igjen med en praktisk versjon av et tankeeksperiment: “Schrødingers atomanlegg”

Det scenarioet der blir beskrevet i The Guradian-artikkelen. Da er det bare å sette i gang med anleggsmaskiner og så å er man oppe og går igjen på et eller annet tidspunkt - to år nevnes der.

Mest realistiske er å få 5-10MOPs av usa og kollapse fjellet.

Men jeg tror Israel er villige til å kjøre kommandoraid også. Hvis de ikke får MOPs av usa.

Ja, for det er jo det som er den beste løsningen

1 Like

Ikke egentlig, ser flere analytikere har beskrevet det som et enveisoppdrag.

Israel har dog gjort dette før. Men det vil kreve at de mister noen av de beste og skarpeste folkene sine.

Håpet at det kan funke uten større tap er luftdominansen til israel. Men det vil igjen sansynligvis kreve at de har ALLE fly i luften og i aktivitet.

Med totalt luftherredømme er det vel få grenser for hva man kan få til ja? Lenke til noen som har beskrevet det som selvmordaksjon?

50% suksessrate og nedover regnes som selvmordsaksjon.

Skal se om jeg inner igjen den podkasten senere.

Det var en sammenheng med at broren til Netanyahu døde en militæraksjon.

1 Like

Da kom det ingenting ut av samtalene i Geneve :neutral_face:

Trump sier “They didn’t help. Iran doesn’t want to speak to Europe. They want — they want to speak to us. Europe is not going to be able to help on this one.”

Men Iran sier at de gjerne vil fortsette samtaler med E3 (UK, Tyskland, Frankrike og EU), og at de ikke vil snakke med USA før det er våpenhvile. Trump sier han ikke tror ( :smirk:) på våpenhvile fordi “Israel is winning”. Så en ganske fastlåst situasjon…

7 Likes

Dette er folk som kjenner risikoen ved jobben og har akseptert den. Sånn som jeg kjenner norske operatører tror jeg ikke det blir vanskelig å rekruttere om det garanteres ekstraordinære løsninger for de etterlatte…

2 Likes