Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Mer om Russland-Iran forbindelsen:

Russia pulls its scientists out of Iranian nuclear plant, as Israeli strikes threaten decades of collaboration.

Edit: Må si jeg liker utviklingen svært godt. Russland har mistet kontroll i Syria, og nå i Iran. De taper på mange fronter nå. Alle som heier på Ukraina bør sende Israel en stor takk!

8 Likes

Iran er >2.5 ganger så stor i både areal og populasjon enn Ukraina. Iran har en formidabel hær og helt tydelig vist å klart å lage in-house våpensystemer som gjør stor skade både på kort og mellomdistanse. Iran er ikke Gaza, Houtiene eller Hezbollah. Det er et stort land og hvis meningen er et «regimeskifte» så skjer det ikke uten boots on the ground.

Krigene i Afghanistan, Irak og Libya kostet mer enn 7 trillioner dollars (altså >7 ganger mer enn Kinas Belt & Road). Hva har man fått? Flere millioner direkte og indirekte døde, feilede stater, økt ekstremisme og økt flyktninger til Europa og naboland.

Hvor lenge kan USA være i Iran? Hvor mange soldater kan Israel sende med på operasjonen Iran, de virker ikke å være ferdig i Gaza hvor det jo bare var 30 000 Hamas? Israel bidro med nøyaktig null soldater i f.eks. Irak. Israel tok i mot nøyaktig null flyktninger under krigen mot terror, men hausset stemningen godt før, under og etter krigene.

Antagelsen om at regime er fragilt og vil falle slik som Syria virker å være utopisk. Som i alle regimer så har du alle typer mennesker i landet: de som er ultra pro regimet og de som er helt i mot regimet. I dette tilfelle så har Israel provosert og angrepet Iran og du har USA som truer med å angripe. Majoriteten av landet er nok såpass glad i fedrelandet at de vil kjempe for dets og sin eksistens, Iran har tross alt eksistert i over 4000 år og ikke vært i ekspansjon/angrepet noen andre land siste 300 år. Det du derimot har er et land som har levd under sterke sanksjoner og en befolkning som er herdet. I det minste er det god grunn til til å tro at de klarer en krig bedre en israelere.

Iran har vært complaint under JCPOA og var complaint under IAEA etter at USA ensidig trakk seg ut. Samlet vurdering tilsier at Iran kunne laget kjernefysisk våpen for flere tiår siden hvis de ønsket og de har jo også missilene for deployment. Siden USA trakk seg ut av JCPOA så var ikke anriking av uran til 60% et brudd. De har derimot signert NPT og har hatt flest inspeksjoner av alle. Israel har verken signert NPT eller hatt IAEA inspeksjoner av deres våpen.

Historien har også vist regimet i Iran at det å ikke ha kjernefysiske våpen (Saddam) eller det å si opp sitt program (Gaddafi) har null å si for å unngå krig hvis USA ønsker å fjerne deg. USA har heller ikke vært en oppriktig forhandler siden de har tillatt Israel å angripe Iran midt i nåværende forhandlinger.

Iran er en viktig brikke for Kina i dets Belt & Road prosjekt for å få knyttet Eurasia. Pga sanksjonene USA har pålagt Iran så har Iran måtte selge svært billig olje til Kina, så Kina har nytt godt at subsidiert olje takket være USA. Kina kan ikke tillate seg å kun bli avhengig av Saudi olje når de har tilgang til et av verdens største oljeressurser via Iran. Iran er en viktig buffer for Pakistan mot Israel i vest hvor de allerede har India i øst. Iran er en også en viktig støttespiller for Russland, både på teknologi og spesifikt våpen. Iran er rett og slett viktig for hele BRICS prosjektet. I så måte vil nok Iran får greit med støtte fra Kina, Russland og Pakistan hvis de ønsker det. Kina har sjeldent uttalt seg så kraftig som det vi så etter at Israel angrep dem. Hvis USA går inn i Iran, noe de må gjøre med Israel og UK, så blir det nok lettere for Kina å Taiwan og Russland å ta Ukraina.

Ellers, regionen er en kruttønne. USA vennlige diktatorer i Egypt, Saudia og Jordan sitte rikke trygt. En krig mot Iran kan fort destabilisere gitte land siden innbyggerne har sympati med Gaza og Iran. Også Tyrkia og Pakistan skjønner tegningen, klarer Israel å fjerne Iran så er de neste på hoggestabben.

Til de som tror det bare er å bombe anleggene i fjell så kan man jo lure på hvor god intel man sitter på. Tror dere ikke at Iran er godt kjent med USAs bunkerbusters kapasitet og har helgardert seg mtp dybde?

Fra jeg kan lese og skjønt så er det all grunn til å tro at Iran har holdt igjen betydelig av sitt missil arsenal nettopp fordi i tilfelle de må gå i krig mot USA.

Man ser sterke krefter intern på MAGA fronten som er sterkt i mot krigen (MTG, Bannon, Tucker, Gaetz, Owens) vs du har de gamle necons (Lindsey Graham, Mitch McConnell Mark Levin, Hugh Hewitt) som lever i 90-talls tåke og fremdeles tror regimeskifte er en god løsning. Hele høyresiden er splittet og kan implodere

Trump er under press og han er vanskelig å lese. Går han inn i Iran blir det nok slutten det amerikanske hegemoniet. Og for hva? 7 millioner sionister som har brutt alle krigens regler som finnes i Gaza?

Er Europa klare til å ta i mot 10-20 millioner flyktninger? Disse vil jo gå til naboland og Europa. Ikke USA eller Israel.

Jeg har ikke noe tro på at Iran er en quick fix for USA. Israel har startet noe de ikke kan avslutte selv alene, og dermed satt USA inne vanskelig situasjon.

Hele opplegget er idiotisk og la Israel få hamles med noen som faktisk har mulighet til å svare dem.

PS: innleggene til de som mener jeg lever i en alternativ historiefortelling og deler ut facepalms og tommer ned ignorerer jeg tvert. Waste of my time.

38 Likes

Ikke meningen å forsøple tråden med dette, men dette innlegget var for godt for bare en like og emoji, takk @Roc !

12 Likes

Spot on. Min enkle mening: kast Israel under bussen, og la de møte sin velfortjente skjebne. Deretter vil vi i vesten ha friere tøyler igjen til å fokusere på våre land og folk igjen, uten å måtte forsørge millioner av flyktninger som aldri ville befunnet seg i denne delen av verden, hadde det ikke vært for Israel. På tide å kalle en spade for en spade.

6 Likes

@Roc du er en utrolig ressurs for dette forumet, og en stor grunn til at jeg fortsatt besøker det. Takk for at du tar deg tid til dette!

7 Likes

Hvordan skal verden hindre Iran i å få atomvåpen?

2 Likes

Hvorfor hindret ikke verden Israel i å få atomvåpen? Er ikke Israels fanatikere med atomvåpen like farlig som Irans fanatikere med atomvåpen? (pssst, “Samson Option” :wink: )

6 Likes

Det er for sent å hindre Israel i å skaffe bomben. Men det er noen forskjeller på Israel og Iran.
Israel er et demokrati. Iran er et diktatur.
Iran sier de vil fjerne Israel fra kartet.
Presteskapet i Iran mener livet etter døden er viktigere enn det jordiske liv, og det beste man kan gjøre på jorden er å bli martyr (dø i kamp mot vantro).
Ergo er det kritisk viktig å hindre Iran. Det er langt større sjanse for at de vil bruke atomvåpen.

@Roc har et langt og godt innlegg. Men et spørsmål mangler. Nemlig det viktigste.
Hvordan stoppe Iran fra å få atomvåpen?

7 Likes

Det er selvsagt umulig å invadere Iran, størrelse og populasjon er “the easy part” i forhold til terrenget, så kan man “do the math”. Under er et height map for å illustrere:

Frontlinja mot Irak, som er det eneste stedet det mulig å angripe fra er som Alpene. I tillegg er fjellkjedenes retning ugunstig i forhold til angrepsretning:

Jeg tar det for gitt at angrep ikke kan komme fra en flåtestyrke i det kaspiske havet, og selv ikke det “opplagte”; NATO-allierte Tyrkia, siden det trolig vil splitte opp NATO og kunne gi russerne muligheter de bare kunne drømme om.

Fra Pakistan, og Oman gulfen har man ikke bare terreng, men også avstand, for jeg kan ikke tenke meg at det finnes viktige fasiliteter av betydning utenfor allfarvei, der det ikke bor folk:

Selv den korte veien fra Bandar Abbas til Shiraz er det 450 km, mens fra Chabahar til Teheran er det 1455 km.

image

Mao, eneste mulighet Israel (og USA), kan gjøre noe er det samme som skjer nå, bombing fra lufta.

Og eneste måte å eskalere på er flere og større bomber.

Og skulle Iran svare med en skitten bombe her:

Så er verdens største oljefelt med 4 millioner fat olje per dag, og verdens største gassfelt med verdens største eksport av LNG satt ut av spill i lang tid.

Det vil være en katastrofe for verdens-økonomien, og aller verst for Europa, Kina og Japan, i den rekkefølgen, som er netto storimportører av fossil energi.

7 Likes

Det blir spennende å se om det skjer noe med disse B2 bomberne nå. Er endel ting som tyder på det. I løpet av natten?

Det er flere innlegg det er fristende å svare på her, mye misinformasjon. Og mye skjult/ikke så skjult jødehat. Men jeg ønsker ikke stenge tråden så jeg lar være.

Jeg tror som sagt man får et ganske forvrengt verdensbilde om en har lest for mye historie med anti-vestlig vridning. Det fører typisk til en urasjonell avsky for Israel, USA og vesten generelt, og en for min del i hvert fall uforståelig fascinasjon for land som Kina, Russland, etc.

Jeg tror feks at det kan bli regimeskifte i Iran uten noen tradisjonell invasjon eller boots on the ground. Jeg tror ikke Kina er i nærheten av å ha baller nok enda til å skulle involvere seg militært. Det kommer ikke til å bli noen flyktningekrise. Det er ingen land i Midtøsten som egentlig har noe sympati for Gaza, det er 100% posering… Iran har allerede svart med det de har, hvorfor i alle dager skulle de ha holdt igjen noe nå? Det blir som tullingene som fortsatt tror at Russland holder igjen massevis av supervåpen og ressurser i krigen mot Ukraina.

Tiden vil vise hvem som får rett.

2 Likes

Klarer du virkelig ikke se for deg en vinkel der man kan kritisere Israels fremtreden ut fra et rasjonelt og ikke-anti-semittisk perspektiv?

14 Likes

Det er forskjell på rasjonell kritikk, og det å feks slenge ut at Israel har brutt alle krigens regler som finnes på Gaza. Uten å backe det opp med noen kilde eller et argument engang.

Når realiteten er at de gjør hva de kan for å minimere sivile tap, og går langt utover det som normalt forventes fra en stridende part. Statistisk så ligger Gaza krigen helt i toppen feks på antall stridende drept vs sivile drept i en krig. Men likevel er “jødene onde barnemordere…” Folk aner ikke hva de snakker om og eier ikke perspektiv.

4 Likes

The US military is moving B-2 bombers to the Pacific island of Guam from the mainland US, according to 2 US officials.

Mye av det som skrives her minner om islamist propaganda. For de som er på Twitter minner deg om Torgeir salih Torgersen bare litt mer innpakket.

2 Likes
  1. Kan du ikke være konkret?
  2. Ser du andre aspekter ved den pågående krigen enn religiøse?
7 Likes

Jeg kan ikke si jeg har hørt dette argumentet før. Brutt alle krigens regler, det er ganske voldsomt.

Hwr er jeg litt nysgjerrig på hvordan vi kan være så uenige. Hvordan kan f.eks det å bombe utlevering av nødsendinger og mat rettferdiggjøres som at man har tatt alle grep for å unngå sivile tap? Bombing av teltleirer med hundrevis av uskyldige dødsfall, var det virkelig ikke et eneste alternativ som kunne ført til mindre lidelse og død blant sivile palestinere?

12 Likes

Trenger ikke være religiøst. Men historisk.

Jødene har vært ett folk uten land i 2000 år. Jaga rundt i Europa bl annet…når de da får tilbake landet sitt har Israel blitt angrepet i hvert eneste tilfelle av krig.

Har fredelige nasjoner som ikke ønsker Israels undergang hatt noe å frykte for Israel?

Har jøder i Europa utgjort noen fare for oss? Eller er Israel en fare for oss?

At Israel angriper Iran er ikke ett unntak. Alle dere vet at Iran har drevet en proxy krig gjennom Hamas hisbollah og houti millitsen. Det er derfor ikke en uprovosert angrep.

At islam er ett offer i regionen eller noe som helst annet sted mener jeg er manipulering. Det bor hundrevis av tusen arabere i Israel som er mer lykkeligere enn jødene selv. Og nasjonen har vært ett fyrtårn i teknologi og utviklingen på kort tid. En absolutt alliert for vesten og for alle fredelige arabiske nasjoner uten ett brennende ønske om å utslette usa og Israel. Satan 1 og 2 som de omtales som.

Jeg syntes folk bør tenke seg om i sin usa kritikk også, de redda Europa i 1945 og må sikkert redda Europa igjen om vi skal bevare ett vestlig Europa.

Israel vet hvilken fare de står ovenfor og de har forstått i motsetning til Europa at islam må tas knallhardt. De har ikke råd til å gi noe som helst rom for terror.

Iran er Russlands nærmeste allierte og bidratt sterkt til krigen i Ukraina. Man bør i alle vestlige øyne være glad for at Iran svekkes.

Men jeg som dere ønsker fred, i Ukraina og Russland. I mellomtiden håper jeg på ett regime skifte i både Iran og Russland.

10 Likes

For å si det sånn, det som skrives her er mildere enn det som blir skrevet på haaretz.com av en tidligere israelsk minister. Men han er vel en jødehater han også.

Samme med resten av Israelerne som er sterkt kritisk til hva deres egen regjering gjør.

11 Likes