Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

https://www.reddit.com/r/IranIsraelWarReport/comments/1li08vb/new_york_times_american_military_and_intelligence/

IDF Reports 15 Iranian Jets and Helicopters Destroyed in Coordinated Airfield Attacks

DK

3 Likes

Et vanskelig definisjonsspørsmål. Især mtp at også Israel har sine svin på skogen i andre retningen. Hizbollah er heller ikke kun en dukke for Iran, men også motivert av urett mot Palestina. Ting skjer ikke i et vakuum. Handler som ofte ellers om øyet som ser.

5 Likes

Da kan vi vel ønske Ali Khamenei god tur til Allah.
Flertallet tror nå han er ferdig.

4 Likes

Og da er det vel litt vanskelig å kategorisk si at dette er et brudd på folkeretten? :thinking:

Problemet i tilfellet Rutte er at han fullstendig kategorisk avviste at det kunne være snakk om et brudd på folkeretten. USA har uansett ikke blitt angrepet av Iran.

Hva er viktigst,- folkeretten som Iran bryter daglig eller atomvåpen?
Det blir litt for naivt for meg. Sorry.

2 Likes

Henviser til:

It takes one, to know one. Kjempe for folkeretten og viktigheten av å unngå en verden hvor det er den sterkestes rett er alt annet enn naivt.

3 Likes

A group called The Islamic Resistance in Iraq claimed responsibility for the attack.

Jeg antar dette er en av de seks hærene til Iran utenfor landets grenser.

1 Like

En mann og en tåpe

2 Likes

Rutte kan mene sitt men det er ikke NATO som bestemmer hva som er gjeldende folkerettslig :man_shrugging:

5 Likes

Ja, Rutte har en agenda. Han må stryke Trump medhårs.
For å si det med revyartisten Einar Rose; Så nå går’n på gummisåler…

9 Likes

Rutte har allerede etablert et mønster som servil og ukritisk i forhold til Trump, i den grad at han har adaptert en trumpsk forståelse av objektive fakta. Om det skyldes personlig karakterbrist eller en bevisst strategi skal være usagt, men han gjør hverken Europa eller NATO noen tjeneste med dette.

Dette sa Rutte etter at Trump angrep Zelensky i det hvite hus:

5 Likes

Spesielt at vg er raskere ute enn cnn her

Hvem styrer Pentagon (og var dermed bak bombingen) ?
Sjekk videosnutten 'Worst Ally': Army Colonel Removed From US Joint Chiefs Staff Over Israel Criticism | ZeroHedge

1 Like

Ingen skadet

1 Like

CNN er blitt en av de tregeste av de store har jeg lagt merke til. VG er relativt kjapp.

Helt greit at de tar seg tid til å verifisere, det er jo poenget med at de eksisterer. Om en vil følge minutt for minutt kan en gå på diverse forum og SoMe.

3 Likes

Blir nok med dette begrensede angrepet
Ingen skadet
Og det er vel neppe trolig at usa angriper med hardere skyts basert på dette. Eller ?
Israel derimot ser ikke ut til å stoppe

1 Like

Jeg er kritisk til Trump og jeg aner ikke om folkeretten er brutt. Men mot terrorstater som Iran, Russland, N.Korea nytter det ikke å bruke paragrafer. Det er makta som rår. Hvis vi vil bevare freden må vi være så sterke at despotene skjønner at det er selvmord.
Med Iran er det enda verre. De ønsker å begå selvmord for å komme til paradis…

Nå er helvete igang. Iran angriper amerikanske baser. Dere kan jo vifte med paragrafene for å stoppe dem. Oljeprisen kan tyde på at angrepet er smått nok til at det ikke er alvorlig, men vi får se.
En ting er sikkert - Iran (og Putin) driter i folkeretten

1 Like

Jeg antar det er et symbolsk angrep som gjør at de kan sette seg ved forhandlingsbordet. Tipper de håpet det ikke ble noe liv tapt.

1 Like