Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Ser slik ut. I så fall kan Trumps taktikk ha vært vellykket.
Jeg tviler på at Iran kutter ambisjonene om atomvåpen uten «med kniven mot strupen».

Kanskje Trump ikke likte å bli kalt TACO og måtte vise handlekraft :sweat_smile:

2 Likes

Hvis oljeprisen er en indikator så blir det kanskje ikke 3. verdenskrig denne gangen heller?

Sist gang Donald Trump Donald Trump holdt på å starte 3. verdenskrig med sine Iran-eventyr:

1 Like

Dette gjør det jo klinkende klart for dem at uten atomvåpen, så har de null makt. De kommer ikke til å gjøre noe stort nummer av det, før de har atomvåpen. Kanskje russiske?

4 Likes

Er mange spørsmål en kan stille…

1: Hvorfor bombet Israel veiene til Fordow i dag? Er det fordi USA har planer om runde 2 før noe kan fjernes derfra?

2: Var dette alt fra Iran? Gir de seg virkelig så lett? Mulig de ikke har noe valg?

3: Klarte man virkelig å stoppe atomprogrammet, eller har Iran klart å lure unna uranen og kan fortsette i fred et annet sted? Da må de iallfall komme til forhandlingsbordet og late som de er taperne.

Kan helt sikkert stille mange andre spørsmål. Jeg blir iallfall ikke overrasket om USA svarer med runde 2 i natt eller veldig nær fremtid.

2 Likes

Ja, man kan bli deppa av slike tanker. Den store frykten som har vært nevnt i flere år er en primitiv, skitten bombe i en container. F.eks i havna i New York.
Bin Laden ville ha gjort det om han kunne. Men det var kanskje mer spektakulært med fly

Bin Laden kunne gjemme seg i en hule i Afghanistan etterpå. Prestene og revolusjonsgarden i Iran skal forsøksvis fortsette å styre et land. Iran oppnår ingen ting annet enn å med visshet bli utslettet av “en skitten bombe i NY”. Atomvåpen er ikke til for å brukes, de er for å avskrekke. Dette er effekten av atomvåpen (i tillegg til at DJT har en helt egen fetisj for diktatorer):

4 Likes

image

3 Likes

Vi får håpe du har rett. «Avskrekking» som forsvar er en ting, men Russland bruker avskrekking som en trussel og angriper. Det er noe nytt og har tatt oss til et mørkere sted. En Ayatollah med atomvåpen er heller ikke en lystig tanke. Da hjelper nok ikke FN eller folkeretten, som med Putin.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Mao, et svar bare i navnet.

Tror ikke du er i stand til å forstå hva hverken jeg eller andre mener. ALLE her er enige om at det ville være en katastrofe om Iran får et fungerende atomvåpen. Men det var det heller ingen akutt fare for at de skulle få. Men med helgens angrep så vil prestenes ønske om å gjøre Iran til en “untouchable” atommakt på lagre sikt bare bli enda større. Spørsmålet er om det da var den lure veien å gå. Eller om man skulle forsøkt diplomati.

…men å diskutere med innlegg som inneholder reinspika rasisme og personangrep som jeg allerede har rapportert gidder jeg egentlig ikke

8 Likes

Kan se ut som Trump har oppnådd betydelig mer enn veldig mange trodde var mulig.

6 Likes

Teater
I påført imponerende retorikk; først bombet USA 3 av Irans atomkraftverk og deretter har Iran skutt på et av USAs største base i Qatar. I begge tilfeller var den andre parten varslet på forhånd slik at personell og nødvendig materiell var sikret i dagene i forveien.

Slik teater ser ut til å bli vanlig, vi så dette også sist etter at amerikanerne drepte Qasem Solemani og deretter bombet Iran en amerikansk base i Irak etter at USA på forhånd fikk evakuert sine soldater.

Skal vi tro begge parter så er de fornøyde med sine respektive aksjoner. Trump har vist at han kan handle, Iran har bombet en amerikansk base samt fått demonstrert sine missiler i Israel, samt at Israel har fått operert inne i Iran.

Dette ser greit ut til å bli en etterlengtet off-ramp for USA/Iran. Det som kan gjøre det kompliserende er om Israel også ønsker de-eskalering. Mye kan tyde på det siden de har intensivert sine operasjoner i Iran og har selv også mottatt mye ødeleggelse av iranske missiler. Deres anti-missilvern begynner å gå tomt og befolkningen er nok ikke rigget for en lengre krig.

En får håp ting roer seg ned. Utfallet av hele dette teateret er jo at Irans anriket uran består, og partene har fått pirket litt inn i hverandre, men alt i alt så har ting ikke endret seg mye. Verken Iran, USA eller Kina ønsker stor og langvarig krig. Stopper de her, så har Iran blitt satt tilbake 3-4 år på atomprogrammet, og trolig signerer de en JCPOA 2 liknende den de tidligere hadde.

Atomvåpen er for å skape et ekvilibrium - en balanse. Hvis Iran ønsket å utslette Israel og USA så kan de jo fint sende opp alle sine 3000-10 000 missiler mot Israel og amerikanske baser og skip i dag, noe som utvilsomt vil påføre stor skade siden det aller meste av dette vil ikke bli skutt ned av anti-missilvernet (og de fleste baser har ikke slik missilvern). Men her ser vi at Iran forhåndsvarsler amerikanerne (og visa versa), noe som tyder på at det hele er et spill for galleriet.

Diverse etterhent

For å kvittere ut spørsmål

@Bearded_Bastard Saudia er amerikanernes største støttespiller nest etter Israel i denne regionen. Saud regimet sitter trygt basert på petrodollar og amerikansk militær tilstedeværelse. De ser seg selv som en stormakt, men vil ikke finne på å anskaffe atomvåpen uten USAs godkjennelse og USA vil nok aldri godkjenne noe slikt. JFK tillot heller ikke Israel å anskaffe dette slik at de måtte ty til stjeling fra USA. Tro meg rett, jeg mener Saudia er det verste i hele regionen nest etter Israel, deretter kommer Iran.

At jeg skriver at hele opplegget med atomtrussel er en hoax så mener jeg at USA og Israel vet at Iran er mye lengre unna atomvåpen enn det de legitimerer denne krigen med, men de bruker dette på samme både som WMDs i Irak. Alle parter har vært innenfirstått med at Iran anriket for å få en ny (og bedre deal). Iran har jo hatt et våpen program på 2000-tallet og da var ting veldig mer hysj hysj, denne gangen proklamerte de selv at de kom til å anrike til 60% etter at deres atomkraftverk ble angrepet av Israel, atomforskere og Solemani drept. Deretter fikk de Biden på banen for å lage en ny avtale, noe han etterlot til Trump.

Eneste grunnen til at vi befinner oss her er fordi, jeg mener, at Israel ikke ønsker at Iran skal få en JCOPA 2.0. Bibi jobbet hardt for å få Trump til å bryte ut av JCPOA 1.0 og det å Iran in i en ny avtale gagner Iran og skader Bibi.

@tverilytt (no time, no see? hvordan går det med BGBIO-investeringen forresten, tjent du penger der eller? Burda kanskje ha solgt når jeg gav deg harde fakta der i 2021/2022 når den var på ATH), @Rollep og @Faerder: jeg skjønner at dere tre synes det er stas å sette meg fast.

Vi snakket om underjordiske atomanlegg, og det ble tvilt på dette siden noe slik ville forursense grunnvannet. Jeg nevnte at det finne fullverdige eller semi/hybridanlegg og at dette koster mer, men er sikrere (terror, seismikk/naturskade) og bedre mtp absorpsjon av varmen. Deretter fikk jeg spørsmålet om det finnes underjordiske i Europa og jeg svarte Sverie, Sveits og Finland.

• Sveits: Mont Terri som lagrer atomavfall 300m under bakken, Grimsel har underjordiske ganger, Nagra som panlegger et site i Nordlich Lagern vil agre atomavfall 600m under bakken og etter planen ment å være klar i 2050. Zwilag har flere underjoriske komponenter.

• Finland: Onkalo som ligger 420-450m under bakken og lagrer atomavfall.

• Sverige: Ågåsta, Sveriges første atomreaktor var bygget 25m under jorden

OK, så er Ågåsta stengt og de andre lagrer atomwaste, men problemet med grunnvann har de trolig ikke.

Ellers så er ikke Europa ledende tech på dette feltet. Det er flere selskaper som nå jobber med Small Modular Reactors hvor tanken er å ha deler eller hele reaktoren under jorden eller i fjell, Det var dette jeg hadde plukket opp fra Bill Gates dokumentaren og derav min initielle kommentar. Eksempler her er Holtec International’s SMR-300. Videre Deep Fission som planlegger å legge reaktoren 1.6km under jorden og Micro Modular Reactor. Hovedgrunnen er sikkerhet (natur/seismikk, terror), bedre varmahåndtering og redusert karbon footprint.

Håper jeg har svart på det meste, med forbehold, jeg får ikke lest alle innlegg her hele tiden. Ikke helt sommerferie her.

@pdx @Evilfreud @Savepig - kunne vi rydde litt opp i tråden her. Begynner å avspore med mye brunt grums, ref innlegg fra i går og rett over her. Hvis det er ønskelig å holde en seriøs meningsutveksling så er det fint å luke ut ting som tydelig ikke hører hjemme her, men på VG sin diskusjonsvegg.

8 Likes

GRATULERER TIL ALLE! Det er nå full enighet mellom Israel og Iran om en fullstendig og total våpenhvile, som trer i kraft om omtrent seks timer – når begge parter har avsluttet sine pågående, siste oppdrag.

Trum skriver at våpenhvilen vil vare i tolv timer, og deretter vil krigen bli ansett som avsluttet.

Iran vil offisielt innlede våpenhvilen, og etter tolv timer vil Israel følge etter. Når det har gått 24 timer, vil verden offisielt markere slutten på «Den 12 dager lange krigen».

Under hver våpenhvileperiode skal den andre parten forholde seg fredelig og respektfullt. Forutsatt at alt går som planlagt, noe det vil gjøre, vil jeg gratulere begge landene – Israel og Iran – for utholdenheten, motet og klokskapen de har vist ved å avslutte det som nå bør kalles «Den 12 dager lange krigen». Dette er en konflikt som kunne ha vart i årevis og ødelagt hele Midtøsten, men det skjedde ikke – og det vil aldri skje! Gud velsigne Israel, Gud velsigne Iran, Gud velsigne Midtøsten, Gud velsigne USA, og GUD VELSIGNE VERDEN!

2 Likes

Smart av Iran å roe ned å unngå regimeendring. Nå kan de fortsette den siste mila på bakrommet og sette sammen en bombe eller tre. De har jo anriket uran gjemt bort og kapasitet til å bygge nye sentrifuger. Ikke i denne uka, men en vakker dag er de der. Neste fjellanlegg blir ikke i rekkevidden av GBU-57. Den største jobben er å få anriket uran ti 60%. Fra 60% ti 95% er mye mindre tidkrevende.

Er det noe Iran nå har lært så er det at eneste som teller er atomåpen.

5 Likes