Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

oljeprisen gikk skyhøy sist i 70-tallet da usa hjalp israel i en krig da og det ble stengt for oljen i passasjen i szeus kanalen og både usa og her hjemme opplevde vi rasjonering av bensinen…rare tider som kan gjenoppleves :man_shrugging:

2 Likes

Ja det er virkelig spennende tider geopolitisk. Denne gangen er det frykt for at Hormuz-stredet stenges, det er noe vi virkelig ikke trenger nå som vi allerede sliter med høyt inflasjonspress.

4 Likes

Den er fra igår, Det er heller ikke et doomsdayfly men mer airforce one.

Man kan anta de sendte det opp siden den flyplassen det stod på ble truffet.

1 Like

Nå er det vel lov å håpe at Israel tar ut Shahed-fabrikkene i et eventuelt gjengjeldelsesangrep :crossed_fingers: :ukraine:

6 Likes

Tror det går 40 år til neste gang. Ingen av partene er tjent med opptrapping.

Jeg er 100% sikker på at dette går inn i en ikke-angrepssituasjon fra begge parter.

4 Likes

Litt som at Iran ikke kunne akseptere at Israel blåste konsulatet i luften og drepte 7 høytstående tjenestemenn? Klassisk eksempel hvor høna og egget fullstendig avhenger av ens ståsted. Forhåpentligvis skjønner (holder ikke pusten) Israel at det er en grunn til at det moderne samfunnet har forlatt den eskalerende øye for øye, tann for tann som metode for å løse større og mindre disputter.

8 Likes

At Israel kommer til å respondere tenker jeg er 100% sikkert, og det tror jeg også de aller fleste forventer, uavhengig av om man måtte mene det er riktig eller ikke.

Hvordan Israel kommer til å reagere, og med hva, er det store spørsmålet, men jeg vil bli meget overrasket om ikke markedet på kort sikt umiddelbart reagerer med å sende tank, energi og forsvar opp. Å sitte tungt lastet i Equinor, pluss noe oljeservice og litt tank føles i alle fall ikke feil akkurat nå, men det kan jo fort endre seg.

Grunnlegger av konsulentbyrået Rapidan Energy, Bob McNally meldte tidligere i uken, at dersom Iran skulle gå til angrep på Israel, vil det kunne sende oljeprisen opp til mellom 100 og 130 dollar fatet.

2 Likes

Israel eksister omtrent utelukkende fordi de alltid har slått så hardt tilbake at motstanderne har stått tilbake helt ribbet, i stedet for å bli dratt inn i en lang krig. Så de har lært at øye for øye, tann for tann er det som fungerer.

Israel har nå et relativt godt forhold til både Egypt og Jordan, selv om de var fiender tidligere.

6 Likes

Israel eksisterer fordi de har Amerikansk hjelp.

2 Likes

USA har stått for utstyr, men under feks 6 dagers krigen, så var ikke USA involvert

5 Likes

De hadde ikke amerikansk hjelp på de to mest kritiske periodene i sin historie; 6-dagerskrigen og Yom Kippur.
Da var det Frankrike og Storbritannia som bistod.
Men i seinere tid så er det USA sin bistand som dominerer ja.

5 Likes

Ikke glem at det er valg i USA i år og under ingen omstendigheter kommer Amerikanerne til å akseptere fullskala krig i midtøsten. De har ikke vært strenge mot Israel, men her kommer de til å sette ned foten. Begge parter burde være fornøyd med det de har oppnådd, men Israelerne er nok rystet fordi de har vært under angrep to ganger i løpet av seks måneder. Det kommer til å være press internt i Israel på å slå tilbake, men det skjer ikke i valgåret.

1 Like

Hvor langt tror du de hadde kommet uten utstyret?

1 Like

Uten amerikansk våpenhjelp og økonomisk hjelp hadde alle krigene Israel vært med på endt annerledes.

3 Likes

Lykke til med å oppnå dette på nytt anno 2024 mot Iran.

Under 6-dagerskrigen var flyene franske og stridsvognene britiske… og de var avgjørende for utfallet.

3 Likes

Poenget mitt er at jeg ikke er særlig imponert over at Israel har klart å eksistere når de har hatt frie tøyler og gratishjelp fra vesten. Gi hvilket som helst land samme støtte og utfallet er det samme.

4 Likes

NETANYAHU CALLED OFF RETALIATORY STRIKE ON IRAN AFTER CALL WITH BIDEN - NEW YORK TIMES

Da kan vi anta at ting roer seg og børsen blir minimalt påvirket.

3 Likes

Israel er omringet av land der “øye for øye, tann for tann” er gjeldende.

4 Likes