Hvor skal kaffeprisen?
Neida, her diskuterer vi bryggemetoder, kaffebønner mm
Hvor skal kaffeprisen?
Neida, her diskuterer vi bryggemetoder, kaffebønner mm
Vi burde kunne diskutere kaffeprisen også. Etter olje er kaffe den mest omsatte råvaren på børs!
Var det ikke noe om at kineserne i større og større grad drikker kaffe, såå den skal vel opp?
Kaffe er et fantastisk jordbruksprodukt som må foredles individuelt for hvert parti.
En norsk mainstream “kvalitetskaffe” som f.eks. Friele Frokostkaffe består typisk av 5-7 forskjellige kaffesorter/partier. Ved hver enkelt brenning må man vurdere temperatur og mix for å få den samme jevne smaken som hvert merke har som sitt kjennemerke.
Dette til forskjell fra typiske billigmerker som mikset etter er fast resept uavhengig av parti. Derfor kan en billigkaffe smake veldig forskjellig fra pose til pose
Kaffe er kunst!
Hjemme går det i lokalt brent kaffe, som regel de ferskeste bønnene i hylla når jeg er innom kaffesjappa. Kverner den selv hjemme, og brygger i Aeropress. Med litt flaks er den ofte brent for bare et par dager siden
Anbefaler Aeropress hvis du som regel drikker en kopp, alltid knallgodt resultat og bedre enn traktekaffe etter min smak. Ulempen er upraktisk å brygge mer enn en kopp, og litt mer jobb enn bare å slå på trakteren.
Her på jobb går det i automatkaffe, men heldigvis den sorten med kvern så den er grei nok.
Jeg har en espro presskanne på kontoret, det fungerer ganske greit for å lage en kanne som kan deles uten for mye jobb.
Hjemme går det i V60 selv om vi også har en aeropress
Samme her. Kjøpe nybrent kaffe på et lokalt kaffebrenneri og brygger for det meste på Aeropress og V60. Har i tillegg espressomaskin og Wilfa Svart Automat som iblant også får kjørt seg
Godt å se at flere drikker kaffe fra FERSKE bønner. Kaffe er ferskvare, og jeg gremmes når jeg må drikke den ferdigmalte greia på jobb. Heldigvis er det kaffemaskin i kantina, så jeg går heller ned dit (ekstra 5 min) og henter kaffe.
Hjemme brygger jeg på en JURA E8 - helautomatisk maskin som kverner, og hvor man kan velge kverningsgrad. Den brygger også Capuccino til kona. Veldig fornøyd med den!
Aeropress har jeg prøvd, men følte kaffen ble litt for tynn for min smak. Men det kan likegodt ha vært at han som laget kaffen ikke visste hvordan han skulle bruke aeropressen
Det er vel bare noen kaffebønner som passer til dette, og noen personer som passer til denne type kaffe. F.eks blir det i blant litt rare grimaser når folk som liker kaffe med melk blir servert min fruktige etiopiske kaffe og heller på masse melk. Hmm “interessant”
En godt bevart hemmelighet i en bergensk kaffefamilie var at en av de likte å ha melk i kaffen. Det var skikkelig fyfy! ️:+1:
Brygger mye V60, men har nettopp skaffet meg en wilfa svart presisjon i tillegg, som jeg foreløpig er veldig fornøyd med.
Har selv en Jura Impressa F8 her, fantastisk maskin. Jeg var veldig i tvil om jeg skulle legge så mye penger i det, spesielt med tanke på at jeg ikke drakk kaffe før anskaffelse av maskinen. Men Juraen har fått meg til å elske kaffe, og da selvfølgelig skikkelig espresso når en først skal ha kaffe. Angrer ikke en dag på at den kom inn i livet mitt
Tar gjerne i mot forslag på espressobønner, kjører i dag på Gran Roberta. Men er også åpen for mye annet godt, Hawaii produserer mye godt blant annet
Har noen av dere tips til en god kaffekvern, gjerne manuell?
Blant håndkverner har jeg hørt en del bra om porlex handgrinder og feldgrind. Evt. så kan du ta den helt ut å gå for Lyn Weber sin HG-1 hand grinder. Den virker rimelig rå.
Enig i at det ikke er en billig maskin. Vi fikk den i bryllupsgave så var ikke noe jeg valgte selv, men en kvalitetskaffemaskin stod høyt på listen og vi er som sagt veldig fornøyde med den
Hey @lassar - fant denne i spamfolderen min. Ser ut som du har fått en konkurrent?
Visste du om disse?
Fekk den tilsendt av ein kompis som hadde fått den, kjente ikkje til dei før eit par dagar sidan.finnes ein god del brenneri rundt byene, men lite i distrikta:)
Wendelboe med i det gode selskap
@lassar regner med at du kommer med neste år, bare du får startet en kaffebar også
Ser kaffebutikkene har begynt å få inn årets julekaffe. Jeg har et spesielt forhold til julekaffe helt siden jeg kjøpte en pose med julekaffebønner for 2-3 år siden som var hands-down den beste kaffen jeg har smakt! Desverre har jeg ikke smakt en så god kaffe siden, og det ble med den ene posen. Nå pleier å kjøpe inn litt forskjellige poser med julekaffe og smaksteste ulike blends, så hamstre den jeg liker best i romjulen eller over nyttår (da pleier posene å komme på tilbud )
Hvor får man kjøpt årets beste julekaffe? Kom gjerne med tips!
(@lassar - blir det noen Christmas blends fra deg? )
Du må følgje med på instagram gut!