Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Spar 19 har landet i Taiwan

2 Likes

Da var hun på Taiwansk jord og noen av US-indeksene i pluss.

Mine briller er geopolitikk. Det er/var min profesjon. Du har helt rett i at makt alltid vil bli utfordret og forsøksvis balansert/overvunnet i et system med «rasjonelle» aktører.

Jeg er en stor tilhenger av vestlige verdier og prinsipper, og har derfor med stor sorg sett hvordan Vesten i lang tid har drevet svært dårlig realpolitikk - les: forkortet levetiden til hegemoniet og det fredelige pusterommet i verdenshistorien, preget av økonomisk vekst og samarbeid.

8 Likes

Oljen gikk videre også.

Tror Kina med truslene prøvde å få USA til å snu. Kina forstår at de ikke kan gå til krig mot USA pga dette.

Ingen tvil om at noen i Kina prøver å redde ansikt.

3 Likes

Da blir det på det nivået. De trapper opp øvelser og prøver å vise styrke på den måten. Da sitter de ikke handlingsløse, men trapper opp på øvelser og kommer tettere på enn på lenge

2 Likes

Elsker disse bildene. Historisk!

Kina skal kjøre massive øvelser. Prøver muligens å skremme og å simulere troppebygging ala Russland før invasjonen. Meb blir uansett puslete sammenlignet med USAs marines ildkraft i området.

Edit:

4 Likes

Kina om Pelosi-besøk: – Ekstremt farlig handling

Kina kritiserer USA for å føre «ekstremt farlige» amerikanske handlinger i Taiwan etter at besøket av USAs politiker Nancy Pelosi ble kjent, ifølge AFP.

1 Like

Ja, Kina trengte virkelig denne oppfordringen til å intensivere styrkingen av sin militære kapasitet i et så tett samarbeid med Russland som mulig. :roll_eyes:

2 Likes

Minner litt om “øvelsene” Russland gjennomførte langs grensen til Ukraina…

Bortsett fra at Kina ikke har nok landgangsfartøyer i området.

Noen som vet om Taiwan har HIMARS ?

Spørsmålet er heller om de har de svært nøyaktige rakettene UKR skyter med Himars.

1 Like

Jepp, herlig at man gjør hva man kan for å fucke opp stemningen

2 Likes

– Det jeg ser for meg nå er sterke protester, militærøvelser, sanksjoner og så videre, sier Tunsjø.

Kinas reaksjoner kan være enda større militærøvelser enn tidligere, fly og båter som beveger seg enda nærmere Taiwan enn tidligere og nye økonomiske sanksjoner. Da øker faren for at en ulykke skjer eller at noen feiltolker situasjonen, noe som kan utløse en krig.

2 Likes

Men, Tunsjø ser ikke for seg krig. Enda.

1 Like

Tunsjø er knakende god

1 Like