Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Han er fremragende. Har hatt han som både foreleser og emne ansvarlig.

1 Like

Spilt fotball med han⚽️

1 Like


Alle oss geopolitiske eksperter i dag

3 Likes

https://tenor.com/76IM.gif

image

bilde

2 Likes

Samvariasjon?!

Tror aldri jeg har vært enig med Nancy om noe men nå har hun helt rett - «det er viktig å støtte små demokratier mot totalitære land».
Bravo!

Mennesker som søker makt over andre har ikke alltid gode hensikter. Derfor må de kunne velges bort. Jeg vet ikke om et eneste ikke-demokratisk land jeg kunne tenke meg å bo i. Derfor må vi forsvare demokratiene.
Putin og Xi, Rocketman og Ayatollaher er alle påminnelser om at vi må ruste opp og alltid være teknologisk overlegne. Ellers er vi fucked.

Pasifistene, reddharene, Putindiggerne m.fl her inne bør takke Nancy for at hun viser hvem som er fienden og at vi må kjempe for friheten.

10 Likes

Å lande var enkelt. Nå gjenstår det å se hvor raskt hun drar.

1 Like

Kan godt hende @bamse at man skal stå opp for demokratiet for andre land også, men jeg er ikke enig i at dette var et sjakktrekk.
Ønsker vi mer ypping og krig var nok dette veien å gå og normalt burde ikke et slik besøk være et problem, men de visste at det kom til å bli det.
Har ingen sans for hverken kineserne eller russerne, spørsmålet er heller om man ønsker å utløse bølger som kan føre til en ny verdenskrig og det ser ut som man var villig til å ta den risikoen.

Antar dette nå vil gi ny usikkerhet i markedene.

3 Likes

2 Likes

Smarten up.

USAs retorikk angående kampen om «demokratiet» er ingenting men en «fig leaf». USAs raison d’être er utelukkende å holde deres hegemoni gående, dvs. først og fremst å bekjempe/knuse Kinas og Russlands økonomi og deres geopolitiske kommando, samtidig andre ting. Faktisk, på samme måte som Israel opererer mot bl.a. Lebanon, Syria, Iran, og Palestina.

Dessuten er det overveldende latterlig at du stempler Nancy Pelosi og USA om demokrati-forkjempere, når deres etterretning (MI6/MI5 i stor grad også) har stått for titalls av attentater mot presidenter, spesielt da i Sør-Amerika og Midt-Østen. Skal heller ikke glemme deres neo-imperialistiske og nådeløse innblanding i spesielt Libya, Irak og Syria.

Ikke så demokratisk spør du meg.

8 Likes

Du har gode poeng, @Dwayne90, men selv velger jeg USA med alle deres feil og realpolitik foran Kina og Russland hvilken som helst dag.

10 Likes

Som Ukraina har Taiwan mer å kjempe for. Parallellene mellom ukr-rus og Kina-Taiwan er pussig like på mange måter

2 Likes

Det der er dessuten en helt urelevant sammenlikning. Taiwan har USAs marine med på laget. De utklasser kineserne alene mangegangeren… Pluss Japan er klare til å steppe inn. Osv.

Edit: Og så er Kina den angripende part med den massive ulempen den særlig i dette tilfellet utgjør. Det er mye mulig Taiwan kunne klart seg greit helt alene selv om de er underlegne i en slik direkte sammenlikning.

5 Likes

Problemene begynner når diskusjonsdeltakere som @Dwayne90 hensyntar det faktum at også USA/Vesten har begått graverende folkerettsbrudd i nyere tid, med vidtrekkende konsekvenser (dronekrig/attentater, invasjon av suverene stater som Irak, Libya mv.), umiddelbart avfeies som apologeter for andre slemme land eller det som verre er: pasifister, putinister, whatever.

Som voksent menneske bør det være mulig å holde flere tanker i hodet samtidig. Jeg har vært oppriktig rasende og trist på grunn av ovennevnte overgrep, nettopp fordi det svekker vår reelle moralske/verdibegrunnede/kulturelle autoritet når vi kjefter på andre som bryter reglene (som vi selv bryter når vi finner det for godt).

Det skilles gjerne mellom soft- og hard power internasjonal politikk. Her snakker vi om førstnevnte, og den betyr også meget. Målet bør være å ivareta og styrke begge deler relativt til systemer og regimer vi mener er dårligere alternativer enn det vi har fått til i vesten.

Ja, vi velger selvfølgelig USA/NATO/EU/Vesten, men vi gjør ingen noen tjenester om vi later som at vår politikk og særinteresser i bunn og grunn er drevet av mer noble krefter enn våre definerte «fiender».

11 Likes

Vel… jeg jobber med elforsyning av oljeindustri… det er det mange som mener noe om her inne. Du får pent tåle det du også.

Du snakker som om du har mer rett enn andre. Du får tåle at andre har sine tolkninger og meninger. Plutselig er ikke læreboka det riktige lenger…

2 Likes

Stiller meg undrene til hvorfor sammenligningen er urelevant. Det vil da ta noe tid før USA med all sin makt og allierte kan intervenere i områder Taiwan. Den geografiske avstanden mellom USA er enorm. På den andre siden kan der godt være USA har sine tilgjengelige styrker på stående beredskap nært sør-Kina havet🤣

Problemstillingen burde også være kjent fra hjemlige trakter - NATO vil bruke omtrent XX dager på å støtte Norge i tilfelle RU invasjon. Forsvaret er ikke dimensjonert for å motstå en slik trussel på grunn av den numeriske forskjellen mellom mellom RU og Norw.

Er det du som mente strømkabler ikke påvirket strømpriser og at anti-vindkraft var russisk propaganda?

I stedet for å gå på meg, slik jeg gjør med deg her ^, så får du si hva pokker du er uenig i stedet. Vedkommende jeg svarte ble tydeligvis ikke injurert, men det klarte jammen meg du.

1 Like

Nei, det stemmer jo ikke, hallo? USA er jo tilstede der nå. Med minst en Carrier strike group på plass og to rett i nærheten. Dette utgjør en massiv og battle ready fire power.

Edit: Pluss x antall subs

2 Likes