Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Er klar over topologien er helt forskjellig.

Men både russland og usa trudde nok ikke at de skulle havne i de problemene de nå fastisk er havnet i, selv om landene de angrep geografisk er veldig store.

At forsyninger kommer inn via naboland burde angriper kalkulert med på forhånd uansett.

Poenget er at begge angripere i utgangspunktet var fullstendig militært overlegent men står med begge fotene i salaten alikavel.

Jeg ville nok tatt det med i betraktning hvis jeg tenkte jeg er militær overlegent så en liten øy er ikke noe problem.

Men at USA nå ikke kommer til å blande seg inn med Taiwan tror jeg alle ser. Så en bekymring mindre på den siden.

3 Likes

Trump er vel god venn med Xi Jinping og, så her må nok Taiwan vise ekstraordinær lojalitet ovenfor Trump hvis de skal ha hjelp i retur.

Har ikke sett noe nytt rundt den siste våpen pakken, så den er vel fortsatt på pause?

1 Like

Tenderer mot å tenke at Kina også vil få føtter i salaten, men kanskje på en helt annen måte.

Jeg tror at hvis Kina går for Taiwan, så får de det faktisk til. Men jeg tror også at det kan lede til høyst uforutsette konsekvenser for landet, konsekvenser det er vanskelig å game ut på forhånd. Og er det verdt det for Xi?

Personlig tror jeg Taiwan er mer verdt som "det er en del av Kina og skal bli gjenforent med Kina, for Xi, enn “ok, nå har vi gjenforent Taiwan med Kina”.

Per dags dato er det et slags samlepunkt som nesten alle han-kinesere kan rallye rundt, og glemme alt mulig annet som er vanskelig, som trolig også bare kommer til å bli vanskeligere fremover, typ manglende vekst, stagnasjon osv… Hva skjer når det ikke er et rallying point? Når det er gjort? Hva skal man samles rundt da?

6 Likes

Veldig godt poeng. Taiwan er helt avhengig av forsyninger for å holde seg gående, og Kinas første trekk er nok en blokade ja. Men vil den blokaden fungere? Tør Kina å angripe for eksempel amerikanske tankere som er på vei til Taiwan? Jeg er ikke så sikker på det.

1 Like

The US has decided to significantly increase the production of long-range Tomahawk cruise missiles, - Reuters

US Navy has signed a 7-year contract with Raytheon for $22.9 billion. Production of Tomahawk missiles is planned to be increased from current 60 to more than 1,000 units per year.

Nå har produksjonen vært langt over 60 i året før men overrasket over hvor lav den var nå.

Men selv med 1000 i året tar det 3år å fylle opp igjen det de har brukt i Iran.

3 Likes

The US fired up to 160 Patriot missiles overnight to shoot down 32-40 Iranian ballistic missiles — this is how the US military defended two facilities in Jordan, — The Hormuz Letter.

Dette er Pac3 og dette er vel 1/8 av gjenværende arsenal.

2 Likes

Jeg tror at USA burde gjennomføre en god, gammeldags “desimering” av Patriot-styrkene som var involvert.

Og med gammeldags, så tenker jeg 2000 år gammel.

For på denne måten taper USA tredje verdenskrig før den har startet.

1 Like

Så, ta ut hver 10.?

1 Like

Ikke bare “ta ut”.

Loddtrekning, der hver tiende trekker det korteste strået, og de som trekker de lange stråene må slå de uheldige ihjel. Eller selv bli slått ihjel…