Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Rapporter ditt eget innlegg så kan vi slette det; )

1 Like

image

:wink:

3 Likes

Tragedy of the commons på svært mange nivåer tror jeg vi sier. Mangel på kontroll og langsiktig planlegging.

1 Like

Ser at du har fått badgen jeg fikk satt opp :smiley:

image

4 Likes

At det er et u-land?

Her blir det krig før eller senere dessverre .

Er du kritisk til både Ukraina og Taiwan?

Pelosi has left the building (country)…

Taiwan bør opprette et forhold med Kina på den måten at de som den “rettmessige” kinesiske regjeringen overtar for CCP.

1 Like

Jeg er først og femst kritisk til måten de har blitt “hjulpet” av USA. Jeg ser på både Biden og Pelosi som såpass alvorlig mentalt svekket at de forlengst burde vært fjernet. At de, ihvertfall formellt, er de to mektigste i USA, det forteller nødvendigvis også adskillig om resten av gjengen i Washington: Kina vs USA Småprat - #61 av olafalo Selvsagt til alvorlig skade også for både USA og det øvrige “Vesten”, men katastrofalt for Ukraina.

1 Like

Hva med putin?

2 Likes

Jeg kan ikke forstå at ikke USA heller hadde forsøkt å bedre forholdet til Kina. Nå oppnår de kun å bringe Russland og Kina enda tettere sammen.
Kanskje USA overvurderer sin egen posisjon og kapasitet?

2 Likes

Aldersrelatert kognitiv svekkelse begynner for de fleste før seksti års alder:

Også ansiktet viser tydelig overvekt hos Putin i løpet av de siste ti årene. Bildene av han med bar overkropp fra 2009 viser en mann med altfor mye “magefett” allerede da. Når det er såpass tydelig utenpå, da er det sannsynligvis også mengder av det inne i buken. “Makt korrumperer”. Det er nok også en sammenheng der med å bli kroppslig “satt”. På toppen av det hele kom så isolasjonen ifm koronapandemien.

Forskjellen er at i Russland har Putler altfor mye makt. Det har ikke Biden. Der er det folkene bak som er viktige. Blinken virker solid synes jeg.
USA er ikke avhengig av Bidens reaksjonsevne, men jeg er enig i at han er svekket. Det forhindrer ikke at uskyldige ukrainere drepes i titusentall og taiwanesere kan oppnå det samme.
Har du kanskje glemt den siste detaljen ?

4 Likes

Det er nettopp dette den “grønne” og “progressive” koalisjonen ikke gjør. De påstår at de er “taiwanske nasjonalister”. I realiteten har de bare gitt opp det Kuomintang og den “blå” koalisjonen har holdt fast ved siden det kommunistiske kuppet i 1949, nemlig at regjeringen i Taipei er den rettmessige kinesiske regjeringen. Kuomintang er fremdeles det største partiet, og sammen med de mindre partiene de etterhvert har alliert seg med holder de fast ved “Ett Kina”. De “progressive” er sånn sett ganske enkelt forrædere som har latt seg lokke av Washingtons “splitt-og-hersk”.

1 Like

There is but one China in the world, Taiwan is an inalienable part of China’s territory, and the Government of the People’s Republic of China is the sole legal government representing the whole of China. This has been clearly recognized by United Nations General Assembly Resolution 2758 of 1971. Since the founding of the People’s Republic of China in 1949, 181 countries have established diplomatic relations with China on the basis of the one-China principle. The one-China principle is a universal consensus of the international community and a basic norm in international relations.

In 1979, the United States made a clear commitment in the China-U.S. Joint Communiqué on the Establishment of Diplomatic Relations — “The United States of America recognizes the Government of the People’s Republic of China as the sole legal Government of China. Within this context, the people of the United States will maintain cultural, commercial, and other unofficial relations with the people of Taiwan.” Congress, as a part of the U.S. Government, is inherently obliged to strictly observe the one-China policy of the U.S. Government and refrain from having any official exchanges with China’s Taiwan region. China is all along opposed to the visit to Taiwan by U.S. congressional members, and the U.S. executive branch has the responsibility to stop such visit. Since Speaker Pelosi is the incumbent leader of the U.S. Congress, her visit to and activities in Taiwan, in whatever form and for whatever reason, is a major political provocation to upgrade U.S. official exchanges with Taiwan. China absolutely does not accept this, and the Chinese people absolutely reject this.

1 Like

Tror ikke USA overvurderer sin egen posisjon og kapasitet (eller selvsagt gjør de det men det funker); de ønsker å skape splid, de vil ikke at Kina skal fortsette å ta innpå som verdens supermakt.

2 Likes

De burde styrke samarbeidet og akseptere forskjellene. Taiwan burde forbli status quo. Der har Kina et ansvar og det fungerer som det er i dag. Det er en skam at vi skal behøve å være redd for at det skal bryte ut krig mellom USA og Kina.