Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

2 Likes

Dette er grunnen til at Kina er så «farlige» som de er. De har et system som tillater langsiktig planlegging og samfunnsutvikling vi i vesten har (svært) vanskelig for å forstå. Og de spiller kortene sine deretter. Uansett hvor lite vi liker det eller ikke, så er det en ny hegemon i øst under utvikling.

5 Likes

Jeg har litt vanskelig for å ta kina alvorlig som en langsiktig hegemon, ritignok har de fordelen av lange linjer og planer, men og svakhetene til at all makt er samlet på en hånd, uten det vi er vant med i et demokrati, checks and balances.

Kina er en potensiell hegemon med et demografisk problem og er som kultur smått xenofobe som hindrer dem å løse det problemet med “import” innen de rammer vi tenker i vesten. De kan sikkert løse mye med en en subklasse av importerte eller interne slaver istedet (sågar kan de være godt i gang) men det løser ikke det demografiske problemt som de samme lange politiske linjene på en hånd har forvoldt, ett barns politikken.

Det er lett å glemme at vi har over minst 300år, kanskje nærmere 500år, i den vestlige verden, har bygd en kultur på friheter og åpenhet, som har gitt oss både en vitenskaplig og en industriell revolusjon. Samfunn der det stort sett er lov å si hva du mener, staten er for deg istedet for at du er for staten. osv osv. Den er verdt litt den og selv om den ofte er kaotisk, mangesprunget og veldig tolerant for “avvik” og feilaktige løp i gal retning.

Jeg får ofte følelsen av at disse hundreårene med “kultur” har en verdi og stayer evne som er vanskelig å måle, og ikke er så fordømt lett å “kopiere” uten å få med seg den samme åpenheten og friheten det innebærer. (når jeg skriver det sånn så får jeg nesten lyst å kalle både demokrati , vitenskapelig metode og etterprøvbarhet, for abstrakte virus.)

Så, det var nok om våre felle abstraksjoner. Dere skal få diskutere politikk igjen, jeg skal prøve å følge med.

8 Likes

Dette blir fort veldig off topic.

Men det er gode grunner til å mene at India på sikt vil være den neste supermakten, og det er også en grunn til at jeg svært ofte tar med kombinasjonen av flere av statene Kina, India og Russland som eksempler på de som ønsker å ikke la seg styre fra vesten i framtiden.

Årsaken er at jeg ser på disse nasjonene som stater som alene har problemer, men i samarbeid har svært mye å tjene på å utfordre vesten de neste tiårene og de kan i stor grad løse hverandres problemer - spesielt med støtte fra andre land med diktaturtendenser.

2 Likes

Jeg har ofte tenkt at India burde vært den neste supermakten allerede for flere 10 år siden, noe som får meg til å spørre, hva er galt i india som ikke har klart det ennå?

2 Likes

Det er en veldig interessant diskusjon av i hvilken grad Kina vil bli en utfordrende stormakt / hegemon, og eventuelt hvor raskt. Jeg får ikke gjort den rettferdighet her. Vi har ingen fasit for fremtiden, men i det helt store bilde, så må man være forberedt på at den internasjonale ordenen vil bli definert i større grad av «de andre» i årene fremover.

1 Like

Korrupsjon, manglende lese og skriveferdigheter, ekstrem fattigdom, ekstreme ulikheter, dysfunksjonelt demokrati / styresett, mye rasisme og kvinnehat, religiøs intoleranse, sanitetsvilkår/helse, mat og forsyningssikkerhet, manglende funksjonelt samfunn på svært mange områder rundt lov og orden, osv.

Det er utrolig mye som ikke fungerer i India (og andre land) som ikke dekkes av pressen i noe særlig grad fordi de er ett demokrati, og vi vet at demokratier er gode, så vi kritiserer ikke demokratier, og derfor… osv.

ps: jeg har ingen god oversikt over India og landets problemer, så hvis noen virkelig kan landet og deres kultur / økonomi kan de sikkert fortelle meg hvorfor jeg bommer totalt på enkelte ting :slight_smile:

4 Likes

Får ikke redigert flere ganger, så bær med meg. Hovedårsaken (slik jeg ser det), er at det vestlige konkurransedemokratiet ikke er særlig godt egnet til å hensynta lange perspektiver. Og agere deretter.

Og om dette kunne man skrevet opptil flere avhandlinger om «hvorfor».

2 Likes

Syntes du argumenterer godt. Likevel fremlegges argumentasjonen basert på vestens erfaringer og rasjonalitet. Dette mener jeg gir et uklart bilde.

For oss i Norge fremstår for eksempel Putins handlinger som umenneskelig, gal, urasjonell. For Putin og mange med han fremstår handlinger som rasjonell.

Det jeg prøver å få frem er at skal en forstå Kina så må Kina anskues gjennom en Kinesisk prisme - som ikke er farget av våres verdier, holdninger, kultur, historie. Vi er noe annet og dem tenker forskjellig fra oss, på godt og vondt - avhengig av perspektiv.

Edit: språkvask.

2 Likes

Det der er så fatalistisk! Og jeg tror også det er fullstendig feil at den «blokken» som i dag består av Kina, Russland og en håndfull pariastater vil stå hverken økonomisk eller militært sterkere om noen år enn de gjør i dag. Resten av Asia frykter nå
Kina i større grad enn de ønsker å lage noen som helst allianse med dem. Kina er fantastisk avhengige av vesten for sin økonomiske vekst, som igjen er grunnlaget for stabilitet der. Og økonomien der er allerede i store problemer. Vestlige sanksjoner er det siste de trenger.

Den «realpolitikken» du forfekter er ren passivitet. Og det fungerer åpenbart veldig dårlig i møte med aggressive og ekspansjonslystne regimer.

8 Likes

aksjewonka: Jeg kan ikke være noe annet enn vestlig, med vestlig bakgrunn og kultur. så hva du vil “karakterisere” her er for meg “uklart” og nei putin er ikke gal, han er en veldig klok (kanskje bedre å si intelligent enn klok) og kynisk mann.

Til henki, Absolutt, det er ikke til å stikke under en stol at det er mye selvmål på vestlig / demokratisk side. Skuffelsen ligger vel i å spå enden for vestlig hegemoni, og se at selv med all inkompetansen, navlebeskuelsen og egen rygg-dekking, så klarer allikevel ikke noen å ta fra oss den gule ledertrøya.

Og ja kortsiktigheten synes jeg er fortærende sånn sett, (avsporing, men når det kommer offentlig byråkrati så kunne vi godt hatt fransk revolusjon hvert 40-50ende år.)

Kan jo fort bli konspiratorisk og si at det nesten må være noen puppetmasters på vestlig side som i stor grad kjører de lange linjene, enten det eller så er det en emergent property av demokrati i seg selv som avler denne langsiktige suksessen mot alle odds når en ser på de kortsiktige blemmene som foregår.

3 Likes

Jeg tror USA forblir den mektigste. Det er der ny teknologi klekkes ut fordi det lønner seg å vinne. Det kommer nye teknologiske revolusjoner som f.eks AI og nanoteknologi.
India har jeg ingen tro på. Da tror jeg mer på Tyskland. Men de fleste Elon`er kommer fortsatt til å dukke opp i USA, ikke Kina.

1 Like

Men du glemmer å nevne at vi er like avhengig. Ukraina har fått frem de negative sidene ved globalisme. Dette ligger til grunn for deglobaliseringen som er på gang.

Du nevner en håndfull. Hva er den numeriske forskjellen mellom vesten og det vi anser som diktatur, autokrati, røverstater inkludert deres allierte?

Kina er på kollisjonskurs med USA. Det er uunngåelig. Les deg opp på Graham Allison eller noen andre som har noen skole timer på emnet. Hvem som kommer seirende ut vet vi ikke.

1 Like

Også en veldig høy befolkningsvekst.

Det er ikke globaliseringen i seg selv som er problemet, tror jeg, det er heller et gode.

Mye av skaden er skjedd på grunn av kortsiktig profitt. svakhetene vi tillater oss med “just in time” logistikk, og å ikke ta kostnaden ved å være “feiltolerante” og redundante. (tenk bredt nå, men poenget sitte best om vi tenker på verdikjedene / logistikken vår)

2 Likes

Her er en interessant TED-talk som kan belyse diskusjonen.

Foredragsholderen er venture capitalist i USA, men er født i Kina. Her gir han et innblikk i det kinesiske styresettet og forholdet til demokratiet vårt.

5 Likes

Nei, jeg mener faktisk ikke at vesten er like avhengige av Kina. Det blir mye inflasjon og annen trøbbel her om mye av handelen kuttes, men for Kina er det drepende.

3 Likes

Jeg forstår perspektivet ditt. Jeg bare ser det annerledes. Og dét er et perspektiv som plager meg dypt, og ikke noe jeg skulle ønske jeg hadde opparbeidet meg. Det er er produkt av mange år, studier og refleksjon. Håper vitterlig jeg tar feil.

Gjør meg flid med å stadig utfordre egen intellektuelle integritet/ærlighet.

Og i dette tilfelle håper jeg vitterlig jeg tar feil. Men, får ikke gjort noe med konklusjonen i all den tid man har ufrivillig endt opp her. Slik ting foreligger i dag, altså.

3 Likes

Jeg antar du bor og jobber i en webergrill eller Catpillar maskin - for folk flest i vesten er svært mye rundt oss produsert i Kina. Riktig nok er det ikke alt som er nødvendig.

@pdx den derre antall redigeringer fucker opp når man har feite fingre og prøver skrive presist på mobil. Ikke en gang får man slettet innlegg.

1 Like