Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Nei, feil tid spør du meg. Kina har vært nøye på å ikke få flere sanksjoner fra USA mot seg. Hadde de villet eskalere, så kunne de gjort det og støttet Russland.

Det blir kaos i hele verden om de går til krig. Kaos pga. krig. Kaos med sanksjoner og motsanksjoner.

Jeg tror ikke Ole Brumm vil ha kaos før han skal bli gjenvalgt, men han vil markere styrke. Det kan innebære en blokade av Taiwan til det smerter dem litt.

Når vi vurderer hvor farlig Kina er i forhold til f.eks. Russland, mener jeg det er noen vesentlige forskjeller.
Russland er mest opptatt av militær dominans basert på gammel stormannsgalskap. Kina er vel mer opptatt av økonomisk dominans. Dermed ønsker nok Kina mindre krig enn det Russland ønsker.

1 Like

Begge er sykelig opptatt av å underlegge seg områder som tilhører noen andre.<

Og det er det som gjør de farlige.

1 Like

Hvis det blir en invasjon av Taiwan nå, tror dere det vil skjedd nå hvis Pelosi ikke hadde besøkt landet ?

Ja da ville det skjedd uansett. Er såpass krevende å gjøre en innvasjon av Taiwan at de ikke bare kan bestemme seg en ettermiddag og gjøre det dagen etterpå.

1 Like

Tenkte på oppbygging og så invasjon

Ja det ville vært noe som lå i planen uansett.

For kina vil det være en prosess på mange år fra de bestemmer seg til de kan innvandere. Og moderniseringen de gjør av Marinen, hæren og flyvåpenet tilsier at de bygger kapasitet for å kunne innvadere Taiwan.

3 Likes

Jeg har liten tro på en Kinesisk invasjon. Kina prioriterer først og fremst sine økonomiske interesser, der militærmakt eventuelt blir brukt for nettopp det formålet om det trengs.
De ønsker å få størst mulig økonomisk verdensdominans. Å starte en krig mot Taiwan er i en slik sammenheng ikke lurt.

Ja det er bare og se kravet i Sørkina-havet,de skal ha 90% og bryr seg ikke om at det er langt inne i fjærstenene til de berørte landene.Selv knusende tap i havretten får de ikke til og rokke ved deres krav. De har også en æreskultur om noen tråkker deres ære skal det hevnes. Så det blir spennende og se hva som kommer ut av at xi har blitt ydmyket av en 82 år gammel dame i fra USA,bare det at det er en dame er et ultimate ydmykelse .

2 Likes

Markedsmessig kan vi vi ihvertfall være sikre på at det kommer til ordentlig krakk på børsene hvis det blir angrep. Bare mangel på chips vil visst dra ned amerikansk økonomi med nesten 15%
Og hvis Biden holder ord vil det da bli direkte krig mellom USA og Kina
Nei, heller også mot at det ikke blir invasjon. Men på dagsnytt 18 ble det akkurat sagt at amerikansk etteretning sa i Mai at det var overhengende fare for invasjon.

Dersom invasjon er målet, er det vanskelig å se for seg at det ikke har vært planlagt lenge, kanskje over flere år.

Ja Kina (CCP) oppfører seg veldig barnslig generelt sett. De roper etter å bli annerkjent i verden som en stormakt, og later som de ikke blir hørt, og når noen gjør noe de ikke liker svarer de med “temper tantrums”. Jeg ser frem til den dagen vi kan si bli ferdig med CCP, Kim Jongs, og Khomenei.

4 Likes

I november utnevnes neste leder i Kina.
Kommende vinter kan bli skummel.

1 Like

“Kanskje over flere år?” Jeg tror mange undervurderer viktigeten av Taiwan for Kina. For Kina er Taiwan et core issue. For USA er Taiwan kun et peripheral issue.

Taiwan er helt ekstremt viktig for USA også
Hvis de plutselig ikke får chips derfra så kan visst økonomien falle 10-15% Ref Dagsnytt 18 i dag

1 Like

Skulle Taiwan ende opp i en krigssone, så går det nok til helvete med rundt 60%+ av verdens chip produksjon. Hele verden vil gå inn et gigantisk krakk. Det tar årevis å bygge opp slike fabrikker. Det skal veldig lite til å skade slike fabrikker. De er gigantiske “clean rooms”. Fabrikkene ligger hovedsakelig på vestkysten av Taiwan, den siden som vender mot Kina.

7 Likes

Og derfor tror jeg ikke Kina begir seg ut på eventyr i den retningen før de har fått bygd opp chipindustrien innenlands i større grad.

Med andre ord, jeg tenker det blir problemer der - men ikke nå. Og hvem vet, kommer en ny leder i Kina kan landet plutselig få en ny retning. Men per i dag mener jeg Kina planlegger en krig mot Taiwan mot slutten av dette tiåret.

Og der beskrev du godt hvorfor det er lite sannsynlig at Kina går til krig! De er besatt av økonomisk vekst.

2 Likes