Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Dette mener jeg er helt feil, og vi kan sikkert ta en lang diskusjon om det privat.

Men Kina og Russland teknologisk er ikke i samme univers slik jeg forstår det.




osv osv.

1 Like

Generelt, så er jeg enig, men det er våpen tech jeg tenker på. Det de har hatt tilgang på er russisk tech å kopiere. Resten må de utvikle selv.

Hva er forsvarsbudsjettet til Kina vs USA?

1 Like

1 Like

Jeg mener Kina ligger langt framme på logistikk, har en gigantisk hær, har kontroll på produksjon, er veldig gode på AI +++.

Etter mitt skjønn er det ikke det samme overhodet. Så er ikke jeg en våpenekspert som du vet.

ps: USA er selvsagt totalt overlegne begge.

3 Likes

Kina har vært en kopinasjon. De sliter ekstremt med å utvikle egen tech fra bunn av. Se på flymotorer. De har blåkopiert motorene de kjøpte av russland men sliter fortsatt med ytelsen som er lavere enn russlands orginaler. Kina har også et giga korrupsjonsproblem.

Kopien deres av hummer som de fikk laget en haug av viste seg å være dårlig fordi en av leverandørene hadde jukset med stålkvaliteten.

3 Likes

Lurer på hvem som har lavest kostnader på å drive hær og produsere materiell…! Men så blir det jo Made in China. Likevel - tror Kina fort kan knuse Usa om de skulle finne på å ruste opp hardt. Tror ikke det vil skje men med stemningen i verden er det ikke utenkelig.

De som er skråsikre på at Kina ikke angriper bør tenke litt på om de har bedre kunnskaper enn USA`s etterretning.
Vil USA forsvare Taiwan?
De har ikke råd til å la være.
Å stoppe Kina er like viktig som å stoppe Putin. Se hvordan de driver på i Sør Kinahavet med kunstige øyer og krav om territorie.

3 Likes

Dette er helt frakoblet virkeligheten :crazy_face:

4 Likes

Man kan si hva man vil om USA og vesten, men jeg er glad vi tilhører den siden og ikke motparten (Russland/Kina)…

4 Likes

Ekspertene strides om kina vil angripe,får i det minste håpe at USA sin etterretning har rett i at det ikke vil skje før om 12-18 måneder .Husk xi har lovet og gjenforene Taiwan ,og da må de bruke makt. Så krig blir vanskelig og unngå .

Selv om Kina har et enormt antall soldater, så er det nok ikke det som vil avgjøre en slik potensiell krig i vår tid.

Det er forskjell på proxy-krig og direkte konflikt.

Kineserne vil være topp motiverte og anse at de kjemper for sitt eget hjemland. Amerikanerne not so much. Tipper en stor andel av amerikanske soldater på dette tidspunkt anser sin egen administrasjon som en mye større trussel mot dem enn hva Kina er.

2 Likes

Seriøs ?
Du leser for mye på Steigan.no

Taiwaneserne er nok langt mer motiverte enn kineserne.
Amerikanere kommer til å delta fra USA med droner, fra F35 etc, ikke i skyttergravskrig.

5 Likes

Du tror ikke noen av de ca. 50 % av amerikanere som støtter Trump er å finne i militæret? OK.

Selv Trump og støttespillere er nok mer glad i USA enn i Kina

3 Likes

Ja, Trump var jo den som begynte å advare mot Kina og som snakket om America First mens Demokratene kalte Kina for en fantastisk venn og samarbeidspartner.

Men du skjønner vel at administrasjonen i USA ikke er det samme som USA?

Tror du er ganske fastlåst i forskrudde Steigan. Vi befinner oss på ulike planeter.
Amerikanere inkl. republikanere er langt gladere i USA enn du er i Norge.
Ingen vits i å ta diskusjonen videre.

5 Likes

Ja, og nettopp derfor så er de neppe særlig motivert i å kjempe mot Kina for en øy som selv USA anser er en del av Kina samtidig som de har enorme problemer i sitt eget hjemland.

Hva du er uenig i må gudene vite. Helt god dag mann-økseskaft. Folk er blitt helt hjerneskadet, ute av stand til å argumentere eller diskutere.

2 Likes

Bare kommunister og annet skrot som ser de problemene.
USA er fortsatt verdens supermakt.

2 Likes