Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Vil de miste handel til vesten ?

Sanksjoner.

USA har ikke råd til å sanksjonere på den måten du tenker. Glem det

USA prøver å skremme Kina fra å angripe nå ved å si at de vil involvere seg militært. Hvis det blir invasjon må Taiwan klare seg uten direkte bistand militært. Tror jeg.

Mitt inntrykk er at Kina ikke har mange venner i nærområdene - heller tvert imot. Det er vel nord-korea, men ellers så har de et anstrengt forhold til de fleste av sine naboer. Havpolitikken deres gjør dem upoulære hos alle med en kystlinje. De er på kant med India om ferskvann, de driver rovfiske og finansiell bøllevirksomhet på høyt plan i resten av verden.
Det er ikke utenkelig at flere land ønsker en «showdown» med Kina, og vil støtte USA når det skjer.

5 Likes

Høres helt urealistisk ut. Kina er for mektige og en gigantisk krig vil ingen ha
Den kjipe realiteten er nok at Taiwan ender opp med å måtte kjempe mer eller mindre helt selv om det skulle bli invasjon.

Haha, aldri i verden. Akkurat som Ukraina vil også Taiwan få solid støtte. Det vil være en massiv disruptiv handling av Kina å gå til krig.

3 Likes

Usikker. Kina er langt viktigere for USA enn det Russland er. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke USA kommer til å skuffe inn svære våpen som vil ta livet av tusenvis av kinesere.

Det er allerede en gryende trend bort fra globalisering til mer lokal eller regional produksjon og handel.
Pandemien, nedstengninger av hele byer, spesielt i Kina, med påfølgende logistikktrøbbel og forsinkelser i forsyningskjedene har bidratt at en en del henter hjem produksjon.

Trenden vil ganske sikkert bli forsterket om Kina invaderer Taiwan.
Selv om det kanskje ikke blir direkte sanksjoner, vil mange ta personlige valg. Vil vi eksempelvis kjøre rundt i kinesiske el-biler om Kina går fra å bedrive et bølle-diplomati overfor nabolandene til å sende raketter?

2 Likes

Jeg tenker det blir full handelskrig og USA prøver ikke å invadere Kina, men drive med blokkade og stoppe handelsskip og containere fra Kina osv.

Så det er hva Kina kan forvente som potensiell reaksjon.

3 Likes

Så de dreper sin egen økonomi i tillegg?

Usikker på hva du egentlig mener her.

Folk glemmer at USA er verdens desidert mest selvforsynte og selvsikrede land.

USA vil ALLTIDS klare seg.

EU feks er et helt annet spørsmål…

2 Likes

Ta en sjekk på hvor etablert det er at så enormt mye produseres i Kina. Tror du det er kjapt gjort å få opp samme kapasitet i USA?

1 Like

What Percentage Of All Things Are Made In China?

China produced 28 percent of all global manufacturing output in 2018, according to data published by the United Nations Statistics Division. Until 2009, China was the world’s largest manufacturer; after 2010, it overtook the U.S.

Om det virkelig skulle røyne på tror jeg det skulle gått greit. Snakk om essensielle ting.

2 Likes

Vel, det er enorme globale økonomiske systemer. Blant annet faang selskapene og enormt mye mer. Omtrent hele siste versjon av det moderne Amerika. Tror vi kan se helt bort fra sanksjoner av den betydningen du peker mot her

Hvis noen tror USA lar Kina ta kontroll over 70-90% av produksjonen av avanserte chipper, så bor de på en annen planet enn meg.

5 Likes

Først og fremst må vi bare håpe og tro Kina ikke finner på å invadere. Men hvis de gjør det så ser du for deg at USA går til direkte
angrep på Kina militært ?

Hvis Kina angriper, så vil USA gjøre det de kan for å ta ut angripende styrker. Det er derfor Kina ikke vil angripe, fordi det er en krig de vil tape.

Kina er fullstendig avhengig av import av råvarer for å overleve. USA har alt de trenger selv. Om ikke produksjonskapasiteten. Men det kan bygges. Du kan ikke bygge råvarer som aldri kommer fram.

Kina tenker jeg er på tech nivå med Russland og de cruise missilene de bruker blir skutt ned over Odessa nå etter at Ukraina har fått noen Nato systemer, mens Russland akkurat har fått en flybase 200 km fra fronten sprengt i fillebiter.

Hvorfor skal Kina kjøre på nå, når de har gode muligheter til å være mye nærmere paritet om ti år. Taiwan har vært som nå i godt over 50 år. Da spiller ikke ti år til noen rolle.

USA har sagt de ikke ville sette inn tropper i Ukraina, men bruke svært harde sanksjoner og sende våpen. Det har de gjort. USA har sagt de vil forsvare Taiwan. De har militærstyrker der. Hvorfor skal Kina angripe? Det er jo ganske tydelig at USA gjør som de sier?

Kina har ikke prøvd seg på en dritt når det kommer til Russland. Eksporten dit er fortsatt ned vs før krigen. De vil ikke risikere sanksjoner.

5 Likes