Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Noen kaller det å sikre seg.

Andre kaller det et USA på etterskudd som begynner å merke konsekvensene av mangelen på en langsiktig Kinastrategi.

1 Like

Noen andre vil også kalle dette verdens største egotripp. Reisen ble gjennomført tross i anbefalingene fra POA, som forøvrig er en partifelle. Demokratene kan ende med å tape neste valg. Om dette skjer vil nok Pelosi gå av med pensjon. Reisen til Taiwan kan tenkes gjennomført fordi fremtidige reiser kanskje ikke blir tilsvarende signifikant.

2 Likes

Tja, dette er “doublet speak”:

“We still support the one China policy, we go there to acknowledge the status quo is what our policy is, there is nothing disruptive about that. It wa s only about saying, that China is one of the freest societies in the world. Dont take it from me, thats from freedom house. A strong democracy , couragous people, and is just, I dont know why, it is except some commercial interest who would like to dimminish the realtionship”

Så…, når hun snakker om one China policy så må jo det være PRC (People Republic of China = Kina) og ikke (Repblic of China = Taiwan), men når hun snakker om at “China is one of the freest countries in the world, dont take it from me, thats from freedom house”, så må det jo opplagt være republic of china hun snakker om, for i følge freedom house så har Taiwan en score på 94 av 100 mens Kina har en score på 9 av 100…

Jeg tror svært mange mener hun bare snakker om Kina her, siden hun snakker om “one China policy”, og hvis hun faktisk snakker om Taiwan blir det jo som hun snakker om at Republic og China er det rettmessige Kina.

4 Likes

Pelosi er et mestertroll, det så man med trump også.
Hun vet akkuratt hva hun gjør og kineserene hater henne sinsykt for det.

3 Likes

USA vil vel ikke involvere seg i selve krigen(hvis det blir invasjon)

USA vil forsvare Taiwan om kina angriper ja.

De har vel ikke garantert for det

Nesten ,og saken er at Japan høyst sannsynlig blir med pga noen øyer uten for Taiwan,og USA har forsvarsavtale med Japan.

2 Likes

Har uansett null tro på at USA kommer til angripe Kina direkte.

USa trenger ikke angripe kina, Holder å skyte noen ASM raketter mot båtene som angriper taiwan.

2 Likes

Det anser jeg som direkte angrep og jeg tror ikke det kommer til å skje. Alt for mye på spill

1 Like

Jeg vet ikke om man skal stole på Biden selvsagt. Det får alle vurdere selv.

He was then asked directly if the US would defend Taiwan militarily if China invaded, when it has not done so in the invasion of Ukraine, and he responded: "Yes… that’s the commitment we made.

3 Likes

Dr. Colin Kahl, Undersecretary of Defense for Policy

You didn’t see a dramatic reaction by the markets. I think that’s largely because even though Beijing was trying to manufacture a crisis, we didn’t rise to the bait and so it didn’t, I think, you know look to the international community as if this was some spiraling or escalating moment.

Taiwan itself is, you know, among the most impactful economic entities on planet Earth. I mean it proves something like 70 to 90 percent of the most advanced semiconductors that everybody’s iPhone and laptops and everything else runs on. So obviously there could be a point at which the PRC could engage in activities that would have economic consequences not just for Taiwan but for the world economy.

And that’s, I think, one of the key reasons why there is a global consensus that there needs to be stability across the Taiwan Strait and that conflict across the Taiwan Strait is in nobodies interest. And it’s certainly not in the U.S. interest

Ja, det er dette med semiconductors. Men det blir vel neppe ro der borte hvis USA begynner å bombe kinesiske krigsskip. Hvis Kina ønsker å ramme amerikansk økonomi ved å stoppe handel av bla chips så går det vel omtrent like hardt utover Kina som driver og setter sammen iphones, laptops osv. Men de bygger jo også opp en enorm semiconductor business i Kina også så mulig de prøver å ta dette markedet på sikt og er villig til å ofre en del på kort sikt.

1 Like

Aldri i verden om USA kommer til å forsvare Taiwan militært hvis Kina går til angrep. Husk at USA respekterer Kinas Ett-Kina politikk , som følgelig innebærer at Taiwan er en del av Kina noe som igjen betyr USA er imot at Taiwan erklærer seg uavhengig, men også imot at at Kina forsøker å innlemme Taiwan med makt.

Enig. Kan nesten ikke tro at noen innerst inne mener at USA går i gang med å bombe kinesiske krigsskip osv. Kommer aldri til å skje. Men blir det invasjon ville jeg ikke sittet med mange tech aksjer

Jeg har linket dette tidligere i tråden.

USA er for at partiet som styrer Kina har rett til å styre Kina (etter revolusjonen hvor de tok makten), og at Kina er ett enhetlig rike, men de har IKKE tatt en offisiell posisjon om at Taiwan ER en del av ett “ubrytelig enhetlig Kina.”

USA sin politikk er klar og tydelig: de anerkjenner at Kina har ett syn på saken, men mener at dette må løses på en fredelig måte. De har aldri anerkjent at Kina har rett i sitt syn - kun at de har ett syn på saken.

Når USA mener “as of yet unsettled issue” så er det politikken til USA: at dette er uavklart.

Når man tolker det til at de anerkjenner Taiwan som en del av Kina er det etter min mening feil. Men, det er også feil å si at USA anerkjenner Taiwan som ett eget land - de gjør ingen av delene. De har bevisst valgt å ikke ta en posisjon offisielt (og det kan selvfølgelig endres hvis det er opportunt).

7 Likes

Alt for mye på spill for Kina også. Et angrep på Taiwan vil lamme Kinesisk økonomi.
Økonomisk vekst er det viktigste fundament for partiet og en viktig årsak til å holde folkemassene i ro.

1 Like

Det er et godt poeng, men hvordan mener du det vil lamme Kinas økonomi ? Det med chips eller sanksjoner ?

Tilgangen til chips, men først og fremst at de vil miste handel til vesten, noe som er svært stor betydning.
Putin kriger og driter i slike konsekvenser. Jeg tror ikke partiet i Kina tenker på samme måte.