Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Er jo en grunn til at Demokratene hausser Ukraina for harde livet. Men de er vel ikke helt fornøyde med effekten.

2 Likes

…og der kom stjerneklovnen skliende inn på et bananskall som vanlig :laughing::man_facepalming:t3:

2 Likes

Du har jo faktisk oppfattet situasjonen riktig for en gangs skyld. Bra jobba!

Det har vært nærmest enstemmig fra både demokrater og republikanere om støtte til Ukraina (type 95%+ i bådet sentatet og kongressen). Jeg ser ikke helt hvordan det påvirker stemmer.

3 Likes

Joda, men i den grad det finnes debatt så er det fra republikanerne.

Og så prøver oldingen som er frontfigur å fremstille det som en stor vinnersak for harde livet.

1 Like

Nå er jo sanksjoner utelukkende bare brukt av USA og EU, og jeg har ikke særlig sett noen eksempler i nyere tid der sanksjoner faktisk har endret styresettet eller den geopolitiske tankegangen i et land. Det er jo bare sivilbefolkningen som lider av økonomiske strafferammer.

På den andre siden er sanksjoner et effektivt middel i undertrykkelse av økonomier som, i mange tilfeller, ikke er en stor fan av å bruke dollaren. Men det er en annen diskusjon

1 Like
  • Kina sier at de ikke vil sanksjonere Russland.
  • Kina har redusert sin eksport til Russland med rundt 50% siden Ukraina krigen startet.

Hvorfor har ikke Kina økt sin eksport til Russland? Jeg antar det er fordi kinesiske selskaper ikke vil rammes av samme type sanksjoner som har rammet Huawei.

Har dette endret Kina sin geopolitikk eller styresett? Det vil jeg ikke si, men det har hatt en effekt.

For Russland sin del, så har dette bl.a. gjort at de ikke får produsert diverse ting, slik som tanks og avanserte våpensystemer. Jeg vil påstå det påvirker Russland sin geopolitikk. Nord Korea er vel et eksempel på at styresett ikke kan endres via sanksjoner.

3 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-08/china-exports-to-russia-boom-anew-in-return-to-near-pre-war-high

Kinas handel med Russland er på ATH.
Ser ut som kineserne profiterer på russiske sanksjoner

Chinese goods are filling the niche left by the exodus of western brands after the war with Ukraine prompted sweeping financial and trade sanctions against Russia

1 Like

Det spørs hvordan man defineret sanksjoner. Kina sanksjonerer villig vekk når de ser seg tjent med det - uten å kalle det sanksjoner.
Et par av atskillige eksempler: etter nobelprisen til Xiaobo havnet Norge i fryseboksen og eksporten stoppet opp.
Spesielt laksen møtte en masse hindringer. Norge ble mer eller mindre uformelt sanksjonert tilbake i folden.

Da Litauen for en tid siden opprettet et kontaktkontor for forbindelsene med Taiwan, ble de umiddelbart hardt økonomisk straffet av Kina. Handelen opphørte og internasjonale selskaper som handlet med Litauen ble truet med reaksjoner.

1 Like

Heh, jeg snakket om eksporten av Kina til Russland, og den er jo klart ned som det kommer fram av grafen du poster. Jeg er fullt klar over at Kina importerer russisk olje (som er det Russland hovedsakelig eksporterer til Kina).

Dette stemmer jo ikke all den tid eksporten fra Kina har gått ned? :stuck_out_tongue:

1 Like

Men du ser fra grafen at eksporten fra Kina til Russland er nå høyere enn når krigen startet og trenden virker å være stigende?

Sanksjonene skaper nok «boom times» for enkelte kinesiske produsenter som nå kan ta over markedet i Russland uten noen særlig vestlig konkurranse. Passer kineserne utmerket.

5 Likes

Slikk slikk slikk verdens største rasshøl

4 Likes

Så har vi jo Venezuela, som er sanksjonert, men likevel tar i bruk dollaren som nasjonal Valuta.

1 Like

I Venezuela har man venezuelansk bolivar som nasjonal valuta. Maduro har en streng de-dollarization policy. Tror de også har en 3% tax om en bruker dollar i konvensjonelle butikker. Dog er det forstsatt mange som bruker det.

1 Like

Halve sør Amerika er under kraftig dollarisering. Sanksjoner eller ei. Mens Kina bygger et av verdens største prosjekt der (alternativ kanal til panama). Så de er på vei dit og.

1 Like

Taiwan mener kina nå forbereder invasjon .

Q: So Idrees didn’t ask whether it was a manufactured crisis by China, he asked whether there was a new assessment as to whether China would take Taiwan militarily in two years. What’s the answer to that?

DR. KAHL: No.

Ray Dalio om Taiwan

2 Likes

Lurt å sikre seg om produksjonen i Taiwan forsvinner

4 Likes

Noen som har gitt Pelosi beskjed om å smiske litt?

1 Like