Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Hat vi frihet altså? Hvor har du bodd de siste par årene…

Jeg har i alle fall frihet :partying_face:
Jeg var dritforbanna på hytteforbudet men den episoden tror jeg de lærte av.
Jeg ønsker ikke anarki. Er derfor godt fornøyd med norsk rettsvesen.
Innser også at skatt er til beste for alle, men det bør streves etter lavest mulig skatt, ikke høyest mulig slik venstresiden ønsker.
Sammenlignet med nesten alle andre land lever vi i paradis og hvis du er uenig har du frihet til å flytte.

10 Likes

Interessant at du innbiller deg at du har frihet. Er vel noe media har fortalt deg dette.

2 Likes

Hvilke friheter savner du?

1 Like

Stort sett alle grunnleggende friheter.

Vi er ikke mer frie enn i Kina.

1 Like

Da burde du kunne nevne noen

2 Likes

Ytringsfrihet, bevegelsesfrihet, organisasjonsfrihet, demonstrasjonsfrihet, privat eiendomsrett etc.

Alle «friheter» vi har har er nøye kontrollert av staten og overnasjonale organer, og kan endres og tas bort på et øyeblikks varsel.

2 Likes

Jeg har alle de frihetene :partying_face:

5 Likes

Helt til staten tar dem bort på et øyeblikks varsel. Og da protester du ikke.

Det er ikke frihet.

Staten kan ikke ta dem vekk. Da ville folket protestere. Hvorfor kaste bort livskvalitet på å engste seg for noe som ikke vil skje?
Dont`t worry, be happy :partying_face:

1 Like

Protestere du da du ikke fikk lov til å dra på hytta? På hvilken måte?

Det har skjedd og vil skje igjen, med mindre de ansvarlige blir stilt for riksrett.

1 Like

Jeg dro på hytta. Jeg protesterte til alt og alle. Fant meg kort og godt ikke i det.
Ble ingen konsekvenser. Hadde de bøtelagt meg hadde jeg lagd et helvete.

2 Likes

OK, bra. Da tok du deg friheten til tross for at staten prøvde å nekte deg.

3 Likes

Delegasjon frå den amerikanske kongressen skal besøka Taiwan

PUBLISERT KLOKKEN 13:35 ITAIWAN

Ein delegasjon frå den amerikanske kongressen skal besøka Taiwan frå søndag, ifølge den amerikanske ambassaden i Taiwan melder Reuters.

Delegasjonen skal møta Taiwans leiarar og vil vera der til måndag.

Dei skal mellom anna diskutera forholdet mellom Taiwan og USA og den globale forsyningskjeda, skriv embassaden i ei utsegn.

Blir spennende å se hvordan dette blir mottatt

4 Likes

:dark_sunglasses: Jeg skriver ikke at Norge kan klare seg alene. Det var heller ikke bokstavelig mishandling som var poenget, men at en form for tillært / innbilt hjelpeløshet kan få en til å opptre mindre selvstendig enn det som er bra for både en selv og det forholdet man befinner seg i. Da er man ingen virkelig alliert, men i beste fall en snylter som lykkes så noenlunde der og da. Det er også ganske vanlig i arbeidslivet at folk som er avhengig av eier eller annen overordnet lar være å si fra om problemer som begge parter og organisasjonen ville være tjent med å forsøke å gjøre noe med. Men det er klart at om innstillingen generelt er “don’t worry be happy…” da er man neppe blant dem som ville ta på seg å si fra om potensielt store problemer og går vel snarere inn for å unngå å legge merke til dem. I beste fall overlater man da slikt til andre eller går i verste fall inn for å hindre at det blir snakket om problemer i det hele tatt fordi det forstyrrer forestillingen om evig skyfri himmel…

Norge har vel for vane å si fra om det meste. Norske politikere tror jo de kan løse verdens problemer selv om de bare representerer 5 mill mennesker, tilsvarende en bydel i London.
De som synes Norge er «noe dritt» har i alle fall friheten til å flytte.
Jeg leide ut en leilighet til et par som etter noen år ville ut og redde verden. De sa opp leiekontrakten for å flytte til div andre land via Norsk folkehjelp.
Jeg kjente dem ganske godt og uttrykte derfor min skepsis da de dro.
Etter noen år tok de uventet kontakt bare for å fortelle meg at jeg hadde rett. De var gått fra å ville redde verden til å bli «rasister» og satte mye mer pris på Norge etterpå.
Det er ingen spøk å bo i Russland eller Kina. Ikke USA heller synes jeg. Det er vel ikke noe land som har skuffet meg mer enn USA, fordi jeg hadde så høye forventninger. (Bodd og jobbet der).
Norge er paradis i forhold, enn så lenge.

3 Likes

Det er ikke så enkelt å flytte til et land de snakker engelsk for eksempel.

1 Like

Sant nok. Det har blitt vanskeligere. USA, UK, Canada er vel minst vanskelig. Mulig New Zealand ?
For å flytte til Australia må man investere en sum penger i landet.
Generelt er det kanskje slik at de beste landene å bo i beskytter seg fra ukontrollert innflytting.
Jeg håper ikke Norge «invaderes». Synes vi er mer enn mange nok allerede.

2 Likes

Jeg er absolutt ikke opptatt av å “redde verden”. Folk som reiser til andre land for å “redde” noen der, de er så godt som alltid drevet av underliggende motiver som har lite eller ingenting med å redde noen andre å gjøre. Men nettopp en slik sammenblanding av egosentriske, narcissistiske, stormannsgale motiver med påstått og/eller innbilte forsøk på å “redde” andre, det er også noe som i stadig større grad har preget det politiske miljøet i Washington gjennom de siste drøyt hundre årene.

Og jeg syns (selvsagt) at det er altfor mange mennesker i Norge allerede. Masseinnvandringen har jeg vært imot gjennom førti år, helt siden jeg var midt i tenårene. Det er jo også nettopp pga befolkningseksplosjon i landene de kommer fra at innvandrere begynte å komme hit omkring 1970. Helt åpenbart feks når det gjelder pakistanerne som kom hit med turistvisa og bare nektet å reise tilbake eller kun hadde enveisbillett hit og så først “bare” skulle jobbe litt for å komme seg hjem igjen. Helt åpenbart inntrengere som lyktes med å etablere en koloni ved svindel og bedrag og utnyttelse av en idiotisk sentimental innstilling hos altfor mange nordmenn. Innvandringspolitikken er selvsagt også en viktig grunn til at jeg ikke lenger opplever noe felleskap med “folk flest” her i landet. Og til at jeg ser på “støtten” til Ukrainas “selvstendighet” som et groteskt hykleri. Det er jo de samme politikerne som gjennom tiår jevnt og trutt har gått inn for å underminere norsk selvstendighet, nordmenn som folk og en kultur preget av sjeldent høy tillit nettopp fordi nordmenn var en etnisk relativt homogen gruppe. Det er så man kan lure på hvorfor det er så ille at kinesere eller russere overtar her ? Folk flest ser ikke ut til å ha stort imot at nær sagt hvilke som helst andre folk gjør det. Selv øverste statsoverhode i dette landet sier at nordmenn er innvandret fra Afghanistan, Somalia osv. Og da sikter han ikke til noe som skjedde for tusener av år siden, men de siste par-tre tiårene. Så hvorfor ikke like gjerne fylle opp landet med russere og/eller kinesere ? Man kan vel bare kalle dem også for nordmenn…

4 Likes

Vi har det stort sett for bra i Norge. At noen skulle mene dette er «noe dritt» er for meg helt uforståelig og totalt ignorant.

Mye av diskusjonen blir veldig svart/hvitt. Selv mener jeg at veldig mange av krigene rundt omkring i alle verdens hjørner har primært vært drevet av rent kommersielle/kapitalistiske motiver på vegne av private selskaper, eierinteresser, kontroll på naturressurser etc, men som beleilig har vært forkledd som er kamp til forsvar av demokrati, kjempe mot eller for kommunisme og senere kjempe mot terror. I tillegg forenkler man ofte diskusjoner ved å ofte redusere de til rett og galt, oss mot dem. Noe som igjen fører til at nyansene sjeldent kommer frem.

9 Likes