Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

I motsetning til Russland, så ønsker ikke Kina å overta en ruinhaug. Dessuten er det “litt” uheldig hvis noe særlig av TMSC og lignende fabrikker blir skadet.

1 Like

Ja, sier bare at om de skulle etterfølge eksempelet til Russland mot Ukraina ville utfallet her nok blitt rask overkjøring. Ikke at jeg tror de vil det. Gitt at USA ikke setter inn alle midler for å kjempe imot da.

Jeg tror det skal godt gjøres at Taiwan ikke legges i ruiner hvis Kina prøver på det. Men hvis de skal prøve å ta over et land, ikke en ruinhaug, så tror jeg det blir hardt.

2 Likes

Det største problemet i Kina er ikke bare vanlig korrupsjon men mer luring, juksing og triksing for å få økonomiske marginer.

Kinesiske selskaper er kjent for å by lavt og tilpasse kvalitet så de fortsatt tjener det de skal. Om man som kunde ikke forstår dette får man bare spørsmål om man ikke forventet at de skulle tjene penger på å levere?

Videre blir det sagt at det er ingen som bryr seg om de ser noen gjøre noe kriminelt siden de evt. kan bli innblandet og må bruke tid på det selv. Ved innbrudd i en leilighet i et leilighetsbygg med masse naboer vil ikke naboene ringe og varsle politiet f.eks. En helt sinnsyk mangel på fellesskapsfølelse i dette kommunistiske paradiset. De som trodde kommunisme handlet om fellesskap burde ha blitt desillusjonert i mange omganger allerede.

5 Likes

Sier en som ikke er spesielt informert om hvordan kinesere tenker.

Det høres ut som du støtter deg til anekdotiske bevis. Hvor mange kinesere har du selv snakket med om dette? Har du lest studier som forteller at naboer i Kina ikke ringer politiet? Kan du tenke deg at det kan skje i andre land også? Om du tror Kineserne er mindre sammenspleiset enn amerikanere feks har du en utdanningsprosess foran deg, om du er interessert i sannhet og ikke påstander (noe det klart virker som du er, ut fra andre av dine innlegg jeg har lest). En felles fiende er det amerikanerne trenger, som de har forsøkt å skaffe i lang tid. Det er vel ikke mange årene Usa ikke har vært i krig mot et eller annet land. Nå som det er politisk uro i Usa er det ekstra greit flytte fokus på en krig og ytre fiende.

Kan det være at vi rett og slett er så hjernevasket i vesten at vi tror at vi ikke hjernevaskes her og?

Anbefaler denne TED-talken (delt før) som sier litt om forskjellene ved de to styresettene (av en VC-kapitalist som har levd i begge to).

2 Likes

Dette er langt nok utenfor fagfeltet mitt til at jeg ikke har noen faglige kilder, men jeg har hørt det samme fra kolleger som har vært ex-pats i kina (de ble rådet til ikke å hjelpe til om de så en ulykke, rådet ble gitt av kinesere som jobbet med lokaliseringshjelp for ex-pats). Her er noe fra populærpressen, om dette bare er en myte så har den i hvert fall spredd seg ganske godt.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2011-09-08/in-china-don-t-dare-help-the-elderly-adam-minter

1 Like

Nettopp. Dette er skrevet om mange ganger.

Dessuten har Laowhy86 og SerpentZA snakket veldig mye om det i ulike varianter på deres YT kanaler.

1 Like

Den måten tankegang gjennomsyrer vestlige samfunn like mye som kinesiske.

Den gode gamle tilskuereffekten er helt normal i Norge og Usa og andre land; og Kina er intet unntak.

Vi ser en urett, men vet at andre også ser den og lar dem ta ansvar istedenfor å gjøre det selv. Skjer det noe ut i en mørk skog der det er lite sjanse for at andre har sett, vil mange rapportere feks om de har sett et mord. EN del vil la være og la andre oppdage liket. Og om det er åpenbart at mange andre har sett eller kommer til å se det, vil de færreste gjøre noe som helst.

Skal vi si det er en mangel på fellesskapsfølelse her i verden?

2 Likes

Dette premisset synes jeg er veldig rart å legge til grunn. Det finnes veldig mange diktaturer

1 Like

Dette var råd som ble gitt til ex-pats i Kina, men ingen andre land konsernet opererte i.

Kanskje var det feil vurdering å bare gi dette rådet for Kina, kanskje er det også en dårlig idé å være en god samaritan i UK (bare for å ta et eksempel), men jeg har i hvert fall ikke hørt om at dette er et generelt problem i vesten på samme måte. I det meste av Europa har man en plikt til å hjelpe, dvs. man kan bli straffet for å ikke gjøre noe (selv om det er sjeldent). Norge har plikt, se f.eks. vegtrafikkloven § 12.

2 Likes

I USA, så er dette også et problem. Dvs at du kan ende opp med å bli saksøkt.

2 Likes

Tipper han brukte den formuleringen fordi målgruppen stort sett er vestlige, og for oss er det demokrati som gjelder (fordi vi føler vi er med på beslutninger som tas). Men er vi egentlig så mye mere med i beslutningene som tas her i landet, enn de er i Kina? Tres ikke ting ned over hodene våre her, akkurat som andre plasser inkludert Kina (der de bare gjør det enda verre).

En gang ga en kollega av meg tips om å ikke bruke så mye tid per kunde, fordi da ville jeg tjene mer. Et godt råd, men en annen kollega kunne ha sagt at jeg burde bruke mer tid på kunden for da ville jeg følt mer mening. Hvem har rett? Og hva er company-policy?

Ofte tar vi ett eksempel og lager en generell påstand ut fra det - har på følelsen at det er skjedd med dine expat-venner! Hvis det var en anekdote forteller det oss lite, og man kan i hvert fall ikke som @Teiner trekke en hel befolkningsgruppe inn og si de har “en helt sinnsyk mangel på fellesskapsfølelse…”.

Nei kanskje ikke på samme måte bortsett fra det @Christian nevner med Usa og saksøking.

Men det er vanlig oppførsel i hele verden. Ikke et spesielt fenomen i Kina. Og det er kanskje ikke så rart at media fokuserer på Kina, spesielt nå som det rasles i sablene?

La oss uansett ta våre medier med en god klype salt.

1 Like

Kanskje du bør flytte til Kina og se selv.

1 Like

Det kan ikke sammenlignes. Så en indeks på det og Kina var på 9 og Taiwan på 91. Husker det var noen som fikk bøter i covid-19 tiden, de tok det til retten og bøtene ble skrotet etter hva jeg husker. I Kina innførte de portforbud.

Hvis jeg går på gaten utenfor Stortinget og skriker at Jonas er ubrukelig, så kommer ingen til å løfte et øyelokk. I Kina kommer politiet hvis du sammenligner xi med Ole brumm.

https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2018/aug/07/china-bans-winnie-the-pooh-film-to-stop-comparisons-to-president-xi

4 Likes

Ja, spar oss for dette kommunist Kina oppgulpet av propaganda, blir bare dumt…

Jo mindre bereist og historisk oppegående folk er, jo lettere faller de gjerne for slike enkle retoriske grep…

1 Like

Sant nok, vi har langt bedre ytringsfrihet i Norge. Vi kan si det vi mener og demonstrere, og noen ganger funker det. Men det er vel heller unntaket at en demonstrasjon fører til så mye endring her i landet også. Vi demonstrerer jo nesten ikke uansett. Hadde halve folket reist seg ville nok saken vært en annen, men nordmenn har det stort sett såpass godt at vi ikke har så mye å egentlig klage på (annet enn politikere osv).

“Elections in the People’s Republic of China are based on a hierarchical electoral system, whereby local People’s Congresses are directly elected”. (Klippet fra Wikipedia).

Hver landsby/tettsted velger sin offentlige representant, som igjen eventuelt velges inn i tilsvarende kommunestyre, fylkesting og senere storting; basert på hvor dyktige de har vært i tjenesten - sikkert masse korrupsjon, kameraderi, indre justis osv, men poenget er at det kanskje ikke er fullt så forferdelig kommunistisk som det høres ut.

Så det er demokratiske prosesser i det kommunistiske systemet også.

Den som velges er kanskje i folkets øyne en som på sikt kan bli president i landet, hvert tettsted velger sin Espen Askeladd; en som kan bidra til et stabilt styre på sikt og som kan fremme deres sak.

Så er det er knallhard konkurranse om å komme seg til til toppen for dem som er valgt inn, men de jobber alle for det samme systemet, det samme partiet, og i bunn og grunn for det kinesiske folk.

Vi må ikke glemme at vi som bytter ut lederne våre hvert fjerde år taper en del produktivitet på det. Ifølge en Harvard-undersøkelse fra 2020 er 95% av kineserne fornøyd med regjeringen: (Harvard survey finds Chinese satisfaction with govt rises - Chinadaily.com.cn).

Les denne om du er interessert i å forstå litt mer: What the West Gets Wrong About China (Harvard Business Review).

Tja, bygging av vindkraft stoppet pga lokale krefter. Det var ikke hjertesaker til noen på tinget.

2 Likes

Sånn har det blitt i Kina, sjekk hvem det er som åpner universitetet.

… sånn vil det være for Taiwan hvis de også skulle komme under tommelen til politistaten Kina. Det er først og fremst viktig at du tenker riktige ting.

1 Like

Ja så du fant et unntak. Unntak finnes i Kina og - poenget er at vi liker å tro at vi er med på å bestemme, vi liker å tro at de folkevalgte jobber for oss; akkurat som Kineserne. Forskjellen er at de velger sin kandidat til filosof-konge som kan bli værende på tronen, mens vi velger en midlertidig stedfortreder med minimal gjennomslagskraft.

Kineserne er fornøyd med sitt styresett. Vi i vesten nekter å godta det.

Det har vært to folkeavstemninger om å bli med i EU.

Av partiene var Høyre det klareste ja-partiet. Også ledelsen i Arbeiderpartiet og alle regjeringsmedlemmene var fremtredende ja-folk, men partiet var splittet i spørsmålet.

Mao, de mest mest makt ville ha Norge inn i EU. Avstemningen var rådgivende og ikke politisk bindende, men etter tradisjonen fulgte Stortinget rådet fra folket.

På lokalt plan, så skjer slike folkpåvirkninger hele tiden. F.eks. her hvor jeg bor, så var sykehuset barselavdelingen planlagt lagt ned, det skapte masse protester og politikerne snudde pga det.

Jeg tror du må ta på deg noen andre briller hvis du ikke tror det går an å påvirke norsk politikk eller hvis du tror Norge og Kina er sammenlignbart politisk.

4 Likes