Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Ja lokalpolitikken er enklere å påvirke, og der kommer også korrupsjonen tydeligere fram også her i Norge. Byggetillatelser basert på kameraderi er ikke akkurat så uvanlig i distriktsnorge.

Jo, selvsagt er de sammenlignbare, det er nettopp det som er poenget!

Akkurat som vi kan sammenligne nordmenn med kinesere, se likheter og forskjeller, finne forståelse basert på kunnskap.

Men man kan ikke sammenlinge om den ene siden defineres som 100% søppel fra første kommentar (som er vanlig her på forumet). Det ødelegger intelligent diskusjon.

Pro tips, så blir diskusjonen bedre om du ikke definerer andre siden som 100% søppel.

1 Like

Kina regnes som et av verdens minst frie land. Norge som ett av de mest frie. Men du mener at det er sammenlignbart? Joda, det går an å sammenligne, også vil man da finne utrolig mye forskjeller, som var mitt poeng.

ref: Freedom Index by Country 2022

3 Likes

Du misforstår - jeg snakker om dem som definerer et styresett i et land som 100% søppel - fordi de ikke vet hva de snakker om.

Ja, og poenget mitt er at det er verdt å sette seg inn i materien og faktisk sammenligne, ikke komme med påstander uten belegg (jeg snakker ikke om deg, men om mange andre som slenger fra seg med kunnskapsløse kommentarer).

Det er ingen tvil om at Kina har utfordringer. Men kanskje har vesten også noe å lære av Kineserne.

Hva tenker du vi kan lære av kineserene?

Sånn praktisk, på hvilke områder mener du diktaturet kina gjør ting Norge kan lære av?

2 Likes

Vi har noe å lære om å beskytte våre egne interesser. Kina er gode på det.

3 Likes

Det vi helt konkret kan lære av Kina er å endre språket vårt slik at det blir enklere å forstå matematikk spesielt for barn:

If you ask an English-speaking child to calculate “eleven plus thirteen” they have to translate that into their number form, 11 + 13. Ask a Chinese kid to do the same, the equation is already in the sentence: ten-one plus ten-three is two-tens-four.

These may seem like small, insignificant issues to native English speakers like you and I. However, Dr. Karen Fuson at North Western University discovered that the unique number words in English can confuse children, and the additional steps it takes for them to translate words to numbers can drain mental capacity and lead to more errors.

Researchers like Dr. Fuson have studied The U.S.-Asian math-achievement gap extensively, which is both a sensitive and controversial topic. Chinese kids are typically one year ahead of their U.S counterparts in math when they start kindergarten. By high school, U.S students rank 30th among students from 65 nations on international achievement exams. Chinese students rank #1.

Of course, this may have also have to do with the Chinese education system itself.

2 Likes

This nature of test-taking carries over to high school. Chinese students spend a large part of their high school years preparing for the GaoKao, a national standard exam that will determine what university the student will go to (and if they can go to university at all.) There is so much pressure on the students to perform well on the GaoKao, that they spend the majority of their time studying and put the rest of their life on hold. Chinese students do less extracurriculars, play fewer sports, and even date later that their Western counterparts.

Høres ikke helt ut som noe vi burde kopiere, men det er noe veldig galt med lønningene til lærere i realfag. De ligger rundt 20-25% lavere enn det du vil få betalt hvis du i stedet for å utdanne deg til lærer utdanner deg til en ingeniør.

Chinese kids even get fractions faster than English-speaking kids, since the concept is built into the language. For example one-half (fifty percent) is understood as 百分之五十 (bǎi fēn zhī wǔ shí) or literally, “fifty out of 100” in Chinese. And because math is more easily understood, Asian children “get” math faster than their Western counterparts.

Jeg har alltid synes det er rart at folk sliter med prosentregning, men det vet jeg at det er veldig, veldig mange som har et vanskelig forhold til. Dvs at de ikke med en gang skjønner hva det vil si at kredittkort har 20% rente og boliglån 3% rente…

1 Like

Vi kan lære å ta bedre vare på våre eldre. Det er asiatiske kulturer bedre på.

2 Likes

Men det er jo fordi det i stor grad ikke finnes et sikkerhetsnett. Så om kidsa dine ikke tar vare på deg havner du på søppeldynga.

Men vi snakker om Kina nå, ikke asia generelt.

1 Like

Det er ingenting galt med det.

Det gjelder Kina også. De er asiatisk.

Det dreier seg om collectivism kontra individualism som er kjent fra lærebøkene og omhandler mye mer enn sikkerhetsnett, men om kultur og verdier. Oppslutningen i Kina har økt med den økonomiske fremgangen. Regner med du ikke trenger link på det, men hvis så se Google.

2 Likes

Er ikke mye kollektivisme igjen i kina.

Se diskusjon og beviser tidligere i tråden. Faller noen om på gata unngår alle å gripe inn.

1 Like

Sånn har det vel vært siden et-barns policyen kom? Enkelt mennesker mistet sin verdi i samfunnet. Har i det minste hørt liknende historier fra langt langt tilbake.

1 Like

Beviser? Den typen generaliseringer blir litt for lett og burde ligge langt under deg slik jeg kjenner deg. I følge verdens universiteter lever kollektivisme i beste velgående. Dersom slike påstander hadde gitt stryk på universiteter verden rundt så står de ikke til troende her heller. At du mener de i Kina kun tar vare på sine eldre fordi de ikke har et sikkerhetsnett og at det har ingenting med kultur eller verdier i samfunnet der å gjøre er veldig overraskende. Det har vært slik i århundrer, helt uavhengig av hvilke “sikkerhetsnett” som har eksistert eller ikke. Og denne kulturen har ikke endret seg selv på tross av den rike fremgangen Kina har hatt de siste 50 årene.

5 Likes

Andre positive ting jeg kan si om kineserne er at de er på snitt gode businessmenn. Når de emigrerer til andre land så er de stort sett selvforsørgende. Skylder en kineser deg penger så gjør han opp for seg. Handler du av en kineser så får du god kundebehandling. De er pliktoppfyllende.

Dette er ikke noe jeg sier. Det er noe som står i lærebøker. Jeg måtte lære mye om dette da jeg tok mastergrad i internasjonal økonomi i Australia. For der gjør de mye business med Kina, og i alle fall på det tidspunktet var handelen ventet å øke kraftig i årene fremover.

Selv om fokuset da var mer på å være klar over de ulike forventningene som lå i bunn. Som f.eks ikke møte opp i et businessmøte i svarte klær eller uten gave etc.

9 Likes

En annen grunn til at de tar vare på foreldre og eldre. Er fordi foreldre bruker mye penger på at barna skal få seg en god utdanning. Når da barna får seg jobb så gir de penger tilbake til familie eller de bor under samme tak.
Foreldre bidrar også som barnepass da enkelte må reise store avstander pågrunn av jobb. Det kan også være en grunn til at de bor i samme hus.
Heller ikke uvanlig at ungene blir sendt for å bo med andre familiemedlemmer om skolen ligger andre steder.

8 Likes

Gjennomføringsevne og langsiktighet er Kineserne gode på.

Demokratiet er generelt tungrodd, og nettopp derfor kommer Kina til å fortsette å knuse vesten i innovasjon og vekst.

Ifølge Harvard-studien (delt over) er 95% av Kineserne fornøyd med sin regjering. I Norge er en av tre fornøyd: (Velgernes dom: Kun én av tre fornøyd med Støre – VG).

Sant, det burde ligge under, men dessverre er det ikke overraskende i det hele tatt - tvert imot denne type kommentar vi bør forvente; fordi folk flest er ikke interessert i å lære om andre kulturer, de er mer opptatt av å kritisere og da spesielt generalisere - gjerne basert på noen av de siste ukers overskrifter.

3 Likes

Innovasjon er vel mer en vestlig egenskap. Vekst kommer der demografien tilsier det. Så Nigeria og India ++

1 Like