Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Denne type kommentar kan du spare deg for, du er særdeles aktiv i å forsure debattmiljøet i denne tråden. Det er helt greit at du ikke er enige i det store flertallet som mener du tar feil, men du kommer med sånne nedlatende greier som ikke bidrar annet enn å lage sur stemning.
Andre gang på en dag er i overkant.

3 Likes

Kina har vært og er fortsatt elendige på innovasjon, og dette vet de selv også. De har vært ekstremt gode å kopiere og tilpasse andre sin teknologi men de sliter når de selv skal være ledene. Krever helt annet mindset.

Men på et område har de vært gode og det er “AI”. Men det er også en teknologi de har hatt svært god bruk for i overvåkning og kontroll av egen befolkning så mengden penger som er investert i nettop det fagområdet er stor.

6 Likes

3 Likes

Kort utdrag fra den ene saken du postet.

In short, it seems that while some companies and sectors in the Chinese economy are highly innovative, that may not apply to many other parts of the economy.

Det skummle er at de områdene hvor de er ledene er områder de har svært god bruk for innen overvåking. Kunne nevnt 5G i forrige post sammen med AI, som er et veldig viktig verktøy for å spore kinesere.

1 Like

Burde vært nyhet over alt.

Samtidig

Hvor lenge klarer kina å holde koken før de kollapser.

3 Likes

Haha, den grafen viser jo ikke det han sier. 77,1 år før covid for Kina og 76,1 år etter covid for USA, men den mangler tall fra samme tid der. Tullepost fra han på twitter.
Det er mer interessant at de har kommet så mye opp i Kina og USA på 60 år, men den kinesiske grafen ser litt for lite variert ut til at den kan være korrekt. Må være veldig brede estimater.

1 Like

Noen som kommenterte at USA var på 54. plass over land med høy levealder og at alle landene over på listen hadde en felles helseordning.

Over USA på listen er land som Cuba, Libanon og Guam.

Norge er på en hederlig 4. plass, så noe gjør helsevesenet og utdanningssystemet her. De tre topplandene er alle asiatiske. :stuck_out_tongue:

Btw, I Japan, så blir man sendt til legen hvis man er for tjukk, mens i Sør-Korea så er det helt ok å si i et intervju på TV-en: jeg ser du har lagt på deg. (husker han ene jeg så ble intervjuet si at han spiste når han var stresset). Synes det kanskje er en bedre måte å håndtere det på enn apatien her hjemme. De er mer åpne om at fedme er et problem, men det virket samtidig ikke så skambelagt.

5 Likes

Kultur. Sjekk asiater i usa og levealder.

2 Likes

Hmm, ikke helt optimalt: Pentagon stanser alle nye leveranser av F-35 jagerfly: Har oppdaget kinesisk komponent i USAs prestisjefly (msn.com)

2 Likes

Det er ikke så lett gitt. Russland har prøvd å finne erstatninger for vestlige komponenter siden 2014, men det ble bare lagt på flere mellomledd :crazy_face:

3 Likes

Jeg var ganske tett på en kinesisk medstudent et semester. I en vits han rettet mot meg, husker ikke poenget, var punchlinen «Because you are very fat!» fulgt opp med en helt vanvittig latter. Han var fullstendig blind for at det kunne være ekstremt støtende :laughing:.

2 Likes

Realitetene tar sjelden hensyn til følelser!

Bud Spencer (den ekte) var i sin tid en topp-atlet!

Og det samme var Terrence Hill, Bud Spencer har deltatt i OL for Italia…

1 Like

Kunne lett sklidd sidelengs off-topic nå. Sparer meg.

Kjenner dessverre ingen kinesere, knapt snakket med noen .
Jeg var i sin tid på en internasjonal forskningsstasjon. Alle nasjoner var samlet i messa. Kineserne droppet det. Tror de drev med litt dodgy business. De var ca 5- 8 stk. Jeg har lite å bidra med om hvordan de 1 401 999 997 andre kineserne er.

1 Like

Nye tider, nye skikker. Men har japanerne virkelig kastet sumobryterne under bussen?

De prøvde, men bussen kjørte av veien…

Tviler på at Kina er så happy med utviklingen i Ukraina for å si det sånn.

3 Likes

Ganske bra oppsummering. Liker denne kanalen også.

3 Likes
1 Like