Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Her er link på Norsk. Dette vil gi økt spenning .

1 Like

Hvis Biden og Jens hadde sagt det samme om Ukraina istedenfor å garantere Putin fritt leide ville det kanskje vært fred i dag ?

4 Likes

Jeg er helt enig, hadde ikke USA sagt de ville forsvart Taiwan, så tror jeg Kina ville gått til angrep.

Så en video med Ben Hodges som nevnte at Kina nå bygger krigsskip i samme tempo som USA gjorde under andre verdenskrig. 3 skift i døgnet, 7 dager i uken. Han tror at det blir en “shooting war” innen 5 år hvis ingenting endres.

5 Likes

Heller motsatt. USA vet at Kina ikke angriper Taiwan. Derfor kan de trygt si at de vil forsvare Taiwan.

1 Like

Xi har lovet og gjenforene Taiwan om så med makt. Så den teorien tviler jeg sterkt på ,med tanke på hvor høyt ærekulturen er i kina.

Hvis Kina tror USA er sterkt nok til at det blir for dyrt for dem å ta Taiwan og de tror på at USA vil forsvare Taiwan, så vil de ikke angripe.

Putin angrep Ukraina fordi NATO sa de ikke ville bruke militære krefter. Støtten Ukraina fikk under forrige konflikt (2014) var altfor liten til at Ukraina ville kunne holde unna Russland i lengden. Sanksjonene Russland kom under i 2014 var også uten virkning. Nå viste det seg i ettertid at støtten var “akkurat nok” til at Ukraina ikke kollapset der og da og så har støtten økt svært mye i ettertid. Også har sanksjonene vært knallharde. NATO har også blitt styrket med to nye medlemsland med betraktelig styrke, spesielt sett i forhold til størrelse. Jeg tror også Ukraina ender opp som NATO medlem etter krigen. Når grensene er gjenopprettet.

Så, hva har Kina lært? Jeg tenker at de vet at de må ha presisjonsvåpen i store mengder. De må ha luftforsvar som kan takle amerikanske luftangrep. Det nytter ikke å “tro”. Mao, tenker jeg det vil være rimelig heftig industrispionasje.

Når Ben Hodges sier at han tror det vil ta 5 år, så sa han også at for noen år siden, så trodde han det ville være om 10 år. Mao, den kinesiske militære evnen er på vei opp. Kraftig. For Kina, så er dette noe som mest sannsynlig blir mindre risky jo lengre de venter.

3 Likes

Håper du får rett,men jeg tviler.

Hvis USA vil beskytte Taiwan kan de like gjerne anerkjenne Taiwan som selvstendig land?

1 Like

Det kan de egentlig nå. Tilbake på 70-tallet, så unngikk USA å gjøre dette for å unngå at Kina kom mer under sovjetisk innflytelse. Ikke noen fare nå vil jeg si.

På den andre siden, så har USA også sagt at de ikke vil påvirke evt politiske avtaler mellom Taiwan og Kina. Mao, hadde de to landene blitt enige om å bli ett igjen, så hadde ikke USA satt seg i mot.

Så kanskje bare greit å la være. Kina behøver ikke fortsette i den retningen de har tatt de ti siste årene.

1 Like

Taiwan ønsker jo å bli anerkjent? Så “avtalen” vil være at Taiwan har bestemt seg for hva de vil og Kina nekter.

Alternativt kan vi la Kina velge, og så er ikke Taiwan noe selvstendig land.

Jeg forstår historikken (tror jeg har linket den flere ganger her i tråden), men jeg mener at hvis USA sier de vil forsvare Taiwan militært så har de i praksis anerkjent landet og da kan de like gjerne gjøre det offisielt også.

4 Likes

Svar i fra kina om Biden sin uttalelse om og forsvare Taiwan.

Kan ta den kanalen med en klype salt, men han treffer ganske godt av og til.

2 Likes

Det at Stoltenberg midt i peak-risiko i Ukraina-krigen bruker tid og energi på dette er et sterkt signal om alvorligheten:

6 Likes

Kanskje vi bør starte en proaktiv krig mot Kina? I selvforsvar? Siden verden går så bra for tiden.

1 Like

På tide at verden vet hva som blir forsvart, så diktaturer ikke starter kriger de ikke kan vinne.

6 Likes

Russland har virkelig sabotert for Kina med krigen i Ukraina, de har rett og slett åpnet for en total snuoperasjon for vestens tilnærming til Kina. Det hadde vært tilnærmet umulig å få oppslutning om noe sånt uten krigen. Det gjenstår å se hva dette betyr av praktiske konsekvenser, men jeg håper at alle tar hintet og slutter å investere i ny produksjon i Kina.

6 Likes

USA gjorde Kina til fiende nr 1 for flere år siden. De har drevet økonomisk krig siden relativt tidlig i Trump sin presidentperiode. Sanksjoner, stopp av teknologisalg/lisensiering, osv. Var vel rundt 2017-2018 at dette ble fullt fokus i USA. Huawei var virkelig det som fikk folk til å snu i forhold til Kina.

Jeg sier ikke at USA/vesten gjør feil - det er godt mulig å si at dette er helt riktig analysert og agert fra vår side i vesten, men Kina sitt forhold til USA har gradvis blitt dårligere i dette forholdet i de siste 4-5 årene og USA har brukt Kina som “den store stygge ulven” rimelig konstant - begge partier der borte er ganske enige, noe som er relativt sjelden vare. Jeg tror ikke Russland har sabotert noe utrolig for Kina. Mulig Kina hadde foretrukket denne krigen om 5 år, og ikke nå, men Kina har sannsynligvis ikke noe i mot at ett annet land forsøker å utfordre USA sitt verdensherredømme. For Kina har ambisjoner (sammen med India) om å ha mer å si i verdenssamfunnet på sikt.

1 Like

Handelskrigen startet allerede under Obama. Men han skrøt ikke av det på samme måten som Trump. Jeg er enig med @Dormancy i at Ukraina-krigen har ødelagt massivt for Xi sine ambisjoner. Jeg tror det sitter MYE lenger inne med en invasjon av Taiwan nå. Kombinert med den veldig svake økonomiske situasjonen de er i som følge av den forkvaklede Covid-politikken, så står Kina mye svakere nå enn for et år siden på alle måter.

2 Likes

Ja det er lenger historikk, men Trump gjorde det til vinnende politisk retorikk. Det er mye farligere for ett land som Kina når politikerne i USA ser storgevinst ved å snakke dritt og offentlig “gjøre alt” for å kjempe mot “farlige onde” Kina.

Mulig jeg husker feil, jeg fulgte ikke politikk så mye under Bush eller tidlig under Obama.

Vesten sitt militærbudsjett må vel ha gjort et veldig hopp? Samtidig som vestlig våpen tech virkelig framstår som overlegen.