Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Kina har som mål å kunne koble seg helt fra vesten, og basere seg på produksjon og råvarer fra afrika og india spesielt. Det er ett langsiktig mål.

De mangler CPU-teknologi spesielt for å få det til.

Alt annet stjeler de.

1 Like

Men de er også fullstendig avhengig av eksport for å oppredholde økonomisk vekst og politisk stabilitet.

2 Likes

Det kan være en fordel for Kina at de nå ser problemer med en invasjon, og de får en realitets-sjekk på problemer som kan oppstå hvis de virkelig går til krig. Det kan være en stor fordel for Kina at de ikke bare har “ja-mennesker” som sier “invasjon er greit, vesten vil ikke gjøre noe” og så går de på en smell.

Russland tar en på trynet for verdens diktatorer i en sånn tolkning.

Enig i at covid-politikken er dritt for landet og økonomien. Velfortjent, når de gjør dumme ting.

HVIS det stemmer at det blir virkelig manko på olje og gass de neste årene - som jeg tror - så er ikke Kina fucked hvis Russland ender opp med å bli straffet og må selge med rabatt til pakistan, india og Kina. Det er langsiktig potensiell oppside der også.

USA har jo vedtatt politikk (CHIPS-act) hvor de gir incentiver til selskaper som bygger industri i USA - så lenge de ikke bygger i Kina også. Det er økonomisk krig nå ja, men jeg tror dette skyldes forholdet mellom USA og Kina og ikke Russland. Men det kan sikkert tolkes annerledes.

2 Likes

Den økonomiske krigen mellom Kina og USA er vel ikke så påvirket av Ukraina-konflikten nei. Men mitt inntrykk er at det har blitt et økt fokus på å kutte avhengighet av Kina i EU det siste året - både pga. covid-politikken og at man ikke kan stole på linjene, men også deres (manglende) holdning til Ukraina.

Det beste også for Kina er at Russland trekker seg ut av Ukraina, og russisk olje og gass flyter ut på verdensmarkedet igjen. Da vil prisen sannsynligvis synke til samme lave nivå i hele verden som den rabatt Kina kan få i en situasjon med fortsatt handelsforbud i vesten. Både Kina og India vil gjerne ha slutt på krigen, men de vil at det skal skje uten at de tråkker Putin på tærne.

1 Like

Vi har vel sett relativt klare tegn de siste månedene på at India og Kina har tatt et steg tilbake og ikke vil knyttes for sterkt opp mot Russland. De ser jo tegninga om hvor dette bærer hen.

2 Likes

Husker jeg tenkte “hvor lenge kommer Kina til å finne seg i dette” da Trump holdt på med sin økonomiske krig. Men det rare er at den har fortsatt med Biden, uten endring så vidt jeg vet.
Og det tok også litt tid før jeg forsto at det USA har gjort er å sette toll på 30% på varer som importeres fra Kina, som går til USA. Og det må betales av den som er ansvarlig for varen ved inntak, som regel er det amerikanske bedrifter. Så det fører egentlig til høyere priser internt i USA, uten at kineserne blir påvirket på noen annen måte enn kutt i etterspørselen på dagens prisnivå. Produkter som ikke tåler denne 30%-en stopper helt opp, men andre produkter som enten kan gå opp i pris i USA, ned i pris fra Kina eller videreforedles i andre land kommer fortsatt inn.

Ukrainas utenriksminister Dmytro Kubela møtte sin kinesiske kollega Wang Yi på sidelinjen under FNs høynivåuke i New York.

Det var det første møte mellom de to siden Russlands invasjon av Ukraina i februar, ifølge det kinesiske utenriksdepartementet.

Under møtet skal Wang ha sagt til Kuleba at suvereniteten og den territorielle integriteten til alle land må respekteres.

– De legitime sikkerhetshensynene til alle land må tas på alvor, og alle anstrengelser som bidrar til en fredelig løsning på krisen, må støttes, sa Wang. (NTB)

Små, men viktige skritt.

På litt sikt vil produksjonen bli flyttet til et annet land.

Apple har vel allerede flyttet mye av produksjonen til Vietnam…

Ikke enda

A very small portion of Apple’s latest iPhones will be made in India, and part of Google’s newest Pixel phone production will be done in Vietnam, people familiar with their plans said.

1 Like

airpods lages i stor grad i vietnam nå.

2 Likes
2 Likes

Det ser mørkt ut for en fredelig løsning om Taiwan også.

General Ben Hodges sier i en fersk podcast at han antar det blir krig mot Kina om 5 år.
Fra tonefallet virker han ikke veldig bekymret, men det er bare min tolkning.

Bra for Kina å selge unna assets i dollar først, så får vi se hvor det går.

1 Like

Det er dømt til å bli krig mellom USA og Kina dessverre. Graham Allison studerte forløpet til omtrent 1600 kriger gjennom historien. Sannsynligheten for krig er stor i multilaterale verdensordener, slik som før ww1. Siden slutten på CCP har USA tronet toppen som den ultimate supermakt. Det er uunngåelig at USAs posisjon ikke blir utfordret, samtidig som USA vil gjøre det som står i sin makt til å forsvare sin posisjon. Nok et av Allisons funn.

1 Like

Hvor mange av krigene i datasettet består av parter hvor begge var i besittelse av atombomber?

Kald krig, økonomisk og proxy, blir nok resultatet i lang tid framover.

4 Likes

Det du påpeker er ikke uvesentlig. Å tilsidesette all teori og empiri på dette grunnlag vil jeg hevde gjør urett mot den intellektuelle innsatsen som ligger bak. Det er mange faktorer som går igjen i datasettene som er konstant - aktører, trussel, selvforsvar, sikkerhetsdilemma, mm.

1 Like

Kognitiv dissonans, det var sterke ord.

Det kan jeg mene om noen som ikke vekter noe så unikt som den totalt utslettende bomben som ble introdusert i slutten av andre verdenskrig veldig mye sterkere enn alle de andre «konstanter» også, men jeg lar være.

en paradigmesprengende introduksjon som a-bomben skal endre alt og gjøre store deler av datasettet ubrukelig med tanke på modellering av verdenshistorien, men det er min mening. Eller bare introdusere en atommakt-faktor som vekter veldig sterkt, men den kan ikke baseres i noe annet enn gjetning.

Dataene vi har på krig mellom to atommakter er veldig dårlig pdd, krysser fingrene for at det fortsetter slik. Men frykter triangelet Kina-India-Pakistan pga humanitære kriser etc. Om de landene blir mer presset i framtiden så kan det se veldig mørkt ut.

2 Likes

Enig! Fjernet derfor formuleringen.

Krigføring tar med tiden alltid en ny form. Vi begynte med pinner og stein, besitter nå våpen som har et lagt større skade potensiale. Tross i dette er det ikke nyttesløst å se tilbake gjennom historien for å finne faktorer som kan nyttes til å forstå fremtiden.

Det er skumle tider. Tror ikke varm krig skjer med det første, men atomvåpen faktoren utelukker hos meg ikke muligheten for avgrensede væpnede sammenstøt - hvilket er langt mer sannsynlig i tilfellet USA og Kina. Selvsagt pga MAD.

1 Like