Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Nei,men jeg vet at kina lager kopi av nøkler til til nye Wolkswagen og sikkert andre merker også før bilene har kommet i salg. I følge en Dansk dokumentar jeg så for noen år siden på NRK. Og de lager alt av dirkeutstyr for åpne låser. Noe dessverre jeg har fått oppleve .

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Haha, det er noe av det dummeste jeg lest på dette forumet på en stund… :laughing:

3 Likes

Det er i det minste pressefrihet i vesten. Du kan jo begynne å tenke litt over den biten før du uttaler deg.

6 Likes

Så lenge det varer.

Må ærlig innrømme at jeg undres over enkelte ting. Dere som er så blodfan av Kina og østen. Hvorfor bor dere egentlig i vesten?

3 Likes

En ting jeg lurer på er hvorfor folk tror man er blodfan av Kina eller Russland eller Adolf Hitler fordi man motsier den gjengse oppfatning av hva som er sant.

Jeg er like opptatt av Kina som jeg er av Finnland eller Azorene. Like opptatt av Russland som jeg er av Georgia eller Chile.

Jeg er derimot svært opptatt av at folk ikke blir overdrevent lurt av de tingene de hører om i samfunnet, derfor kommer jeg innimellom med innlegg som kanskje er ubehagelige for noen.

Her er en forresten en artikkel som synes interessant om nettopp pressefriheten,(har bare skummet gjennom):

3 Likes

Fordi det er så slitsomt, og ærlig talt lite intelligent, med folk som for enhver pris alltid skal være kontrære, bare for å være det liksom…

3 Likes

Det er også slitsomt med folk som absolutt ikke gidder å tenke selv basert på et utvalg av informasjonskilder, men heller hardnakket tror på det de fleste andre tror.

Men for all del, bare å fortsette å bidra i ekkokammeret.

2 Likes

Hvordan vet du hvor jeg bor? :slight_smile:

Jeg sier ikke at jeg støtter A eller B. Jeg prøver alltid å forstå begge sider.

Ja, det er pressefrihet. Men er pressefrihet nødvendigvis det ideelle for alle samfunn uansett hvor langt dette samfunnet har utviklet seg?

Det er pressefrihet i USA. Men inntil nylig kunne ikke utenlandske eiere eie over 25% av visse amerikanske media. Nå kan de det, men det må vel godkjennes on a case to case basis. Når man begrenser eierskapet slik at media eies av de man ønsker, hvor fritt er det da egentlig?

Jeg stiller bare spørsmål jeg finner interessante. Det er alltid viktig å ha et åpent sinn og prøve å se ting fra begge sider og forstå hvorfor A velger X og B velger Y. Spesielt hvis man ønsker å lykkes med internasjonal business.

1 Like

Det er en viss forskjell i å diskutere nyanser og enkeltsaker til å avskrive at alt som skrives i Main stream media er jug…

3 Likes

Dette betyr at kina vil angripe Taiwan i løpet av noe år, da ca 75 % på Taiwan vil bli uavhengig kina.

Det ser ut som du er ganske preget av svart/hvit-tenkning, med tanke på måten du formulerer deg. Hvor har du det fra at noen her på forumet avskriver alt mainstream media sier? Det er jo bare tull.

Om nyheten feks er at en far er fengslet etter å ha slengt barnet sitt veggimellom er det lite grunn til å tro at det er noen som har trukket i trådene for å få nettopp den saken publisert, eller den vinklingen.

Mange reportasjer, også fra Ukraina og pandemi og Kina og Iran osv osv, er god journalistikk. De fleste journalister i Norge tror jeg er etterrettelige og i mange tilfeller har en viss idealisme i seg; de ønsker at sannheten blir fortalt, eller i hvert fall ønsker de å belyse virkeligheten skikkelig.

Det samme søker jeg i mine innlegg; at virkeligheten belyses skikkelig. At du ikke er villig til å se det er synd. Du virker å tro at jeg er en fiende av selve frihetsidealet til vesten. Du virkelig tror at jeg feks er kinavennlig, eller russlandvennlig. Mer enn jeg er vennlig til feks Frankrike eller England eller Island. Du tar 100% feil i din antakelse. Jeg har mange feil, tro meg, men å være spesielt Kina- eller russlandvennlig er ikke en av dem.

Man kan nesten si at noen folk har fått vrangforestillinger om at folk som meg er fienden eller prøver å motarbeide samfunnet, når vi egentlig vil at folk skal åpne øynene og innse at det er økonomiske interesser bak mange av de store nyhetssakene.

3 Likes

Bedre sånn kanskje?

Nå er jeg ikke noen fan av amerikansk politikere, men jeg kunne levd i USA, men Kina? Neppe, komme i fengsel hvis jeg hadde sagt noe negativt om xi?

1 Like

Man bør ikke snakke negativt om kongen i Thailand heller. Mange nordmenn som kan leve med det.

2 Likes

Det er mange nordmenn som har levd i Kina også, men ta Hong Kong, der flytter de som kan fra Kina.

Nei, nå er det du som antar mye her, hehe… jeg har ikke skrevet noe direkte rettet mot deg? Første svaret mitt var til babbai, som riktignok virker som en karakter…

Og ja, jeg er nok ofte skarp og unyansert selv, blir fort slik på nettforum.

Ok skjønner - ja det er lett å bli unyansert og slenge ut en kommentar i farta! Tror mange også er litt stressa og ikke leser hele lengre innlegg, ekstrapolerer innholdet og konkluderer på feil grunnlag.

Selv fikk jeg øynene opp for @Babbai - virker som han har noen interessante observasjoner og synspunkt som kan være bra å fundere over.

Tror også debatten blir bedre om vi ikke sprer for mange bastante meninger, Trump feks er jo en mester i å polarisere - i likhet med mange andre politikere. Det er en velkjent måte å manipulere på og spre halvsannheter og usannheter. Vi er vel ikke tjent med å bli som dem siden virkeligheten alltid er nyansert. «Oss mot dem» er ikke måten å skape et bedre samfunn.

Eksempelvis innleggene om å bombe Russland i fillebiter, brenne alle russere, halshugge dem eller gi dem nakkeskudd; ja vi er imot krigen, og hovedårsaken til den er Putin og hans rådgivere som faktisk tok avgjørelsen om å gå til krig, men Ludmilla i Sibir fortjener ikke å bli brent på bålet av den grunn.

3 Likes
2 Likes

De nye semikonduktorsanksjonene mot Kina som kom denne uken høres veldig omfattende ut. Det er nye forbud på eksport av produksjonsutstyr til Kina og det vil ikke gis unntak. Personer med amerikansk statsborgerskap eller personer med amerikansk green card kan ikke jobbe for eller yte tjenester til kinesiske selskaper som jobber med avanserte semikonduktorer. Det betyr i praksis at all ekspertisen Kina har importert fra utlandet ved å tilby høye lønninger må slutte i jobben hvis de har en tilknytning til USA de ikke er villige til å ofre. Dette gjelder nok også mange kinesere som har vokst opp i USA eller hatt en karriere i USA.

7 Likes