Rike vestlige land er best, og vi bør kontrollere verden for alltid. Jeg er helt enig i det utgangspunktet. Hele det internasjonale lovverket er bygd opp for å beskytte vestlige interesser. Og bra er det. Sånn ellers er moralpolitikk ganske kjedelig å diskutere.
Blir det krig om Taiwan nå så er det fordi USA har presset det fram. Ikke Kina. Betyr det at det er moralsk feil av USA? På ingen måte. Det er meget mulig at dette er det eneste fornuftige alternativet. Hvis USA har funnet ut at det er noe de er villige til å gå til krig for, og de har større overtak nå enn om 5 år, og konflikten kommer uansett, så er det fullt mulig at det er helt korrekt å presse fram en konflikt nå. De som tar disse beslutningene sitter på informasjon vi ikke har. Som hva faen Kina har tenkt å beslutte på nasjonalkongressen sin neste uke.
Situasjonen er uansett den at USA helt frivillig velger å eskalere voldsomt i konflikten med Kina, og dette øker sjansen for voldelig konflikt over Taiwan på kort sikt.
Mange har argumentert for at Kina ikke “kan” gå til krig fordi de er så avhengige av handel med USA.
Vel, USA har nå gått til det skrittet at de har valgt å erklære økonomisk krig for å ødelegge Kina sin framtid. Det er en del incentiver som forsvinner for Kina her, og det er ikke tilfeldig valgt at dette kommer 1 måned før mellomvalget i USA og rett før partikongressen i Kina. Det er politikk på høyt nivå, og de som tar beslutninger her gir faen i Norge (og Europa), ringvirkningene påvirker oss men det har ingen betydning for de som tar beslutninger. De bryr seg om USA og Kina.
USA kan sikkert vinne en krig mot Kina. Jeg ser ikke verden som ett bedre sted hvis det ender med krig. Blir verden bedre av at Kina bøyer av? Sure… hva er sjansen? Aner ikke? Forhåpentligvis er sjansen høy og de som tar beslutninger har kunnskap jeg ikke har som tilsier at det er veldig sannsynlig.