Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Jeg er fullt klar over at USA også har sine problemer, men det er i en helt annen skala enn det er i Kina. Jeg synes derfor det er litt rart å vektlegge det i en diskusjon mellom de to partene…

3 Likes

Dette er meget urovekkende om dette stemmer. Trodde USA hadde full kontroll på hva de sendte til kina.

Synes Noah har noen gode poenger om de nye reguleringene: Link

Fritt og fint i Kina.

1 Like

Må jo bli et ekstremt ineffektivt samfunn av slikt? Alle skal kontrollere hverandre hele tiden for alt…

3 Likes

Er så mange av de så det går kjapt

1 Like

Det morsomste er å lese de ironiske kommentarene. F.eks:

“Nå må vi vel verifisere oss når vi kjøper printere fremover også”

“Stempler de ikke dokumentet nå? Dette er jo ikke strengt”

“Kjøp en printer. Det er veldig billig!”

“Kjapp dere å laste opp med (kjøp) printere før man må verifisere seg for det også”

2 Likes

LOL :smiley:

Dette er helt hårreisende at noen i det hele tatt vurderer dette . Hadde ikke gjort det for alt i verden.

4 Likes

Det er nok mange som blir ufrivillig dratt inn i stormaktskonflikter pga. bruk av honningfeller i form av prostituerte, nettsider osv. osv. Du skal ikke se bort fra at de har Arne Treholtet disse personene inn i et hjørne.

2 Likes

Usikker hva Treholt har med dette å gjøre, men han ble altså dømt for å drive spionasje med rimelig overlegg.

Jeg er klar over Treholts politiske stand og nyere tilknytning til Steigan osv. men han ble altså presset som en sitron i følge seg selv og det kan nok stemme. Det samme kan være tilfelle for disse pilotene. “Hadde ikke gjort det for alt i verden” utsagnet til Andor henger fort i en tynn tråd om man blir presset skikkelig.

Her om utpressingen av Treholt:

«I forbindelse med havrettsforhandlingene var siktede flere ganger i løpet av perioden 1974–1978 i Moskva.

Ved en anledning, siktede må her nærmere sjekke tidspunktet, men trolig en gang i siste halvår 1975, hadde enkelte medlemmer av delegasjonen en lystig aften. Det hele startet på Hotel Intourist i spisesalen, og fortsatte i baren etterpå.

Tre medlemmer av delegasjonen ble etter at baren var stengt, invitert med til en privatleilighet. Her ble det drukket og festet. Det hele utviklet seg til noe av en orgie.

Noen tid senere, etter at siktede var blitt utnevnt til statssekretær i 1976, hadde siktede middag med Titov. Under denne middagen ble det fremlagt kopier av bilder fra den lystige festen.

Titov gikk raskt på sak, og sa at gjenytelser ville være nødvendig om ikke siktedes kone, Kari, skulle få tilsendt bilder. Bildene viste siktede i en sterkt kompromitterende situasjon. Siktede forsto at han var drevet opp i et hjørne, og spurte hvilke gjenytelser Titov hadde i tankene.

Titov krysseksaminerte siktede om hvilke graderte dokumenter han hadde tilgang til. Siktede svarte at det i første rekke besto av adgang til «UD-rapport». Det er en månedlig publikasjon som inneholder Fortrolig-gradert materiale».

1 Like

Der har du nøkkelen, fyren ble tatt med buksene nede og har jobbet siden for å “renvaske” seg.
Fyren er en fraud og en landsforæder. Selv om han da har jobbet hele livet for å prøve å redde ryktet sitt.

4 Likes

Det er jeg enig i. Han kan umulig renvaske seg, men stormaktene er på jakt etter slik svakhet hele tiden - det var det som var poenget.

Å kompromittere familiefolk med kvinnelige affærer har alltid vært modus operandi for å få folk til å samarbeide. I dagens nettsamfunn kan det tenkes at det bare er enda enklere enn før å finne dritt på folk.

4 Likes

Og å dele dritt om folk :slight_smile: Flott for alle som driver med blackmail

2 Likes

Som om det ikke finnes skilte menn i 50 åra som er høye på seg selv, sparket fra forsvaret, og kunne tenke seg ett nytt liv med ei flott 23-årig kinesisk kone og millionlønn i noen år :slight_smile:

Er ikke alltid man trenger utpressing …

Jeg reagerer mest på at man blir oppmerksom på noe sånt og så tar det åpenbart flere år før man vurderer å lage noen lover om det. Så lenge det ikke er forbudt så syntes jeg egentlig at de ikke gjør noe galt. Er nok mange av dem som ikke har sett noe spesielt problem med det fordi det lå ikke akkurat i korta for en del måneder siden - eller i fjor - at det skulle komme direktekrig mellom USA og Kina. Og det er uansett USA og ikke NATO, så hvis du er i ett NATO-land og det kan komme en konflikt som din regjering ikke har signalisert at de bryr seg om… vel, hvor viktig er det? Det de eventuelt gjør som er galt er å bevisst eller ubevisst overføre militære hemmeligheter som allerede er forbudt. Men det kan selvsagt bli vanskelig å bevise eller dømme dem for.

Ellers syntes jeg man kan sammenligne det med norske selskaper og eksperter som reiser rundt og forsøker å lage business med diktaturer for å hente opp oljen og gassen deres. Det hjelper diktaturet å beholde makten, og det hjelper “oss” å tjene penger. Og den norske stat er ikke akkurat aktivt ute med forbud rundt dette.

5 Likes

Det er jaggu ofte jeg får lyst til å nevne The Rules for Rulers - YouTube som forklarer hvordan utenlandske oljeselskaper hjelper diktaturer med å holde på makten.

4 Likes

Blinken Says China Wants to Seize Taiwan on ‘Much Faster Timeline’

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-10-17/blinken-says-china-wants-taiwan-on-much-faster-timeline?utm_content=business&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_campaign=socialflow-organic&utm_source=twitter&utm_medium=social

2 Likes

Ja det er meget alvorlig,har ikke tilgang ,men overskriften sier sitt.

https://www.ft.com/content/1740a320-5dcb-4424-bfea-c1f22ecb87f7