Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Her går det unna ja, fra noen år til slutten av 2024 til iår!.

2 Likes
2 Likes

Han skal få for profilbildet med bever på skulderen og tanks på genseren. Traditional characters på veggen, ikke Simplified Chinese som på Mainland. 光复香港,时代革命。 Liberate HK, revolution of our times. Ser nok ingen positive Kinaposter fra hans side :wink:

Interessant sammenlikning de gjorde

Neppe! Han prøver heller ikke late som om han er noe annet enn han er.

Samtidig, at Kina har endret retning er det vel liten tvil om? Som var poenget med posten.

Hun som gjorde researchen

Xu was born and raised in Gansu, one of the poorest and most remote provinces in China. After abandoning a pseudo-journalism course in Beijing, she migrated to Australia at 19 and soon after began publishing on international relations, human rights, and national security.

Between 2019 and 2021 she worked as an analyst for the Australian Strategic Policy Institute, one of the most prominent think tanks in Australia. There, she led a team of researchers to map out China’s vast bureaucratic machinery that is responsible for the “re-education” and total surveillance in the Uyghur region.

1 Like

Jepp. Ingen tvil. Kineserne er endringsdyktige. Kommunistpartiet hadde aldri klart å forbli ved makten dersom de var rigide.

1 Like

For meg, så ser det ut som de har gått fra en relativt balansert situasjon, til en militaristisk. At xi presser igjennom en tredje periode når det bare er lov med to og ignorerer aldersgrensen når dette er regler Kina selv har laget for å slippe en ny diktator…

Vel, neppe bra.

Kina har forresten kommet utrolig langt, utrolig fort, men vet ikke om den retningen de har tatt nå er bra.

2 Likes

Hvilken retning ville du ha tatt? Startet et demokrati, gitt en stemme til alle i landet og full pressefrihet, kjørt valg, latt Taiwan og HK bli uavhengige (gått til valg på det da eller? Hehe) og satset på at USA lot deg vokse til å bli nr 1 uten noen form for utfordringer?

1 Like

Hong Kong was established as a special administrative region of China (SAR) for 50 years, maintaining its own economic and governing systems from those of mainland China during this time, although influence from the central government in Beijing increased after the passing of the

De kunne latt dette fortsette?

Lurer på om han har rett. I så fall, så vil jeg tro Kina kommer til å ignorere patenter åpenlyst framover.

Var ikke mye der egentlig…

Spørsmålet er om det er så enkelt som han sier. Jeg tror svaret er nei hvis Kina drifter i patenter, men jeg kan ta feil.

Vet at Kina har hyret folk fra tmsc til å jobbe for seg og har klart å komme seg ned på 7nm uten det utstyret tmsc bruker (fra Nederland)

1 Like

Ser et FSA-flagg på beverens hode og flagget til Turkistan på eselen. Kobler man de sammen. så er han muligens også en tilhenger av Turkistan Islamic Party? :thinking: :crazy_face:

Kina er pragmatiske. De kan gå med på mye så lengde det er reasonable. Taiwan får holde på relativt fritt, gjør de ikke? Men går det for langt og de begynner å snakke om independence, da settes foten ned.

USA vet dette. Det er ikke tilfeldig at de kjører Taiwankortet.

2 Likes

Taiwan har ikke vært styrt fra Beijing på 50+ år

2 Likes

Ja, nettopp. Men de er ikke independent. TW er en del av Kina. Der er Kina, Norge og USA alle enige.

Ref. offisielt standpunkt fra USA:

Altså kan man si at CCP lar Taiwan holde på relativt fritt, men innenfor visse grenser.

Uansett, ville du innført alt det jeg nevnte over?

2 Likes

Taiwan er faktisk helt uavhengig av Kina. De har tilogmed egne pass og helt fri politikk. Det er hele verden enige om. Det har de vært siden Mao tok over kina og den tapende armeen dro til Taiwan.

3 Likes

Due to the special political status of Taiwan, neither the PRC nor the ROC recognizes the passports issued by the other and neither considers travel between mainland China and Taiwan as formal international travel.

Virker ikke helt som de er enige? :rofl:

The Taiwanese passport currently ranks on the 32nd place according to the Guide Passport Ranking Index . It provides visa-free access to 147 countries. This grants it an overall higher mobility score and makes it a desirable passport.

USA sin Taiwan politikk er ikke hva du tror/sier her. Det er vel åpenbart for de fleste. Ellers hadde ikke USA brydd seg om hva Kina gjorde med Taiwan.

3 Likes

Hvilken retning ville du ha tatt? Startet et demokrati, gitt en stemme til alle i landet og full pressefrihet, kjørt valg, latt Taiwan og HK bli uavhengige og satset på at USA lot deg vokse til å bli nr 1 uten noen form for utfordringer?

Dette var spørsmålet. Hvis dere skulle styrt, måtte dere vært i Kinas sko. Da måtte dere tatt utgangspunkt i Kina og kinesernes meninger. Hva USA og andre offisielt mener stå på deres offisielle sider, men glem det. Hva de mener er ikke det viktigste for hvis dere skulle vært i Xis posisjon og hadde frie tøyler (som jeg gir i mitt spørsmål), måtte dere tenke litt på de 1,4 mrd kineserne og på Kina. Og de 1.4 mrd kineserne mener TW er Kina. Så det er utgangspunktet deres. Men TW er bare en del av ligningen.

Holdt seg til reglene om to perioder og maks 68 år. Latt Hong Kong fortsette som i perioden 2000 - 2010.

5 Likes

Ok, du ville ikke endret så mye altså.

Pass på å få med dere den nye videoen som sirkuleres da. Dere deler vel den om ikke lenge :slight_smile:

Og nå ønsker du åpenbart at noen skal spørre deg om hvilken video det er. I’ll indulge you: Hvilken video er det du snakker om?