Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Handler ikke mye av spionasje om hemmelighold? Som du selv skriver: “som er stor som 3 busser”.

I mitt hode vil det være enkelt å lage mindre ballonger.

Ingen som har betvilt at den er kinesisk. Kina har tross alt selv bekreftet det. Om du ønsker å tro at denne er for spionasje så står du selvsagt fritt til det.

Så du tror faktisk på kineserne når de sier det er en “vær”-ballong som har kommet “litt på avveie”

:laughing:

3 Likes

Godt å vite at jeg kan sjekke med deg for å finne ut av hva jeg tror :slight_smile:

Du kan eventuelt bare skrive hva du tror?

Jeg trodde det var åpenbart ut fra det jeg skrev. Nei, jeg tror ikke dette er kinesiske spionballonger, men jeg aksepterer at at andre vurderer det annerledes.

USA mener ballongen kan styres .

2 Likes

Har kildekritikk fullstendig mistet verdi?

Du er litt feig i din tilnærming her synes jeg. Hvorfor kan du ikke bare skrive kort hva du tror eller din vurdering av situasjonen? I steden for å latterliggjøre alt som skrives rundt dette?

Lukter litt armchair general her for å si det sånn.

2 Likes

Var det ikke det jeg akkurat gjorde?

Hallo,ballongen er over rakett siloene til USA i Montana . Tror du det er tilfeldig ?

3 Likes

Tror du kinamannen sendte opp en ballong fra Kina for noen måneder siden, og tenkte at om vi bare er heldige med været så er vi over Montana i februar?

3 Likes

“The balloon is currently flying about 60,000 feet above sea level, higher than civilian aircraft fly.”

Dvs F22 kan lett ta den ut.

3 Likes

Det er symbolsk. Får ikke folk med på at Kina/USA er den store stygge ulven uten å bygge opp litt først. Samme som når Kina lanserte en svær militærøvelse og fucket med Taiwan fordi pelosi skulle dit på besøk.

Dette handler om hvem som er en stormakt som kan få andre til å gjøre som de vil.

Antar ballongen har større lastekapasitet enn satelitter. Den er også nærmere jorda og er langt billigere.
Uten å kunne påberope meg ekspertise om ballonger vil jeg derfor tro at de kan hente mer data enn satelitter mye høyere opp.

6 Likes

Basert på dine egne antagelser så antar jeg at du tar feil.

Hva er feil?

  • Koster en ballong mer enn en satelitt?
  • Hvilken er nærmest jorda
  • Hvilken har mest lastekapasitet til å bringe med seg avansert utstyr?

Høyden er 14km (Dagsrevyen).
Geostasjonær banehøyde er 35800km

3 Likes

For detaljert beskrivelse se artikkelen jeg postet lengre opp. Link:

En ballong er nærmere og kan observere og avlytte mer stasjonært enn de fleste satellitter.

“Probably airborne sensors. This thing is the size of three buses w/ a sizable observation bay. Deep ground penetrating radar from space has limits due to high orbit and the transition from space to atmosphere. Something that big probably can emit strong enough radar burst to get good look at deep underground military installations . Also just testing our response time and where our fighters would take off to intercept said balloon for North American defense.”

4 Likes

Et konvensjonelt fly flyr 30000+ feet over bakken.

EKSTREMT lett var det å oppsøke denne ballongen. Tror kineserne bruker andre metoder for spionasje enn en gigantisk ballong i luften som hvilken som helst radar kan se.

Hvis alle hadde trodd dette hadde Kina hatt fritt leide.
Håper USA klarer å fange den uten å ødelegge instrumentene.

1 Like