Around 1,000 weather balloons are released every day from 900 locations worldwide to provide crucial real-time data, the UN climate cooperation agency has said, as the “spy balloon” row continues to roil US-China relations.
“Free-rising latex balloons” are a key component of a vast global climate observation system, with their “valuable input” aiding the formulation of computer models to forecast weather and research climate processes, the World Meteorological Organization (WMO) said.
However, the devices still provided just a tiny fraction of the “millions of observations gathered worldwide daily” by other devices under the Global Observing System, the WMO said in its report on Friday.
The report came as Beijing and Washington continued to spar over the shooting down of a Chinese balloon off the US east coast earlier this month, with China’s top diplomat Wang Yi labelling the US reaction as “absurd and hysterical”.
The US claims the balloon was a Chinese high-altitude surveillance vehicle while China insists it was a civilian meteorological research craft that had been blown off course, and has accused the US of sending balloons into Chinese airspace more than 10 times since last year.
Offisiell kinesisk propaganda. Som motsvar til offisiell amerikansk propaganda. Vi trenger vel ikke late som om ikke Kina har tilgang til data fra private kinesiske selskaper ved behov, og at USA har det samme fra amerikanske selskaper? Og selvfølgelig spionerer landene på hverandre (og alle andre, inkludert allierte). Det relevante spørsmålet er hvorvidt dette er nytt for folk, eller om man har funnet ett fint påskudd for å eskalere situasjonen videre mot konflikt (som er min påstand - alle kan synse som de vil).
Uansett, ikke enkelt å få felles virkelighetsforståelse. USA og Kina blir nok gode venner snart, det er det eneste vi nok alle kan være enige om.
Hvis dette er uforståelig for aftenposten kan jeg holde ett times foredrag og forklare det for dem. Dvs, hvis de ikke later som om de er dummere enn de egentlig er - som nok er tilfellet. De forstår det nok, de bare ønsker å skrive om hvorfor de mener det ville være dumt av Kina.
Men forstår de virkelig ikke dette, så syntes jeg en liten opplysningstime for å forklare motivene til Kina burde være verdt 100 000kr minst. Er vel en grei minstepris for å opplyse ett av landets viktigste mediehus om hva motivene til Kina kan være, og hvorfor deres handlinger kan være logiske sett fra deres ståsted når de kun tenker på egne interesser?
Jeg har kun lest første 2 avsnitt fra kommentaren da jeg ikke har abonnement, men det er helt forståelig hvis Kina velger å støtte Russland. Vi liker det ikke, vi syntes det er noe dritt, men “uforståelig” er det da virkelig ikke gitt dagens internasjonale politiske situasjon hvor USA ser seg tjent med å eskalere en konflikt med Kina, og Kina ønsker å bli en verdensmakt som ikke lar noen andre diktere hvordan de skal oppføre seg. Kina ønsker tvert i mot å diktere til andre. Og de vil i hvert fall ikke akseptere en situasjon hvor de holdes nede økonomisk så de ikke kan bli en konkurrent til vesten på sikt.