Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Og det rett etter at Blinken hadde drevet litt diplomati. Ikke noe Xi tåler å høre. :sweat_smile:

3 Likes

Slike utsagn er med på å trekke nivået NED Evil. La folk diskutere dette i trådene. USA og Kina handler om imperialisme blant annet. La tråden få være i fred. Stormakter er det bare to av og alt som angår stormakt politikk bør kunne diskuteres her. Eventuelt kan jeg starte en tråd som heter “Alt som er galt med USA”. Så kan vi starte å snakke der heller. Men er det nødvendig?

10 Likes

Ja Biden legger ikke noe i mellom,lo godt når jeg leste dette. Men det er egentlig på sin plass . Men om det var et smart trekk er en annen diskusjon.

3 Likes

Målet med å skille ut en egen tråd var for å kunne diskutere kina og USA. Konflikten dem imellom.

Hver gang noen starter på en ikke relatert usa rant så klager folk.
Helt greit å hate usa, men de får hate en annen plass. evt lage en egen tråd hvor de kan klage på hvor fæle usa er.

1 Like

Føler det er mildt sagt blanda signal fra USA rundt kina om dagen.

Vi har jo denne dagsferske

Samtidig når Blinken var i Kina denne uken virket det som det var stor fremgang i dialogen.

1 Like

Det er ikke i USA/Biden sin interesse å roe ned konflikten med tanke på hvor upopulært Kina er i USA for tiden. Det betyr ikke at de trenger å eskalere, men det er politisk vanskelig å forsvare å være snill med Kina i USA for tiden. Nok av ting å kritisere Kina for, og alle påskudd kan brukes til innenrikspolitisk gevinst.

Så min forventning er eskalering/forverring mens man snakker om at man er snille og dialogsøkende, de andre er slemme og upålitelige, osv osv osv. Føler det er viktigere hva begge parter gjør enn hva de sier. Og da trenger man faktisk hendelser som utløser handling og ikke bare snakk.

Tror denne avtalen går ut i slutten av august. Ypperlig mulighet for å eskalere videre. Eller skal man være snill med Kina, og la de komme unna med å ikke oppfølge intensjonene for avtalen, osv? Retorisk er vel det dilemmaet … så, hvis man holder kjeft og ikke dekker dette, så vil den fornyes, og hvis det blir en politisk sak man snakker mye om, så vil den vel avbrytes.

Mye kan selvsagt endres på noen måneder, men for min del mener jeg det er politisk mer å vinne på å vise styrke overfor Kina og bryte avtalen enn å vise svakhet og bøye seg for Kina. Og det er vel retorikken man kan forvente?

Det jeg tror vil bety mye fremover er Ukraina-krigen sin utvikling (kan USA ha to konflikter gående samtidig mot Russland og Kina?), og om Biden faktisk til høsten vil velge å gå for gjenvalg. Hvis han går for gjenvalg - og alt tyder på at han vil det per i dag - så er det hans administrasjon sin politikk å søke konflikt og eskalere overfor Kina. Det er hva han har gjort hittil, og det er også populært innenriks. Eskalere og søke konflikt trenger ikke bety krig, det betyr bare at jeg tror en Biden som søker gjenvalg er tjent med å være steinhard med Kina.

Og hva man gjør veier mye mer enn hva man sier. Fra begge parter. For min del i hvert fall.

3 Likes

Jeg har et lite håp om at Biden snubler i ordene sine og referrerer til Xi som Ole Brum. Når de reagerer slik på diktator, hadde det vært morsomt å se de finne svar for Winnie-the-pooh.

Biden er troende til det. Når han går off-script hender det seg det kommer noe rett fra levra. Desverre tror jeg ikke han kjenner Xi/Ole Brum-greia.

3 Likes

Det morsomme med det er at Kina ikke kan referere til saken offentlig. Det vil jo som å si at xi er Ole Brumm :see_no_evil:

Jeg tenker man kan la være å si ting som provoserer. I stedet kan man handle, selv om det kanskje provoserer.

2 Likes

Jeg tror dere grovt overvurderer hvor mye Biden har å vinne politisk på å søke konflikt med Kina.

2 Likes

https://twitter.com/songpinganq/status/1671438118497718273?s=20

Rimelig dystopisk. Lurer på hvor lett det vil være for USA å skape intern uro i en evt strid med kina.

1 Like

USA sender nok en stor våpen pakke til Taiwan. Får virkelig håpe og be at kina snur om og godtar status que om Taiwan. Men faren øker nå før Taiwan får F-16.

Taiwan har 110 f16 som de har hatt i mange år med bestilling på 58 nye

Ja,men 58 nye F-16 utgjør veldig mye,så jeg tror vi er i en kritisk periode fram til 25. Husk etter Nansy besøkte Taiwan i August 22 fanget USA sin etteretning opp at kina ville angripe om 12-18 mnd. De blir litt forsinket til innen 26 ,men riktig antall er 66 ifølge ABC Nyheter.

Skulle tro det bare er og skifte programvare og fjerne koden ?

1 Like

Jeg antar at de (amrikanske militæren) har kjøpt inn produktene fra Kina. Nesten alt av elektronik lages i Kina, særlig før industriellt bruk.
Outsoure produksjon = outsource sikkerhet.

1 Like

Tveksamt om USA trenger å gjøre noe som helst. Hvis dette ruller på i Kina så blir det problemer uansett. Hvis det blir nok med folk som er desperate og ikke har noe å førlora, så kan ting begynne å rulle… Kineiska komunistpartiet skaper en ny, underkalss som man presser utenfør systemet. Dette er selden en vei til fremgang.

Spennende teori.

3 Likes

Sprenge en dam uten atomvåpen? Nja, vet ikke om det er fysisk mulig

Den damen er full av feil og mangler, så ikke mye som skal til for å knocke den ut

Dette kan skape fullstendig kaos,om bare 1 million av de blir skarpskodde hackere tør jeg ikke tenke på konsekvensene.

1 Like