Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Ja, jeg har en slags mistanke om at “løsninga” for Kina (skrekk og gru) hvis det virkelig butter innenriks kan bli en krig. Det er jo et velprøvd historisk triks, og fungerer jo bra om man vinner, og ens egen befolkning er samstemste om at objektivet (det være seg f.eks Taiwan, eller Krim for Russland) er verdt det.

I forbifarten kan det bemerkes at frem til 2022, så mente til og med A. Navalny at Krim hørte til Russland (han forandra mening først etter invasjonen i Ukraina / fengslinga). Det er kanskje tilsvarende med Taiwan for Kina: At man egentlig ikke kan mene noe annet enn at det er en rettmessig del av riket dersom man skal ha en politisk karriere? Skremmende nok er Kina nå faktisk er i en situasjon hvor de kan prøve – hvor det ikke bare er tomprat og posering (som tidligere). Og hvem vet hvor realistisk Xi og hans nærmeste krets klarer å bedømme situasjonen? Kanskje de tror de kan vinne?

Anbefaler denne:

2 Likes

Kina tror jeg nok er litt skeptiske til å bruke sin forbedrede russiske tech mot vestens. Tror nok de vil vente noen år…

2 Likes

I podcasten jeg lenka til over menes det at 2026-27 vil være den beste muligheten for Kina (hvis de skal prøve å invadere Taiwan).

Jeg tror det samme som deg, men spesielt etter håndteringa av Covid i fjor høst har jeg begynt å tvile en smule på vurderingsevnen til Xi og hoffet hans. Det virker som enkelte klassiske diktatorproblemer (ingen i nærmeste krets som kan / tør å realitetsorientere) har begynt å oppstå.

2 Likes

Der ligger jo problemet, at gamle diktatorer bryr seg veldig lite om menneskeliv…

2 Likes

…og de vil også gjerne gjennomføre “prosjektene” sine mens de selv fortsatt er i live.

1 Like

Tror det blir turbulent i 24-25 for og si det mildt.

1 Like

Rekk opp en hånd alle som tror at amerikanske selskaper har dårligere kontroll over informasjonen sine brukere legger igjen enn kinesiske selskaper.

Rekk gjerne også opp en hånd om dere mener dette er informasjon som amerikanske myndigheter på ulike nivåer ikke kan be om å få utlevert.

4 Likes

Rekk opp hånden de som tross alt stoler mer på USA enn Kina. :cowboy_hat_face:

9 Likes

sev om jeg ikke stoler på usa, heller bli voldtatt av dem enn kina.

Stole på hvem? Som vår militære allierte så stoler jeg selvsagt mer på USA, men metainformasjon av uante dimisjoner og mengder i hendene til private amerikanske selskaper som selger de til høystbydende, og som like gjerne tilfaller myndighetene der? Har vi glemt Cambridge Analytica?

1 Like

Kina kjøper opp skoler, land/åkerjord, firmaer, etc i Vesten i rekordfart. Muligens på tide å endre de geopolitiske prioriteringrene vi har i Vesten. Jinping vil veldig gjerne oppnå sinosentrisme, og per nå er det ingenting som stopper han ordentlig i Europa.

Spesielt etter å ha sett hvordan de kinesiske myndighetene håndterte corona pandemien, har jeg NULL respekt og tillit til dem. Deres innflytelse må bli tråkket på.

Bare sånn til sammenligning:

6 Likes

Nå har kina startet en ny øvelse mot Taiwan.

2 Likes

image
https://twitter.com/WarClandestine/status/1692800362288156794

1 Like

Tror Kina har nok med seg selv atm

Mangler bare en svart svane nå :sweat_smile: :sweat_smile:

3 Likes
3 Likes

Blir vanskelig og unngå konflikt ser det ut til.

kina hamstrer på alt fra olje til nå microbrikker… :thinking:

image

3 Likes

For å lage dem, før det blir sanksjonert tror jeg er riktig å si. Det er mye som allerede er sanksjonert.

For militære formål, så bruker man ikke siste tech, men man trenger evnen til å lage brikker. For sivile formål, så er det mye som funker helt fint på 14nm tech og eldre.

3 Likes

Se denne.

1 Like