Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1696972553355481468

Levetid for amerikansk hangarskip i sør Kina havet ved krig? Svært kort.

De er nødt til og tenke nytt om de skal forsvare Taiwan,det er bare snakk om tid ,etter valget Januar 24 blir det farlig kritisk.

https://www.stripes.com/theaters/asia_pacific/2023-09-01/us-taiwan-reaction-armed-services-11231440.html

1 Like

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1697640845296480475

I see, the fact that China officially releases a map that claims Russian and Indian territories tell me a lot about how great and awesome BRICS is as a global alternative to imperialist West.

Kort sagt, Kina slapp et offisielt kart hvor en del av Russland plutselig var kinesisk og en del av India (noe mer omstridt) også var kinesisk.

2 Likes

Kina har rimelig råtten kvalitet på så mange måter internt. ikke skummelt.

Det tror jeg glatt blir dysset ned, for nå er Taiwan høyest på lista,og kina vil helt sikkert beholde russland og India som venner en så lenge.Tror striden i Sør-kinahavet også er prioritert før det kartet du viser til.

Kina og India ligger i fejd og har gjort det lenge. De er ikke å btrakte som venner.

4 Likes

Du tror de tegner om kartet? Jeg tviler. Russland trenger Kina nå. De kan ikke bråke med dem.

Tok et bilde med militærfly i bakgrunnen til dere som er opptatt av krig og fred og sånt :wink:

3 Likes
1 Like

Är ju likadant här i västeuropa. Eller i alla fall liknande. Svårt att få jobb, svårt att få råd med egen bostad om man inte har föräldrar som kan betala.

Jepp. Barer lurer på hva det vil føre til, og om det faktisk kan føre til noe helt annet i Kina enn i Vest-Europa (på sikt). Jeg vet ikke. Det blir interessant å se.

1 Like

China 21
Euro 14
USA 9

2 Likes

Jepps.

Vil bare legge til dette også:

Det er ikke gitt at arbeidsledigheten blant Kinas unge ender opp med å slå ut på samme måte som den har gjort hos unge arbeidsledige i Vest-Europa, fordi de samfunnsmessige rammene rundt den er helt forskjellig (Kina er en ettpartistat som vel aldri har vært et demokrati, mens mange av statene i Vest-Europa, spes. de med høyest arbeidsledighet er i en slags begynnende post-demokratisk fase, ihvertfall en fase hvor det er en viss slitasje på demokratiet som styringsform).

Og det er ikke gitt at det er de samme utdanningsmessige gruppene som er arbeidsledige heller (har ikke statistikk å vise til her, men det er jo når de som har tatt utdannelse ikke får seg (opplevde relevante) jobber at det virkelig begynner å murre, bare fordi disse som regel er mer ressurssterke, og dermed potensielt kan utgjøre en større trussel mot myndigheter og styresett. Ikke for å være slem, men de folka som protesterer ved å kaste murstein gjennom butikkvinduer eller sette fyr på biler er sjelden de samme folka som toppler regjeringer (i litt etablerte stater, that is). Det er spektakulært, men farlig for styresmaktene? Neppe.

Da ville jeg blitt mer skremt (hvis jeg var kinesiske myndigheter) av de folka som (tross alle overvåkende og kjipe tiltak) gikk ut i gatene høsten 2022 og sang den kinesiske nasjonalsangen: For når ens egen befolkning står der og synger “Arise, ye who refuse to be slaves” (på kinesisk seff), så er det de egentlig sier: Nå har dere (myndighetene) mista målet og den opprinnelige planen med dette prosjektet (ideologien) av syne, og vi ser hvilke løgner dere serverer oss.

Så Vest-Europas (og USAs) unge arbeidsledige mista troen for lenge siden. Og tror kanskje ikke heller at de kan forandre noe. Eventuelle løgner er old news. Får meg til å tenke på de Paul Westerbegs tekstlinje:

“Everything you ever wanted is right in front of you,
and everything is a lie”

fra Replacements-låta “Unsatisfied” fra 1984.

Til sammenligning er Kinas unge arbeidsledige er nå i ferd med å miste troen. Det kan slå ut på mange måter, bare tiden vil vise.

Alt dette er (ukvalifisert) synsing, seff.

3 Likes

https://twitter.com/IndoPac_Info/status/1703231101177913557

Kort fortalt, mer eller mindre isolert som vestlig i Kina.

3 Likes

Har en kompis som jobber på en av ambassadene i Kina, er visst ganske crazy opplegg. Verre enn man tror mtp. overvåkning og intern maktbruk i landet. De testet visst en total blokkering av alt kommunikasjonsutstyr i Beijing for et halvt år siden ca. hvor alt var utilgjengelig, selv for de på ambassadene, som har helt egne nett. Og det fungerte fra det jeg skjønte. Så skjer det noe viktig der kan de skru av alt for alle, så ingen får gitt beskjed ut, uten å reise personlig for å fortelle om det.

4 Likes

Kanskje ikke så rart at de har problemer med ekonomin også da. Ingen/usikekker komunikasjon => ingen affær. Men jeg tror ikke CCP bryr seg. Før dem er Makten alt. Og selve lever Partitoppnene i luxus, så lenge de ikke havner i unåde.

1 Like

For et møkkaland/styre! Jo mer en leser om det jo mindre ønsker jeg i hvert fall å støtte opp om det. Skjønner ikke folk som kjøper disse kinesiske bilmerkene feks, kan jo bare regne med de blir overvåker 100%. Jeg styrer mest mulig unna det jeg kan av kinesisk produserte varer. Ikke alt som er like enkelt, men store ting som feks bil er det enkelt å la være å kjøpe kinesisk produsert. Det inkluderer også Polestar, mange av Volvos modeller etc.

9 Likes

Må være noe dritt å ha kjøpt kinesisk bil hvor produsenten blir sanksjonert. :see_no_evil:

Research from World’s Top Exports found that for the year 2020, China’s worldwide production share of electronic circuit components is at 32.9% ahead of other electronics manufacturing hubs such as Taiwan (14%), South Korea (11%), and Singapore (10.7%).

Hver tredje duppeditt er kinesisk, så ja, vanskelig å unngå.

1 Like