Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Grunnen til å følge med på Taiwan er selvfølgelig at det er en situasjon som i teorien kan gi ekstreme konsekvenser for hele verden, og hvor utfallet kan påvirke Norge enormt mye mer enn om politikerne selger strøm til EU eller ikke. I verste fall da. I det mer sannsynlige scenarioet så skjer ingenting, og siden ingenting skjer, så påvirker det ikke Norge overhodet.

Hva man mener om hvorvidt USA bør forsvare Taiwan og være villige til å bruke militærmakt for det er irrelevant. Som nordmann har man null innflytelse overfor dette. Dette bestemmer USA og ingen andre. De kan velge å gi faen, og de kan velge å forsvare Taiwan. Land som Norge ville aldri finne på å være villige til å forsvare ett land som Taiwan uansett, så den beslutningen har ikke vi noe som helst med uansett. Og er det behov for å forsvare Taiwan? Det har ikke Norge med heller - det er en beslutning som Kina tar.

Det er helt opp til USA, Kina og Taiwan å finne ut av dette. Hvordan de vil agere, og om de vil bruke militærmakt for å forsøke å tvinge gjennom sitt syn på saken. Det er valg de tar, og som ikke vi i Norge påvirker.

Når man sitter på ett børsforum kan man like gjerne bruke tid på dette som noe annet, da det faktisk kan påvirke børsen på kort sikt. Det skjer nok ikke noe spesielt interessant rundt strømpolitikken i Norge fra i dag til i morgen - men hvis det skulle skje så kan man jo bare skifte fokus.

6 Likes

Umulig å holde denne diskusjonen innenfor grensene av trådens opprinnelig tema, så tenker vi gir oss :+1:

1 Like

Så du tror du kan mer enn Stoltenberg, Nakstad m.fl fordi du har lest Steigan.no og document.no ?

Taiwan kan komme til å bety langt mer for Norge enn covid. Men vi får håpe at Kina besinner seg og kan knekkes/tuktes økonomisk.

3 Likes

Nei, jeg VET dette fordi jeg kan lese helt basic statistikk.

Da er vi ferdig med Covid.

Blir 1 uke Mute på de som fortsetter covid diskusjonen i denne tråden.

Kina - USA er temaet.

2 Likes

Blir avsporing men jeg husker de bildene vi fikk fra Italia der folk døde på gatene og hjemme uten å få hjelp da helsevesenet hadde knekt helt sammen og kunne ikke hjelpe alle. Så at det ble anført tiltak var helt nødvendig slik som ståa var.

3 Likes

Personlig synes jeg ikke covid er noe som vil være egnet til å avskrekke fra invasjon av vestkysten av USA med kinesiske hyperfartøy. Covid har vist seg å være en teknologisk underlegen spionteknologi og fungerer således ikke som tenkt.

Noen som har synspunkter på det?

1 Like
1 Like

Interessant nok har vi NULL påvirkning på strømprisen heller selv om det er i vårt eget hus…

Men dette handler for meg om hvilke verdier en ønsker å forsvare. Skal Kina slippe unna med bølleoppførselen fordi det er så vanskelig å ikke gjøre det? Hvor lenge skal de få lov til å gjøre det? Tror vi at en dag så sier kommunistledelsen at “nå er vi fornøyde”!

Javisst så er det mye rart USA har gjort igjennom tidene. Men jeg velger USA fremfor Kina hvilken dags som helst. Det burde alle som faktisk har friheten til å kunne kritisere hva de vil uten fare for konsekvenser, gjøre.

4 Likes

Åja, kritisere uten fare for konsekvenser ja.

Det kan man gjøre i Vesten liksom. USA har ingenting i Taiwan-området å gjøre, og det har ikke vi heller. La de holde på.

Når huset ditt brenner så er det ikke så farlig hva som er på TV.

Ja, så lenge man ikke truer noen kan man mene hva man vil men må selvsagt tåle å bli motsagt. Tror du ville ha godt av et opphold i Ru/Kina. Det er god voksenopplæring.

4 Likes

Kina har heller ingenting i Taiwan-området heller å gjøre. Ei heller i Tibet.

2 Likes

image

Siden er nede. Blir også spennende å se hvordan markedet kommer til å reagere på det her. Ingen sell off. De fleste mener tydeligvis at det går bra

3 Likes

Overbelastet, hacket eller tatt ned med vilje ?

Tror kanskje du er typen som burde fått tatt deg en tur opp i atmosfæren og sett jordkloden fra utsiden. Kanskje du da hadde forstått bedre hvor dumt det er at vi mennesker sitter på hver vår tue og glemmer helheten.
Dette kan være nyttig enten man snakker om matvaresikkerhet, miljøproblemer eller krig. Vi er et felleskap på denne ene lille kloden…

5 Likes

Jeg forstår nå hvorfor Vietnam-krigen ble en realitet.

Det er enkelte som oppriktig mener at Vesten har noe i det området å gjøre, selv nå.

Nei krig er ikke så farlig. Det er værre med denne lave arbeidsledigheten som markedet frykter som pesten :crazy_face::crazy_face::sweat_smile::see_no_evil:

PM stiger ganske mye.