Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Ingen av disse vil sørge for 10-20k innbyggere (aner ikke hvor mange Kinesiske biler som er solgt i Europa) som over natten begynner å skrike til politikerne om at de må få den dyreste bruksgjenstanden de eier til å virke igjen.

I et demokrati hvor politikere bryr seg om politikk i maks 2 år (de to første år i regjering), deretter er det gjenvalg som betyr noe, ergo snur de kappen etter vinden.

2 Likes

14 Likes

Blir et spennende valg i morgen .

E24 har intervjuet Chris Miller.

Podcast med Ezra Klein (NY Times) som har besøk av samme person. Hørte i fjor, meget informativt.

2 Likes

Dette vil ikke kina like da de mener Lai er en bråkemaker .Så nå blir det nok en ny runde med press mot øya.

4 Likes

Aircraft carrier USS THEODORE ROOSEVELT got underway Thursday to follow VINSON CSG + join REAGAN CSG in the region.

2 Likes

Anbefales.

3 Likes

Skulle til å linke denne. Anbefales sterkt av meg også.

Har fulgt Kina tett de siste 10 årene, men dette var nytt og en ganske heftig eye-opener for meg :cold_face:

1 Like

Hele videoen er en samtale og spekulasjoner mellom to personer. Konspirasjonsteorier.

Hva er annerledes av flykningsbølgen til USA og det som år etter år skjer i Europa?
De samme faktorer gjelder her. Uten at det trenger å være noe konspi bak det.

Propaganda krigen har lenge vært i gang. Vesten mot Østen.
Kina investerer stort i utlandet, i Norge. Ikke noe annerledes en Vesten har gjort i lang tid. Det blir brukt i et politisk maktspill? Kan ikke se bort fra det kanskje.
Er de de eneste? En husker kanskje hva Bush sa i sin tid.

D0dpKsuWkAAJ7uE

2 Likes

:see_no_evil: :see_no_evil:

Sleepy Joe må ut å tette gjerder :sweat_smile:

https://www.reuters.com/world/china/china-drops-peaceful-reunification-reference-taiwan-raises-defence-spending-by-2024-03-05/?utm_source=reddit.com

BEIJING, March 5 (Reuters) - China will boost its defence spending by 7.2% this year, fuelling a military budget that has more than doubled under Xi Jinping’s decade-plus in office as Beijing hardens its stance on Taiwan, according to official reports on Tuesday.

The increase mirrors the rate presented in last year’s budget and again comes in above the government’s economic growth forecast for this year.

China also officially adopted tougher language against Taiwan as it released the budget figures, dropping the mention of “peaceful reunification” in a government work report delivered by Premier Li Qiang at the opening of the National People’s Congress (NPC), China’s rubber-stamp parliament, on Tuesday.

1 Like

Med de økningene i forsvarsbudsjett til 7,2% er det vel stor mulighet for at kina forbereder seg på krig.

Det kan bli trangt i dørren av vestlige selskaper som skall ut. Jeg synes det er merkelig at ikke fler jobber med en exit allerede nå. Det kommer at bli som i ryzzland; vesligt eide fabrikker kommer at konfiskeres. Handeln mellom Kina og USA/Europa kommer at størtdykke og vi (Vesten) kommer at tvinges at bygge opp en masse ny produksjonkapacitet.
Kinas ekonomi kommer selføgelig at kolapse da 60-70% av eksporten uteblir.

Det ser ut som at Kina satser på att jobbe med Ryzzland, mellomøstern og sentralasien som markneder istedet før USA og Europa.

Ett krig som Kina kan gjenomføre helt uten sanksjoner eller større problemer er at återta dom deler av manchuriet som man forlorade til ryzzland på 1800-talet. Ingen, utøver ryzzland, skulle bry seg.

2 Likes

Atomvåpentrusselen faktisk er reell hvis Kina skulle finne på å invadere Russland. Det er faktisk så jeg tror de vil bruke taktiske atomvåpen der i en slik situasjon.

(Samtidig tror jeg ikke Russland vil bruke atomvåpen mot Ukraina, det er noe som faktisk kunne fått Kina til å støte dem fra seg. Kina er ikke interessert i at alle mulige land i verden skaffer seg atomvåpen. Hva skal Kina med sin konvensjonelle hær hvis de ikke kan bruke den til å intimidere med? Også kan det godt være det ville fått USA til å faktisk bry seg… I motsetning til hvis Russland faktisk bruker atomvåpen defensivt.)

1 Like

Hvorfor skal kina angripe russland ? Kina har mer en nok med Taiwan og Sør-kinahavet der USA har forsvarsavtale med Taiwan,Filippinene ,Vietnam og Japan. Dessuten er putin og xi kjernevenner så det tror jeg ikke vil skje.

Kina er fortsatt sure over at de forlorade deler av Manchuriet til ryzzland.

3 Likes

pleier ikke å se så mye på kina,men…

5 Likes