Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

2 Likes

https://x.com/visegrad24/status/1770909481842430343?s=46&t=gAWcu3LnKoZB1-WSEYcQ0w

Interessant link, men hvorfor ikke bruke en halv kalori på å skrive hva det dreier seg om når dette ikke kommer automatisk…?

“U.S. special forces are now operating on the Kinmen Islands of Taiwan, which are less than 6 km away from the Chinese city of Xiamen (pop. 5 mln)”

1 Like

Beklager. Gikk bare ut ifra at di fleste som var interessert i temaet ville bruke en halv kalori på klikke på linken

Bra!

1 Like

Kina fortsetter og plage Filippinene ved Second Thomas Shoal og Spratly-øyene .

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/china-vows-safeguard-its-territorial-integrity-after-south-china-sea-incident-2024-03-24/

6 Likes

Sikket tilfeldig

13 Likes

Dette er viktig for og avskrekke kina fra og fortsette og terrorisere sine naboer ,de skulle ha tatt en sving rundt Taiwan også.

2 Likes

blir korrupsjonsskandale i pentagon den store nyheten i år?..neppe :man_shrugging:
image
https://twitter.com/i/status/1780680336755556625

1 Like
3 Likes

Dette høres umiddelbart ut som en svært simplistisk/naiv tilnærming.

Vi har mye tilsvarende i Norge også, i oljebransjen feks, hvor ting blir dyrt, veldig dyrt. Betyr ikke at det er korrupsjon. Bare at visse bransjer har ekstreme krav til dokumentasjon, tracking/sourcing, osv. Da blir det sånn.

2 Likes

i oljebransjen er kostnadene tatt hardt tak i,og er et stadig fokus,-men ja,husker godt i de gode gamle dagene :sweat_smile:

2 Likes

Det er et stadig økende fokus på kostnader ja, for bedre eller værre…

Men det koster fortsatt 100 ganger så mye for en bolt til en flens på et undervanns oljerør enn det gjør til ditt lokale kloakknett. Selv om boltene ser like ut, og er laget av samme materiale. Og sånn bør det også være.

3 Likes

Bloomberg analyser ved bruk av IMF input tilsier at Kinas bidrag til global vekst vil være større en alle G7 landene kombinert og også 60% større enn India.

Det er vel dette som burde være hovedfokus fremover for sittende og kommende ledere i «Vesten». Heller dette enn å finansiere evige konflikter og kriger :thinking:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-04-18/china-outweighs-g-7-as-leading-driver-of-global-economic-growth

3 Likes
 they knew all along..

image
https://www.youtube.com/shorts/oswlVsA-E0c?feature=share

1 Like
3 Likes

Sier IMF noe om hvor veksten i Kina skall komme fra? Fastighetsbranchen, som tidligere stod før ca 20-25% har slagit tværstopp. Utenlandske investeringer er laveste på 25 år. Så hva eksakt er det som skall vokse? Jeg antar at IMF ikke sier noe om det uten nøyer seg med det Kina påstår.

Utenlandske investeringer

3 Likes

Den Bloombergartikkelen er typisk nok total overfladisk og gir ingen detaljer. Jeg er ingen makroøkonom, men følgende er min grove take som svar på spørsmålet ditt.

USA har siste 100+ år hatt verdens største økonomi. De har er en sofistikert og diversifisert økonomi som spenner seg fra service, teknologi, finans og konsum basert på en middelklasse og en solid eksport. Kina har historisk vært en produksjonsfabrikk (growth case) som nå siste par tiår har satset stort på innovasjon og går nå over til å bli en konsument og teknologidreven økonomi.

De siste 10 årene har vi (i Vesten) fått mange medieoppslag om at den kinesiske økonomien sliter. Disse oppslagene er primært fremmet av vestlig media og som er i hovedsak bygget på premisset om at hva de kinesiske myndighetene selv oppgir er inflaterte tall og skyggelegger svakheter med økonomien sin. Slikt sett så er det et viss seleksjonsbias på hva de fleste av oss leser om denne saken. Nå slike antagelser uansett heftet i mye usikkerhet og også de som lager analysene har ikke alltid de beste track records. Feks rating byrået Moody’s flere ganger har rapportert om at Kina er i eller er i høy risk for dyp finansiell krise og økonomisk slowdown var jo selv byrået som ratet høyrisiko subprime lån som AAA (noe de fikk en liten smekk på labben på i ettertid).

Personlig synes jeg man gjør seg selv en bjørnetjenste hvis man kun får sine nyheter fra ABC eller Dagbladet og ikke forsøker i det minste å lese nyheter fra ulike kilder. Jeg tror manges verdensbilde ville få flere nyanser hvis man selv aktivt satte seg inn i nyhetene, snakket med folk fra ulike kulturer og benytte anledningen til å reise til land du ikke har vært i, men har sterke formeninger om.

Følgende er noen poeng som jeg tror kan være med på å nyansere bilde av at Kina har peaket:

  • I motsetning til veldig mange andre sterke økonomier slik som Tyskland, Japan, India, Australia. Sør-Korea så er ikke Kina og dets militær avhengig av amerikansk teknologi. Slik sett så står det en del friere.
  • Både IMF og verdensbanken angir nå Kina som verdens største økonomi
  • Kinas utenlandsreserver er verdens høyeste (se bilde under), dvs 3 ggr høyere enn nr 2 på lista og Tyskland (som har AAA rating hos Moody’s) er ikke på top 10 lista engang. Kinas utenlandsreserver er høyere enn utenlandsgjeld slik at å imøtekomme utenlandske betalingskrav er ikke noe stort issue.
  • Kineserne har samlet sett, men også per capita, lav belåningsgrad og de som er flinkest til å spare penger (se graf under). Det er relativt sett få kredittkort i omløp i Kina og å låne penger for å bruke på konsum er ikke et like utbredt fenomen som oss i Vesten. Dette samt at den kinesiske middelklassen er samlet sett større enn hele den amerikanske befolkningen gir et bilde på markedet i Kina. Litt gammelt paper (fra 2014) men det forklarer litt særfenomenet hvorfor kineserne sparer så mye penger
  • Kina er samlet sett et land som låner ut penger (kreditor) og de låner ut penger i egen valuta hvor staten eier bankene slikt sett sitter de med en god kontroll i mindre fare for at ting løper løpsk slik vi har sett det gjøre andre steder.
  • Kinas politiske system muliggjør store prosjekter slik som massiv urbanisering, infrastruktur, og modernisering i en mye mer effektiv og større skala enn «demokratier» som skrifter lederskap og beheftet med byråkrati. Du kan lese denne Forbes kommentaren på en analyse på hvorfor Kinas økonomi har vært historisk god vs Indias når de begge hadde relativ like forhold og lik GDP per capita i 1985.
  • Kina har siden de økonomiske reformene ble initiert i 1978 fått en mye mer utdannet befolkning og bedre helsevesen. Bedre helse føre til høyere pensjonsalder og flere som vil jobbe i teknologisk bringende jobber. Dette kombinert med at Kina har et av de laveste pensjonsalder; 60 for menn, 55 for kvinner i teknologiske yrker og 50 i kvinner for fysiske jobber. Dette vil nok endres.
  • Kinas økonomi overlevde covid ganske fint, kan jo ikke si det samme for veldig mange andre land
  • Store deler av Kinas vekst, spesielt senere år, skyldes investeringer da økende arbeidskraft og økende produktivitet ikke kan forklare veksten
  • Kina bruker masse penger på Belt & Road Initiative for å bedre land i sin interessesfære for slik å skape markeder, allianser og samarbeidspartnere. Er få land som har gjort såpass store investeringer i Afrika og Asia slik som Kina.

Dette gir ikke et komplett bilde selvfølgelig og det forklarer ikke spesifikke problemer slik som befolkningspyramiden til Kina som er urovekkende. Det jeg forsøker å si er at 1) Kina har evnet å gjøre mye riktig på kort tid 2) deres politiske system tillater reformer og endringer mer smidig enn andre tilvarende land 3) Kina har gått fra å være en fabrikk til å bli en mer sofistikert økonomi bygget i økende grad på teknologi og innovasjon 4) Kina er ikke avhengig av amerikanske våpensystemer slik at de står mer fritt til å konkurrere med USA og 5) jeg tror en del av de nyhetene vil får servert om Kina er biased.

Jeg tror Norge i økende grad vil være avhengig av å samarbeide med Kina og Vestens videre vekst er veldig koblet opp mot at Kina også gjør det bra. Personlig er min interesse mer storpolitikken Kina fører, BRI etc og ikke spesifikt økonomien.


image




image

PS: har forsøkt å holde meg til ikke-kinesiske kilder og siden det er så fint vær nå så blir det ikke noe korrekturlesning :stuck_out_tongue:

12 Likes

Det er et godt prinsipp å holde seg til ikke-kinesiske kilder, men kan hende at litt korrekturlesning kan lønne seg, for ellers forsvinner jo fort noe av poengene.

Hvis du ser på figuren du har postet over så er den fra 2010, og mye har skjedd siden da. Husholdningens gjeld i forhold til GDP har faktisk økt fra 20% til 65%…

Samme med figuren din om working age population, du ser at også tallene her etter år 2010-2014 er “forecast”, og med vekst, selv om den er avtagende minst frem til år 2030:

Avtagende vekst frem fra 2010 til 2030 er fortsatt antatt vekst, med fasit i hånd har det ikke blitt vekst, men faktisk motsatt, en akselererende avtagende arbeidsstyrke.

image

Mitt ståsted er at Kina, grunnet er svært ufordelaktig demografi, så er Kinas økonomiske utsikter og vekstprospekter være langt mer beskjedent enn det mange later til å tro.

I årene freomovervil mange flere fremover gå av ut av arbeidsstykren enn inn i arbeidsstyrken, samtidig som man lever lengere, og trenden har allerede startet.
Kina har blitt det nye Japan, og det forklarer hvorfor Kina nå opplever deflasjon. Problemet til Kina var at de ble gamle før de ble rike:

image

Hvis man går tilbake til årene dine data er hentet fra (2010-14) så nok projeksjonene på nye hender og hoder inn i arbeidsstyrken også annerledes ut:

image

8 Likes