Jeg er ikke uenig, Kinas befolkningspyramide ser ikke god ut (noe jeg også påpekte som et hovedproblem i mitt første innlegg).
Slik jeg skjønner hvordan GDP vekst er kontruert så består den av flere ulike faktorer hvorav befolkningssammensetningen er en av flere faktorer. Viser til bilde under som jeg fant i en relativ ny rapport fra Asian Development Bank som viser de ulike komponentene av GDP growth.
Nevnte rapport legger til grunn en tilsvarende endring i både fertiltetsrate og endring i alder i den arbeidende populasjonen fra nå og ut til 2050 ihht de nyere tall som har tilkommet (ref bildene under). Med justeringene i alder på arbeidsstokken samt fertilitetsratene, men da også justering i de øvrige faktorene i GDP vekst slik som utdanningsnivå og hvor fremtidige jobber vil befinne seg (mindre i jordbruk, mer i service og industri), utenlandsinvesteringer m.m. så ser ikke fremtidig modelert GDP vekst slik som i Japan, men heller mer heller noe som vaker mellom 4-2% til 2040.
Det er flott at du fant nyere materiale. Bare for å følge opp poenget ditt med økt husholdningsgjeld og sette det inn i kontekst så ser det jo ut som at lånevanene har endret seg i tråd med velstanden og dermed blitt mer lik den europeiske, dog med god marking under USA og UK.
Med sitt BRI program så har, slik jeg personlig ser det, Kina fremmet en noe annerledes taktikk på hvordan få innflytelse og makt over sine interessesfærer. Der hvor andre tidligere “supermakter” har fremmet militær og økonimis, dominans og innsatt regjeringer, konger og “diktatorer” vennlige til seg selv så har Kina kjørt på med et prosjekt hvor de har fremmes massive investeringer og utbyggningsprosjekter i land for å utvikle både landene og deres økonomi, men samtidig også gjort at landene har blitt lånetakere og gjeldstynget. Kina er nå effektivt blitt verdens største utlåner. Dette ikke bare med debt trap dipomacy, men også i form at de er største kjøper det meste feks Saudi olje, EVs etc.
Av egen erfaring ser jeg at hvor det for 20 år siden primært var high impact publikasjoner fra USA og vestlige land så ser man nå at det pumpes ut svært mye forskning fra Kina. Noe av forksningen er kanskje ikke helt top notch, men mye virker også å holde vann og pubiliseres i høy impact tidskrifter. Både på medisinskforskning, men dette gjelder nok også teknologi slik som chips, 5G og militær. Så på svært mye begynner Kina å bli on par.
For meg så virker det som at Kina virkelig har klart å transitere fra å være en fabrikk til å bli en innovatør og det har en differensiert strategi på hvordan utvikle sine interessesfærer og omliggende land samtidig som at de opprettholder sin dominans.
Om fastien på veksten blir Japan type eller Sør-Korea type evt noe helt eget for fremtiden vise, men at at Kina er dominerende tenker jeg det ikke herskes noen tvil rundt. Det Kina har gjort ved å såpass raskt hentet opp så mange ut av fattigdom er rett og slett unikt.