Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Kina kontrollerer det meste av de miniraler som trengs før elbil-batterier. Så de kan selge disse mye billiegre til seg selve enn hva andre får betale. Dessuten har Kina beytdligt lavere kostnder rent gjenerellt.
Men helt riktig; konsumentene liker det nok ikek da det kunnat kjøpe kinesiske elbiler til førhållande vis lavt pris. Det spørs i førlængelsen om vi skal ha noen industri kvar i europa og USA på lengre sikt. Alternativer er ju at senke vår lønnsnivå til kineisk. Jag tror ikke konumentene liker det heller. Det fleste tar nok hellre tariffene.

https://www.ft.com/content/5b55ef85-b884-449a-8ccc-c9273cc5e9ff

Visiting Budapest at the end of a five-day, three-nation tour of Europe, Xi hailed what is now officially China and Hungary’s all-weather comprehensive strategic partnership for the new era

“The most important qualification for being an ‘all-weather’ partner is loyalty to China’s positions on geopolitical issues,” said one Chinese official, who declined to be identified.

Other Nato and EU members have sought to push China to reduce its support for Russia following Vladimir Putin’s full-scale invasion of Ukraine and have dismissed Beijing’s call for an immediate ceasefire and peace talks as akin to capitulation. But Orbán struck a very different tone.

“Today, Europe is on the side of war,” he said. “The only exception is Hungary, . . . We also support the Chinese peace initiative presented by Xi Jinping.”

Det gode forholdet blir nå omtalt non stop i Kinesiske medier

1 Like

Snutten under er fra den ferske dokumentaren «Finding the money» hvor Jared Bernstein, leder av Council of Economic Advisers, hovedetaten som gir Biden økonomiske råd, totalt blottlegger sin i inkompetanse. Videre i dokumentaren sier han at USA kan ikke gå konkurs fordi de bare kan printe mer penger.

Selvom det kan være fristende å synes at en ekspert innrømmer å si at han ikke skjønner hvordan penger fungerer så er dette alvorlig. USA trykker opp 1 Trilion dollar hver 100 dag.

https://x.com/unusual_whales/status/1786452642740482308?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

Dollaren er ekstremt sterk om dagen. For USA, så ville en svekkelse av den med feks 30% øke konkurranseevnen og redusere gjelden med 10 trillioner (amerikanske). Når vi først er inne på store tall.

4 Likes

Jeg er absolutt ingen økonomisk ekspert, så du får ta dette med en klype salt.

Jeg er helt enig i at dollaren er sterk nå og en svekkelse i dollaren vil øke eksporten som igjen gir mer skatt inn og dermed penger til å betale ned gjeld. Men en svak dollar vil også gjøre det ditto dyrere å importere varer og viktigere, en 30% reduksjon i dollarens verdi vil være «alarmerende» for alle som har dollars og FED vil måtte øke renta mye, noe som igjen vil resultere i dyrt å låne for selskapene som igjen vil skape vanskelige tider.

Det jeg prøver å si er at jeg skjønte ikke resonnementet ditt om at en 30% reduksjon i dollarens verdi vil refusere nasjonalt lån med 10T :sweat_smile:

Med forbeholdt om feil.

Det driver USA på med i dag, for å stoppe import fra Kina via toll osv. En svekking av dollaren ville økt lønnsomheten for produksjon i USA.

Så klart, men hvordan får du 30% reduksjon i valutakursen til å bli 10T mindre i nasjonal gjeld

1 Like

I det du vesentlig øker innenlandsk produksjon og overskudd for amerikanske selskap. Kombinert med at lønningene også vil gå opp, om noe saktere.

Mao, GDP går opp vesentlig, målt i dollar.

Ja, det forstår jeg. Det er jo det jeg også skrev, men med en reduksjon på 30% vil også føre til inflasjon og FED må øke renta som igjen ikke er bra for næringslivet.

Jeg lurte spesifikt på matten bak 30% reduksjon som fjerner 1/3 av statsgjelden. Hvordan kom du fram til tallene?

Altså, jeg mente det ikke bokstavelig talt, men mer at hvis USA evaluerte med 30% ville lønningene og inntekter økt tilsvarende i mitt hode. Da ville USA hatt 30% mer penger til samme gjeld, som kutter rundt 30% av gjeldsbelastningen. (jada, wonky prosent matte)

Ok, skjønner. Det ble jo ekstremt forenklet.

Mister dollaren mye verdi blir det riktignok mer eksport, men dyrere import. USA importerer en god del også som du ser. For ikke å snakke om at investeringsviljen vil dale siden rente vil øke.

Den strategien funker bedre for Kina da de er en netto eksportør.

1 Like

Det er viktig å huske på at 70% av all verdens gjeld er denominert i US dollar, 20% i Euro, og 10% i andre valutaer.

Hvis man noen gang har hørt om valuta-lån så har man da en ide om hvorfor dollaren styrker seg i dårlige tider, og hvorfor det kan ta relativt lang tid før en konkurrerende valuta kan få fotfeste, selv om land som Kina de siste årene har redusert sin dollarbunke.

Når dollaren svekkes blir lånene også gunstigere. Dollaren styrkes i dårlige tider godt hjulpet av petrodollaren og at land låner i dollar. Med BRICS ønsker å lage en motvekt til IMF og WB og Kina låner it også masse i yuan. Kina, Russland og flere av BRICS landene jobber for å svekke dollaren. Spesielt petrodollaren.

Vi burde vært på gullstandarden alle mann (og land), da hadde mange flere tenkt seg om en gang til før man ble involvert i en krig, siden kriger er veldig dyrt. Men dette er et tema som er ubehagelig å erkjenne seg.

4 Likes

Gullstandarden er historie. Bitcoin er fremtiden :sunglasses:

2 Likes

Canadian gold maple leaf all the way baby. Viktig med noen tangible assets når shit hits the fan.

Verdien vil øke i dollar, men spørs om den vil øke i Bitcoin.

Jeg liker Bitcoin veldig godt, men synes likevel gull er hakket foran. En Bitcoin kan jeg produsere i PCen hjemme, så vidt jeg kan skjønne, men du må ha en super-nova for å produsere gull, eller til nød i en nøytronstjerne.

Bare til 2140. Etter det vil det være uendelig mye lettere å produsere gull enn Bitcoin.

Sånn helt seriøst. Nå må de snart implementere noen enkle demenstester på politikere i USA. Ikke bare Biden som sliter.

https://x.com/wallstreetapes/status/1789299962636886216?s=46&t=ox2XBPLJbieadKesAfxLlQ

Evnetester hadde sikkert også vært lurt.

6 Likes