Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Litt sånn, la Russland og Kina vokse på å ta USA sine allierte. Det må jo ende bra.

6 Likes

1 Like

Nærmere enn vi tror.

1 Like

Det smeller snart her.

1 Like

Kina fikk jo bank mot India, så da prøver de seg på neste nabo

2 Likes

Spennende og se hva USA gjør nå siden de har forsvarsavtale med Filippinene,og de har sagt at de støtter de fult ut i denne striden med kina.

4 Likes

Dette har vi snakket om lenge, håper virkelig ikke forventningene inntreffer her :S Kina mot USA, da vet jeg ikke hvem som vinner lenger. Kina har så insane mye informasjon på alle og alt i vesten, mye bedre produksjon enn noe annet land som enkelt kan brukes militært og de er desperate mtp. den økonomiske situasjonen med nært forestående kollaps i hele boligsektoren. De har jobbet på for å kvitte seg med amerikansk gjeld lenge nå, og blir raskt mindre og mindre avhengige av USA. Nei dette blir skummelt. Valget i USA nå blir veldig viktig for hvordan de neste 4 årene blir. Presidenten nå er jo helt ute av bildet, og valget er rett rundt hjørnet. God timing for å gjøre noe, om noe absolutt må gjøres.

2 Likes

Three of the fishermen had their legs and arms broken in the attack, according to a report in the Thanh Nien newspaper.

Blir det stor krig i Midtøsten er jeg redd kina vil se sitt snitt til og ta Taiwan.

Det er heldigvis ikke så enkelt.

Er kun fåtall uker i året man kan angripe Taiwan pga været.

Så med mindre kina begynner å sammle store mengder tropper og båter i ukene ledene opp til det vinduet er alt annet bare støy.

Interessant. Tror ikke jeg har hørt det før.
Hva er det med været som muliggjør angrep bare noen få uker i året?

1 Like

Dette er ekstremt kjent, handler om bølger, strømmninger og lignende i farvannet mellom kina og Taiwan.

Teorien er selvsagt at man MÅ ha mannskaper, utstyr og forsyninger inn med båt. Og være vil være en effektiv hindring.

Vinduet er April - Oktober. Det er perioden hvor det er fint nok vær. Minus noen uker her og der.

Da syntes jeg det er merkelig at det ikke står her. Men kina har flere muligheter som og isolere Taiwan .

1 Like

Det er en ganske kjent greie. Og den største utfordringen kina har.

Og det vil kreve alle marinefarktøy som kan frakte folk og utstyr samt en stor del av den sivile roro flåten ( som har dual use).

Det kjøres jo massevis av båter til og fra Taiwan året runt. Jeg kan ikke se at det skulle vare noen som helst problemer at kjøre med militære fartøy i området ettersom det går helt fint med civile, året runt.

3 Likes

Disse legger til ved kai. Antagelsen er vel at disse vil være ubrukelige. Jeg vet nå ikke helt om det stemmer.

Poenget med militærøvelsene til Kina er jo at de samler masse styrker som enten kan brukes til nettopp det, en militærøvelse, eller så kan de brukes til å invadere Taiwan. Så det blir ikke akkurat gitt noe langt forsvarsel. Kina krenker jo ofte Taiwansk luftrom, så heller ikke der vil de har noe særlig til advarsel før det smeller.

Les deg opp på operation Overlord. Allierte sin landgang på normandie, så skjønner du hvor kritisk været er når du skal innvadere et land sjøveien.

3 Likes