Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Det er en bitteliten forskjell på Frankrike 1944 og Taiwan 2024 og det er at kysten av Taiwan ikke er fylt opp av kystfort, havnene er ikke blokkert, det er ikke stasjonert 300k soldater der permanent, etc.

Som jeg skrev over, det er ikke nødvendigvis slik at Taiwan vil ha masse tid før en evt invasjon, for Kina utfører i dag øvelser med større sjø- og luftstyrker. Jeg har ikke sjekket, men det skulle ikke forundre meg hvis de trente hæren samtidig :stuck_out_tongue:

Anyway, poenget mitt er at sannsynligheten for at Kina kan klare å ta en havn i Taiwan er jo relativt stor. Havnene brukes året rundt.

Interessant artikkel fra 2023

Husk at vi nå er i den digitale tidsalder, med raketter, space lazers, droner osv. Kina trenger ikke sette en fot på bakken for å ta over Taiwan. Men spørs hva USA foretar seg. Er det som blir interessant. Å ta Taiwan uten USAs beskyttelse er trivielt.

De kan bare sende dragen: Video of the Day: Dragon drone show in China (youtube.com)

1 Like

180 km fra Kina til Taiwan :stuck_out_tongue:

Rekkevidde på dagens droner, rundt 10 km, finnes de med lengre rekkevidde, men da øker nok kosten veldig fort.

De man kjøper i butikken ja :slight_smile: Kina kan nok produsere alt de trenger, mtp. at så og si alt er made in China :wink:

Her er topp-modellene for invasjon fra sofaen hjemme i Beijing:
World’s best military drones in 2024 and their capabilities (aerotime.aero)

Jænkarna kør ju med droner från Sicilien upp til Svarta Havet utanfør Krim og tilbake, så jeg antar att Kina har motsvarande.

Ja, helt klart, men dette er da droner som koster tilsvarende som cruise missiler eller ballistiske missiler. Du kan ikke produsere millioner av disse (slik Ukraina gjør med sine droner med 10 km rekkevidde). Med tanke på at det er 180 km fra Kina til Taiwan, så blir det relativt dyrt å angripe og relativt billig å forsvare seg mot disse.

Så har vel Taiwan bare to korte strender å forsvare

2 Likes

Det er korrekt. Er svært få plasser man enkelt kan gå i land.

1 Like

What? Hele vestkysten av Taiwan er dekket av mindre havner. Ikke nok til å lande krigsskip selvfølgelig, men type “landingsskip” er ikke noe problem.

Det er også en god del strender gitt, vesentlig mer enn 2 :stuck_out_tongue:

2 Likes

Lykke til om en kampstyrke tar seg inn dit helt alene uten støtte. Det er en grunn til at allierte tok seg inn på normandie og ikke langs en og en brygge i Frankrike :wink:

Det er to strender som er egnet for storming. Selv om det er noen flere mindre strender også. Men man må se hvor de er og hvordan terrenget er rundt.

Her ser du hvor de selv mener de to beste stedene for storming er:

Skjermbilde 2024-10-14 kl. 14.18.58

Taiwan is a rugged island with deep jungles and high mountains, geography that military planners describe as a nightmare for invading forces.

“The topography hasn’t changed much. Military planners in Beijing know the island very well, thanks to their satellites. They’ve sent thousands of secret agents and corrupted Taiwanese generals … They are aware that the hills around are bristling with missiles,” he adds.

The width of a typical ‘red beach’ is such that only one battalion (between 600 and 800 soldiers) can land at a time. If the subsequent landing troops echelon cannot land in time, the enemy will not be able to consolidate their beachhead. They would be easily annihilated by the defence forces," says Jiang. “The PRC’s military will not be able to attack Taiwan by amphibious landing only; it will be accompanied by airborne warfare.”

Det er vel rimelig å anta at alle havner vil være minelagt eller vil bli ødelagt. Taiwan er ganske ass å angripe for å si det mildt.

De som driver krigsspill mener vel at kina sin mulighet er full blokade med båter. Masse raketter for å ta ut strategiske mål. Massiv innvasjon av luftstyrker via fallskjerm og hellikoptre. Med en påfølgende stor innvasjon sjøveien over flere dager. Kombinert med sabotasjestyrker som har oppholdt seg i landet i lengre tid i forveien.

Men begrenset vær vindu og svært begrenset med egnede plasser gjør dette til en mye større utfordring enn i Normandie.

Du glemmer at kina har vel 7,4 millioner soldater de kan mobilisere ,og at de er like mye verdt for kina som russiske soldater i Ukraina.

1 Like

Men alle må på båt eller fly over sjøen.

1 Like

Utenfor tema, men finner ingen tråd for det amerikanske valget? Anyone??

1 Like

Finnes kun en innsidertråd fordi folk ikke klarte å oppføre seg.

https://tekinvestor.no/t/presidentvalget-2024/40863/14

Tenker de bare med marinen kan bombe sønder og sammen alt av forsvar, for ikke å snakke om flyvåpenet.

1 Like

Du antar jo her at Taiwan har fått advarsel i god tid. Hva hvis den neste øvelsen Kina har for å invadere/blokkere Taiwan er den faktiske invasjonen? Ukraina viste hva man kan klare med overraskelse ved Kursk.

Artikkelen som er nevnt over sier også:

No shit! Det er en grunn til at Kina kjører massive øvelser med luftvåpenet sitt.

1 Like

Hver gang Kina har øvelse så øker jo taiwan beredskapen.

De er mye mer redde for innvasjon enn UKR var.

1 Like

Noe sånt jeg også så for meg. I artikkelen jeg linket over, så nevner de mulighetene for at Taiwan går for å forsvare byene gate for gate. Hele vestkysten er jo fullt av store byer. Som man har sett i Ukraina, bykrig lar seg ikke løse lett, spesielt ikke når bygningene er bygget av betong, dimensjonert for å tåle jordskjelv. Tanken til Kina er nok at Taiwan går tomme for ammo…

Ja jeg tror også at kina sin gameplan blir blokkade.

Men det vil ikke verden like pga chips. Men Taiwan har ubåter. og masse våpen for å ta ut skip.