Uhøflig…
Følerier og subjektivitet
Ok da blir det sånn
Det er vel du som har lagt den standarden er det ikke?
Ok, sak og ikke person
Så puster vi alle med magen!.
Kan anbefale denne som jeg så rundt tiden da den ble publisert for 7 måneder siden. Her er et kinesisk angrep på basene i Japan et vesentlig element for å ta ut kapasitet og for å binde opp amerikanske resurser.
Lengre versjon her som går mer inn i detaljene.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1846079690164895880
Nord korea bråker på grensen. Og stemningen er mer og mer spent.
Samtidig støtter Nord Korea Russland i UKR krigen.
Hadde vi vært i mars-April hadde jeg vært bekymret for en evt Taiwan konflikt, men Kina har ikke værvindu til å kjøre en innvasjon nå.
Heldigvis.
Jeg tviler på at Kina er klar for å gå inn i en konflikt med Taiwan (USA) enda. De må ha sett hvordan sovjet-utstyr fungerer mot vestlig. Kina vil ikke gå til krig for så å ende opp isolert av USA. Kina må være sterke nok til at USA ikke vil vurdere å blande seg inn.
På den andre siden, hvis Trump gjør slik som er implisert av han og sagt direkte av VP-kandidaten hans, hvor de ditcher Ukraina, så kan det være at Kina tenker at USA ikke kommer til å blande seg inn med Taiwan og dermed ser en mulighet.
Former President Donald Trump demanded the self-governed island of Taiwan pay for U.S. protection, dodged the question of whether he would defend the island from Beijing’s military action and accused the island of taking the computer chip industry away from the United States.
Kan egentlig ikke skjønne at Kina vil være direkte delaktig i en konflikt med USA overhodet jeg.
Mye av dette kan også være myntet på eget land og befolkning, økonomien i Kina er jo ikke rosenrød.
De ønsker jo ikke det i utgangspunktet, men det er noe kulturelle og historiske greier som gjør at Xi har lovet å forene Taiwan med Kina, og da er det gjort. Han må holde det han lover til folket. Så da er problemet mer, når og hvordan, enn om de skal gjøre det.
Fikk litt mer breddesyn av denne, med tanke på å forstå litt mer av det som ligger bak: Kinas forrige president:
Jiang Zemin: The 60 Minutes Interview (youtube.com)
Ekonomien i USA er ikke så bra den heller.
Men enklere før USA og Europa at ta tilbake produktsjon enn før Kina at finne nye eksportmarkneder. Men jeg tror kinesiska ledelsen gir blaffen idet. De ser at det går skapligt bra før ryzzland og regner med at de kan klare seg bra nok.
Nei den er ganske skakkkjørt, men USA har oljevalutaen. Og det kommer ikke til å endre seg på leeenge ( selv om mange påstår noe annet). Så da kan de trykke evig med penger.
Det vil de jo ikke. De kan gjøre det hvis de ser at USA er for svake til å støtte Taiwan. Enten svake militært, eller at ledelsen er svak og ikke tørr å hjelpe allierte.
Blir Trump president igen så er det fritt frem før Kina. Han kommer ikke å gjøre at gjøre noe.
Blir veldig spennende akkurat det. Han har mye å tape på å la Taiwan i stikken, det blir starten på slutten for USA som verdenspoliti. Kina har allerede begynt å ta rollen som “de som ordner opp” i noen små konflikter, siden USA forholder seg passive. Maktbalansen går virkelig i favør Kina nå, men det er fortsatt stor overvekt på USA sin side.
Det blir nok også slutten på den syn som varit frem til nå på USA som samarbetsparter inom sikkerhet. Likdadant med salg av våpen. Kan man stole på USA? Jeg synes man allerede kan kan stille spørsmålet og svaret er ikke ett 100% ja uten mer “oj!” eller “jasså?”.
Jeg tenker at Taiwan er jo egentlig ikke en trussel for Kina.
Ikke drar Taiwan noe sted heller.
Men amerikanske baser i omkringliggende land er det.
Filippinene er et sted det ville være greit for Kina å kontrollere for å ytterligere isolere Taiwan. Nord Korea tar seg av Sør Korea, med støtte fra Kina, og da har USA kun Japan og Guam igjen i området.
Så Kinas øvelser rundt Taiwan kan fort være kombinert finte og forberedelse til invasjon av Filippinene.
Jeg tror du undervurderer sør korea. De har mer artilleri og panser enn Kina.
Det nord korea har er gammel dritt som ikke vil tåle sør korea sitt moderne utstyr.
… Russland sitt tall her er helt feil btw. De har hisset på seg en nabo.
Jeg tror det siste Kina vil er å komme i krig med sør korea. Det var kanske tvil rundt Taiwan, men det er null tvil rundt sør korea. Der vil USA stille.
Militært, så er sør korea ett av Asias sterkeste land.
Det de er ranket som #5 globalt. 2024 South Korea Military Strength
Ja, Sør-Korea er sterke, men målet til Kina trenger ikke å være at NK skal klare å invadere, heller at de skal klare å ødelegge mulighetene USA har til å operere ut av Sør-Korea, samtidig som de sørger for å lede ressurser bort fra Filippinene, slik at Kina kan få etablert seg skikkelig der.