Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Hvis det blir krig mellom S og N Korea, vil den krigen nok være over rimelig fort. S Korea er virkelig ekstremt mye sterkere. Dessuten vil USA støtte dem. Som jeg skrev, de har en forsvarsavtale. Ikke noe løse greier.

Selvfølgelig, nuker Nk SK, så blir situasjonen en annen. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det ville gått med tanke på SK sitt missil forsvar.

Uten andre ting som skjer samtidig, så vil Sør-Korea etterhvert knuse NK ganske grundig ja. Men, siden NK har nukes, så vil nok SK begrense sin handlemåte kraftig, samtidig som NK har tilstrekkelig med artilleri langs grensen til å omtrent legge Seoul i grus på noen få dager, og stort sett det meste av bebyggelse.

Men, sett nå at det blir full krig mellom Iran og Israel, Kina går løs på Filippinene, og samtidig bombarderer Guam, Sør-Korea, Taiwan og amerikanske flåte styrker i området. Gjerne samtidig med islamovenstrevridde opptøyer i Europa og USA, Venezuela går løs på Guyana, og russland eskalerer overalt hvor de kan. Gjerne samtidig med at Biden blir “lame duck”…

Altså, hele poenget med Nord-Korea er at de da har en alliert/nøytral stat mellom seg og USA-allierte Sør-Korea.

Jeg leste en ganske morsom sak som jeg skal poste hvis jeg finner den. Men basically de amerikanske soldatene i Sør Korea er ikke der for å hindre en innvasjon fra Nord, men å hindre en overivrig sørkoreansk president å rulle over nord.

Nord Korea har mye artilleri, men det er gammelt sovjet ræl med kort rekkevidde. Sør korea har top moderne 155mm ting med 2x rekkevidden.

Ukraina krigen har jo vist hvordan sovjet artilleri er imot Nato artilleri.

Du må ha massivt nummerisk overtall. og det har ikke Nord korea.

7 Likes

Tenker kineserne fikk kaffen i halsen når Canadisk krigskip seilte gjennom Taiwan stredet dager etter kina sine provokasjoner mot øya.

12 Likes

“While China’s sanctions today target defence and drone manufacturers, tomorrow they will almost certainly expand to other sectors as US-China relations worsen,” said Craig Singleton at the Foundation for Defense of Democracies. “Batteries and rare earths are just the canary in the coal mine.”

Hvis det var noen som lurte på hvorfor det går dårlig med kinesisk økonomi for tiden? Vel, problemet er at det blir nå sett på som en sikkerhetsrisiko å drive business med Kina.

3 Likes

Mon tro hvordan det blir med alle kinabilene etterhvert, om forholdet mellom vesten og Kina fortsetter å gå denne veien…
…heldigvis er bilene billige da!

Dritfett å sitte på en kinesisk bil hvor produsenten er truffet av sanksjoner og derfor har trukket seg ut av Norge/vesten

1 Like

Eller worst case: Alle bilene bare slutter å fungere samtidig.
Hvor kjekt er det ikke å ha kontroll på store deler av bilparken til en motstander?

5 Likes

Dette er ett veldig godt poeng. Og noe som er for lite pratet om, sanksjoner mot Kina er noe det kan bli mye av i fremtiden. Å sitte med en BYD elbil e.l. som blir verdiløs over nattet kan bli en realitet.

Er forøvrig overrasket over dem som kjøper kinesiske elbiler, og som gjennom den handlingen støtter diktaturet i Kina. Men Ola Nordmann er som folk flest, bryr seg kun om hva som ligger en nærmest. Pratet i høst med en selger som “pushet” Hongqi biler på det norske markedet, spurte om hva han syntes om å selge biler fra ett diktatur. Fikk liten respons, skyggelappen satt som støpt :sweat_smile:

6 Likes

Nok et eksempel på kina sin arrogante holdning .De og det russiske styre må styrtes .
Google oversatt.

Problemet er at Filippinene prøvde en diplomatisk løsning gjennom voldgiftssaken, og Kina nektet engang å møte opp for domstolene; de sendte ikke engang representanter, sa Wiegand. «Vietnam har prøvd forhandlinger flere ganger, og Kina nekter bare å trekke seg tilbake, og de gjentar bare den samme påstanden: Dette er våre territorier, dette er våre farvann. Det er bare så mye du kan gjøre diplomatisk. For de andre landene sitter de på en måte fast til Kina gjør et grep. Det står virkelig stille akkurat nå, og dessverre tror jeg at status quo bare kommer til å være en fortsettelse av at Kina opprettholder sine krav, opprettholder kontrollen over øyene, kontrollerer farvannet. Det er egentlig opp til de andre tvistende landene om de virkelig ønsker å presse Kina ytterligere til å prøve å snu den status quo. Det er en veldig vanskelig ting å gjøre diplomatisk.»

4 Likes

Når man ser hva resten av verden gjør for Ukraina, så skjønner Filippinene og Vietnam at de kan klage, men har ingen reell rett. Det er det bare den sterke som har.

4 Likes

Må huske på at Filippinene har forsvaravtale med USA så kina burde besinne seg. Er usikker når det gjelder Vietnam om de har samme avtale.

Meget bra at Filippinene setter ned foten og oppretter grenser etter dom i havretten .

President Ferdinand Marcos signerte lover som gjør det klart hvilke områder i Sør-Kinahavet som faller innenfor Filippinenes territorialfarvann og økonomiske sone, slik de defineres i FNs havrettskonvensjon.

8 Likes