Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

En kineser med humor .
USA har de siste årene forbudt Pentagon å handle kinesiske produkter, og loven som nå er vedtatt utvidet dette forbudet til å gjelde alt fra hvitløk til droneteknologi. Kina kaller det latterlig.

– Det falt nok aldri noen inn at hvitløk kunne utgjøre en så stor trussel, konstaterte en talsperson for kinesisk UD i forrige uke.

2 Likes

Tipper at det er flere asiatiske land en korea som kommer til å skaffe seg atomvåpen. Der har de ikke Russland å stri med, men et Kina som under xi virker mer og mer aggressive.

7 Likes

Blir spennende og se hva trump vil si om dette. Det vil nok skje mens han er president.

1 Like

Det er en grunn til at TSMC ikke flytter MYE produksjon til USA. De det at så lenge TSMC ligger lengst fremme og har størstedelen av produksjonen i Taiwan, så er taiwan trygge.

6 Likes

Tipper at TSMC-fabrikken(e) vil gå opp i røyk om Kina skulle få noe som ligner på kontroll over Taiwan.

Har man ikke kontroll selv, så skal ihvertfall ikke noen andre få det.

Det viktigste folkene tror jeg blir evakuert lenge før det.

#densviddechipstaktikk

5 Likes

Blir det krig mellan Kina ig taiwan kommer det ikke lengre att finnas noen chipsproduksjon at ha kontroll over. Anlegget kommer bli ødelagt.

4 Likes

Egentlig litt merkelig ordbruk. Kina trenger ingen tillatelse fra Vesten i en konflikt mellom etniske kinesere. Når det er en borgerkrig og en part vinner så er det vel den vinnende parten som er rådende ovenfor befolkningen som bor der?

Det bodde jo også etniske kinesere i Taiwan lenge før nasjonalistpartiet tok makten i 1949.
Taiwan er vel heller aldri blitt anerkjent som et selvstendig land så vidt jeg vet?

Vesten burde bare gå inn i den konflikten diplomatisk. Det vil spare millioner av menneskeliv.

Hvorfor kan ikke kina godta starus quo ? Det burde være en grei avtale for alle parter. Men når jeg ser kina sin framferd i sørkina-havet er jeg ikke optimist ,selv etter en knusende dom i havretten respekterer ikke kina den dommen. Så kina sine fredsplaner er ren hykleri .

5 Likes

Kommunistpartiet som styrer Kina synes ikke det er en grei avtale. Selv om vi ikke liker det, så er det kommunistpartiet som regjerer i Kina.
Kina og Taiwan er samme folk, samme språk, kultur og historie.
Nasjonalistpartiet som tok makten I Taiwan, der det allerede var bosetninger med etniske kinesere, slutter jo ikke å være en del av Kina.

Det beste hadde vært om Kina og Taiwan inngikk en avtale på egenhånd uten en militær konflikt. Det tror jeg det er større sjanse for om vesten holder seg unna militært, men heller bidrar diplomatisk. Det er kanskje for sent, men en kan håpe.

Taiwan synes det er en grei avtale. Skal vi ikke høre på dem?

3 Likes

Nasjonalistene “tok” ikke makten på Taiwan.
De hadde makten over hele Kina, men når kommunistene seiret på fastlandet, trakk de seg tilbake til Taiwan.

Dermed er det egentlig Taiwan (ROC / Republic of China) som er Kina, mens kommunistenes (PRC/Peoples Republic of China) er skadedyrene som ødelegger alt de får tak i.

8 Likes

I mitt hode ja, men nå er ikke jeg autoriteten i Kina. Land pleier å forholde seg til de som styrer og dessverre for oss som egentlige ikke er en del av konflikten, så er det kommunistpartiet som er den valgte autoriteten i Kina.

Derfor mener jeg dette

Jeg tror konflikten blir ekstremt mye større med vestlig innblanding.

Hva med Filippinene som vant en knusende seier i havretten over kina som ikke bryr seg det minste om den dommen ?

5 Likes

Spørs hvor langt bak man skal bla, da. Finnes fortsatt barnebarn av siste keiseren (Puyi) der ute, han (Hengzhen) er 80 år gammel nå, men han har igjen en sønn (Jin Xing) født i 1977.

Men må også ærlig innrømme at det begynner å bli en stund siden jeg har lest noe om tiden mellom siste keiser (1912) og Folkerepublikken (1949). Vet jo hvordan det endte, om ikke annet da. Så det finnes sikkert gode grunner til at Qing-arvingene ikke har noen legitim claim til makt lenger.

Kina var vel et ganske delt land etter revolusjon.

Ja med Sun Yat-sen som valgt president i 1921 og etter han døde kom Chiang Kai-shek. Sun Yat-sen ønsket vel et mer samlet Kina og nasjonalistpartiet og kommunistene samarbeidet i perioder før den kinesiske borgerkrigen brøt ut.
Kommunistene vant og nasjonalistene rømte til Taiwan.
Det er jo det vi må forholde oss til. Et splittet folk, der de som vant borgerkrigen sitter i fastlandskina. Det gjør jo atTaiwan, der det allerede bodde kinesere når nasjonalistpartiet kom, fortsatt er kinesisk.

Derfor mener jeg at den konflikten de fortsatt har er noe de må løse.
Hadde vi kjempet for uavhengigheten til kinesere på Taiwan om vi ikke hadde interesser i industrien der eller om den ikke la strategisk til? Nei. Det ser vi jo med situasjonen som var i Tibet.

1 Like

Det er vel strengt tatt bare USA som har det. De har vel hatt det som policy fra før TMSC ble grunnlagt. USA hadde sikkert ditchet dem uten TMSC. Kina begynner å bli litt store for kanonbåtdiplomati.

Hvis noen lurte, Taiwan så at de manglet olje, så de hjalp å få TMSC på beina i stedet, for sin egen sikkerhet.

1 Like

Hvis grunnen for å blande seg bare er egeninteresse, så er det feil. Særlig når så mange parter blir innblandet og krigen kan bli såpass stor.
Hvis vi er så opptatt av at Taiwan skal få sin selvstendighet så burde vi vel først gå offentlig ut å anerkjenne dem som det? Uten å tenke på hvordan Kina skal reagere.

1 Like

De er selvstendige, har vært det i endel år. De bare sliter med å ta ut opprørerne.

1 Like

Det er det det burde jobbes mot. Flytte produksjon tilbake til Vesten.

Jeg ser logikken, men det åpner for at hvem som helst kan invadere eller destablisere et annet land ved behov. De eneste fiendene som finnes da er de vi skaper selv.

Jeg tror heller ikke Kina vil kutte handel med Vesten om de velger å ta Taiwan.
Taiwan og Kina har hatt en godt forhold til hverandre og holdt status quo. Det er vel når det er snakk om at Taiwan vil løsrive seg at det oppstår problemer.
Det er fortsatt en konflikt mellom kinesere som vi egentlig burde holdt oss unna

Kina har vært løsrevet i 70 år. Det er når Kina snakker om å tvinge Taiwan under sitt styre at det blir problemer.

8 Likes