Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Ser denne fortsatt ligger ute gratis (gamle NY Times pod’er skulle visstnok flyttes bak betalingsmur for et par måneder siden, hvis jeg husker rett).

Chris Miller (en av mine favoritthistorikere) er på besøk hos Ezra Klein (en av mine favorittpodcastere).

Denne lille timen er anbefalt lytting for alle som er interessert i Kina/Taiwan-problematikken, og som innser at semiconductors og geopolitikk knyttet til produksjonen av disse, vil være en av de viktigste faktorene i hvordan verden utvikler (eller innvikler / avvikler) seg de kommende årene.

Tror faktisk jeg skal høre den selv en gang til, også.

2 Likes

Ja en kan vel si at Kina har vært delt etter den kinesiske borgerkrigen. Nasjonalistpartiet som rømte til Kina styrte også lenge Taiwan som en ettpartisystem der Republikken Kina så på seg som en del av Kina. Det er vel når DPP kom senere på 80 tallet at Taiwan gikk mot et demokrati og DPP har stått for en politikk der Taiwan skal være en egen stat.
Rivaliseringen mellom Nasjonalistene i Taiwan og kommunistene i Kina ble jo aldri løst. Begge ser på seg som rettmessige ledere av Kina og har hatt en sameksistens. Der er vel bare etterhvert som den gamle kjernen har dødd og Taiwan har gått gjennom en demokratisering at Taiwan har ønsket seg selvstendighet.
De er fortsatt samme folk, samme kultur og historie.
Jeg bare mener vi ikke burde blande oss annet en diplomatisk i en kinesisk konflikt.
Hvordan tenker du vi burde blande oss?

Jeg tenker jo at hvis et demokratisk land blir angrepet av et diktatur, så burde demokratiske land forsvare det landet.

At USA og Storbritannia ikke stilte opp bak sikkerhetsgarantiene gitt til Ukraina i 1999 har ført til hundretusener av drepte. Hvis de hadde sagt at angriper Russland Ukraina, så er det krig, så hadde ikke Russland angrepet.

9 Likes

Jeg er litt usikker på om våre vaklende politikere har lært noe som helst av krigen i Ukraina.
Jeg klarer ikke helt å se hvordan en fullskala krig med Kina vil føre til noe godt. Da tenker jeg på bakkestyrker og hele pakken, ikke bare hjelpe med militært utstyr.

Vi burde først gå ut å anerkjenne Taiwan som en egen stat, så burde vi boikotte all handel med Kina.

Med vår subsideringen av elbiler og Kina sin svært vellykkede satsing på elbiler, så har vi gjør vi det motsatte.

2 Likes

Det er kina som ikke har lært noe som helst av Ukraina krigen,de er på lik linje som russland.

Ja. En får se hva slags linje Trump vil kjøre mot Kina når han trer inn.
Bedre å ta et valg nå enn å ende i et nytt og verre Ukraina.

2 Likes

De har ikke endret syn på ett Kina nei. Det synet har jo både folkerepublikken Kina og Taiwan hatt helt frem til Taiwan ble mer demokratisk.
Du må se det at Taiwan har gått gjennom en prosess, der tanken om en selvstendig stat har kommet med den nye generasjonen. Styre i Kina er jo det samme som det har vært etter borgerkrigen, så de holder jo fast på synet om ett Kina.

Kommunistene tok mainlandkina mens de andre rømte til taiwan.

Taiwan vil ikke legges under kommunistene. Hvorfor skal da kommunistene få lov til å anektere dem?

6 Likes

Hvorfor skal en utelukke at kineserne klarer å finne en løsning som er akseptabelt for begge parter?
Forøvrig så står jo vi her i Norge helt på linje med sittende regjering i Kina når det gjelder Taiwan.

1 Like

Taiwan eller republikken Kina som de egentlig heter er ganske tydelige på at de ikke ønsker å bli anektert av kommunist Kina.

1 Like

Det kommer vel an på hvilket parti som sitter med makten.

1 Like

Så lenge kommunistene ikke foretar et statskupp, så vil det nok fortsette slik…

Hvor var det du kom fra forresten?

Dette betyr vel lite for de berørte vil jeg tro.

Flertallet av befolkningen. Men ja, finnes en liten pro kommunist kina minioritet som vil bli endel av kommunist kina.

Usikker på hvem du tenker på. Jeg tror heller ikke flertallet i Taiwan ønsker et kommunistisk styre der.
Men Kuomintang som er andre største parti i Taiwan ser jo fortsatt etter å ha bånd med fastlandskina. Holde det status quo som har vært.
Det er jo mye bedre å ikke utelukke at regjeringen i Taiwan og Kina kan få til en fredelig løsning enn krig med flere parter involvert.

Her står det litt om valget som var i 2024.

https://www.csis.org/analysis/taiwans-2024-elections-results-and-implications

Forskjell på å ha dialog og sammarbeid med kommunistkina vs det å bli annektert av kommunist kina.

De har jo en fredelig løsning nå. Optimalt så hadde CCP gitt slipp på fastlandskina slik at det hadde blitt frie valg der også.

4 Likes

De har nå løst det frem til nå.

Det er jo mye fine ord men lite handling da. Vesten burde da heller gå ut å anerkjenne Taiwan som en selvstendig stat og opprette politisk kontakt med dem uten å bekymre seg om hvordan Kina reagerer.
Jeg tipper vi kommer til å henge like mye bak der, som vi gjorde med Russland i Ukraina. Alternativet blir at kineserne ordner opp en avtale mellom seg og at vi ikke blander oss inn. Tiden får vise hvordan det blir.

1 Like

Tenker det forsetter som nå frem til CCP evt faller.

Det er trossalt en grunn til at CCP ikke har angrepet Taiwan enda. og det er ikke enklere når Taiwan nå ruster enda mer opp.

Det er bra. Då får de lære risikoen med at bli beroende av fiendens produksjon.