Vi vet ikke hvor gode raketter kina har, men vi vet at flere av atomrakettene var fylt med vann. Drivstoffet var solgt på svartebørs.
Vi vet heller ikke hvor god stealth de har, men ting tyder på at den er langt dårligere enn usa sin.
Vi vet ikke hvor gode raketter kina har, men vi vet at flere av atomrakettene var fylt med vann. Drivstoffet var solgt på svartebørs.
Vi vet heller ikke hvor god stealth de har, men ting tyder på at den er langt dårligere enn usa sin.
Kanskje greit å ta med at det var en definisjonsendring inne i det bildet…
La oss si det sånn: Xi har bedt militæret være klar for invasjon til 2027. Jeg tror den faktisk kan komme i 2025 eller 2026. For med det kaoset som DJT og hans crew lager nå i USA, så vil Xi fort tenke at den beste muligheten for å gjøre 德奥合并 [anschluss på kinesisk] er før det tidspunktet.
Vel vel, post WW2-verden står virkelig for fall.
Kommer nok i 2027…vi må bare høre hva Xi sier og ta det for å være planene hans. Så forøvrig at Panama havnesalget til blackrock ble blokkert av CCP. Tiktok er OK, havnene er ikke OK å gi opp kontroll på…
Forsåvidt enig i at en ordrett tolkning er best, når det gjelder folk som Xi. Men samtidig er det jo òg litt klassisk diktator da å bli fristet til å begynne for tidlig pga gode omstendigheter. Selv om ikke Xi virker fryktelig impulsiv av seg.
Må kanskje opprette en “Storprat” tråd om Kina vs Taiwan om dette eskalerer videre
Bilde i artikkelen som kommer fra det kinesiske militære…
USA er vel i utgangspunktet ikke avhengig av hangarskipene om det blir en konflikt med Kina rundt Taiwan, siden de har mange baser hos sine allierte i nærheten, som f.eks. i Japan.
Spørsmålet blir derfor om hvor mange allierte USA sitter igjen med i Østen etter at Trump er ferdig med prosjektet sitt.
USA kan ikke blande seg inn militært fra baser i andre land. Da tror jeg de er legitime mål i en v krig. Baser i Japan osv er også for langt unna.
Men hva er det da de mener USA har her ?
Det juridiske tror jeg ikke vil veie veldig tungt her
Okinawa er 75 mil unna. Rekkevidde F35 222 mil.
Hvis Okinawa er 75mil (150mil t/r) er det jaggu ikke mange km igjen til kamphandlinger da…
Det er den samme utfordringen vi har med F35 mtp Svalbard, derfor er Ørland en litt snodig plassering.
Edit: ser det er ~1655km mellom Trondheim og LYR, fra Evenes er det 1086km og fra Andenes er det 990km.
Det betyr i praksis at F35 på Svalbard er bare å glemme.
Edit 2: Siden jeg har brukt for å finne avstander: http://no.avstander.himmera.com/sok/
Fra Severomorsk, Russland er det 1149km til LYR.
Ikke nevnt refueling eller dropptanker, så har ikke fasit her.
Edit: hvor langt må russerne fly?
Løsningen for Kina er jo åpenbar. De må bli en del av Taiwan og får så lavere toll.
Tom Friedman er gjest hos Ezra Klein.
Tese: Washington skjønner ikke hva Kina er i dag, men prøver å kjempe mot Kina fra 1990- og 2000-årene.
USA måtte fått med seg resten av vesten, men startet i stedet en handelskrig med alle.
Hvor mange er intressert i å hjelpe USA med noe per idag?
Kina er ikke populære de heller.
Haken før Europa er at vi er enormt beroende av begge. Mest på grund av vår egen latskap og politikenes dumhet.
Tid for revolusjon.